Víg végnapok – Kereszturyval és Víggel

  • 2013. május 27.

Snoblesse

Egy sírva vigadós est – világvége három hangra és gitárra.
false

„A hatvanas évektől máig tartó, egybefüggő alkonyati órán permanens dráma zajlik az összes létező színhelyen, ám mintha a szereplőket vígjátékhoz toborozták volna: mindegyik dől-borul, szorong vagy szórakozik. Így aztán minduntalan abszurd komédiába fordul a tragédia – hol a jeges rémülettől, hol a csillapíthatatlan röhögéstől szorul össze olvasás közben a torok.” Az idézet Keresztury Tibor tavaly (a szerző életének 50. évében) megjelent gyűjteményes kötetének fülszövegéből való, és akinek van füle a fülszövegekhez és szeme Keresztury tárcanovelláihoz (vagy egyszerűen csak olvasta a program címét), az tudhatja jól, hogy a mai este nem a felhőtlen jókedv, de nem is a felhőtlen rosszkedv jegyében, hanem a sírva vigadás szűk sávjában fog zajlani. A zenés irodalmi esten az irodalom Keresztury, a zene Víg Mihály reszortja. Kritikusunk így írt a két művész nemrég debütált műsoráról: „Keresztury olykor szinte stand-uposként nyilvánul meg, így a végeredményben tragikus történetek ellenére is röhögés a vége, mert mi mást is tehetünk az olyan sztorikkal, melyek helyszíne elsősorban a kocsma, hősei pedig általában tökrészegek, vagy ha nem azok, hamarosan azok lesznek. E harsányságot kellene Víg Mihálynak ellensúlyoznia, vagy inkább kiegészítenie.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.