Tensnake (live)

  • 2013. április 22.

Snoblesse

Feltámadt, megújult és friss értelmet nyert a nyolcvanas évek kései diszkója – hála a most hozzánk látogató hamburgi dj/producernek.


Marco Niemerski a legnevesebb megadiszkók, fesztiválok színpadán és apró, kultikus klubok pultjaiban egyaránt otthonosan mozog – hamisítatlan élő produkciója egy lassan tíz éve töretlenül ívelő zenekészítői karrier esszenciája. A régóta Tensnake néven alkotó művész az elmúlt évtizedben a korai „diszkó” hangzásvilágát variáló producerek második hullámával került a köztudatba. Előbb saját kiadója, a Mirau, majd a Running Back adta ki a dolgait – ezek megannyi év távlatából is szórakoztató és maradandó lemezeknek tűnnek. Marco/Tensnake-re legalább annyira hatott a kilencvenes, mint a nyolcvanas évek elektronikus tánczenéje: a Metro Area hangzása, a klasszikus Detroit-techno és a korai Ibiza-bulik finoman eklektikus, „baleári” hangulata egyaránt ott lüktet számaiban. A klasszikus diszkó, a nyolcvanas évek robotfunkja és a Chicago-house sem lebecsülendő ihletforrások, ám mindez még csak a recept – a végeredmény az igazi bizonyíték, mint a megasláger Coma Cat végtelenül léha, mégis szellemesen szórakoztató, steel drum-hangokkal dúsított, kamu karibi elektrodiszkója. S hogy saját szerzeményei mellett a másoknak készített átértelmezéseiről is szót ejtsünk: érdemes meghallgatni azt a remixét, amelyet néhány éve a Hercules & Love Affairnek készített (My House). Ilyen tökéletességben tán senkinek sem sikerült rekonstruálnia az átmenetet, amikor a nyolcvanas évekből egyszer csak kilencvenesek lettek, s megszületett a mai értelemben vett, modern house (ami viszont paradox módon pont napjainkban találja szíven a publikumot). Tensnake-et a kritika és a közönség egyaránt zabálja – hozzánk a KIOSK kollektíva jóvoltából érkezik (akik a hazai részről keretezik az estét).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.