Tájkép a népszavaztatási hadgyakorlat után

  • 2016. november 13.

Snoblesse

Magyar Bálint és Kozák Márton a Budai Liberális Klubban.

A gyűlölet „hazafisága” és a szolidaritás „vaksága” címmel jelent meg október 20-án a Narancsban Kozák Márton és Magyar Bálint publicisztikája:

„Orbán Viktor már 2015 januárjában, a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni merénylet idején érzékelte, hogy az átalakuló Közel-Keleten a diktatúrákkal együtt több helyen az államhatalom is összeomlik, és a káoszba és kegyetlenségbe süllyedő térségből menekültek milliói indulhatnak Európa felé. Mértékadó megfigyelők szerint e felismeréshez Orbánt, a Vlagyimir Putyinhoz leginkább közel álló uniós miniszterelnököt orosz forrásból származó titkosszolgálati információk is hozzásegíthették. Mivel a tömeges menekülés a válságövezetekből tartós folyamatnak ígérkezett, a téma alkalmasnak tűnt arra, hogy a 2014 és 2015 fordulóján csökkenő népszerűségű Fidesz renoméját új, az addigiaknál fenyegetőbb ellenségkép megfogalmazásával építsék újra.

false

Orbán rezsimje ettől kezdve már nem hajléktalanok, cigányok, filozófusok, civil jogvédők vagy idegenszerű áruházláncok, hanem a hazára fenekedő menekültek elleni harccal erősítette legitimitását. E folyamatnak volt az egyik állomása a népszavazás, vagy Kis János találó kifejezésével, az autokratikus rendszerekre jellemző népszavaztatás.”

A cikk teljes terjedelmében itt olvasható, a két szerző pedig teljes terjedelmében a Budai Liberális Klubban lesz látható, amint a Fidesz hatalomgyakorlásának az európai normáktól elütő racionalitását elemzik. De vajon miben rejlik ez? Milyen csapdákat állított a gyűlöletkampány, s lett volna mód az elkerülésükre? És milyen taktikával, stratégiával lehet eredményesen szembeszállni a Fidesszel?

A szerzőkkel Szentpéteri Nagy Richard politológus beszélget.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.