Wallenberg-szobor, Wallenberg-könyv

  • 2014. június 10.

Snoblesse

1944 júliusában Budapestre érkezett, hogy segítsen: zsidókat mentett meg a deportálástól. Megszervezte a védett házak rendszerét, rengeteg svéd védő útlevelet állított ki, és volt, hogy a vagonokból szabadított ki embereket.
false

Nem tudjuk, hogyan halt meg, és azt sem, hogy miért. Hazáját sokáig mintha nem is érdekelte volna a sorsa. Raoul Wallenbergről, a zsidómentő svéd diplomatáról írta ezt szerzőnk (a teljes cikk itt), majd így folytatta: „A svédeket kétségkívül furdalja a lelkiismeret, amiért nem tettek eleget érte, amikor még meg lehetett volna menteni. Utána – hiába a Wallenberg a legprominensebb svéd család – mintha elfeledkeztek volna róla; amikor pedig megnyíltak az archívumok, már nem találtak semmit. Magyarországon máskor és máshogy volt viszontagságos a svéd diplomata utóélete: e helyütt csak Pátzay Pál 1949-ben felállított, de a leleplezése előtt eltüntetett, kígyóval viaskodó szobrára utalunk, amely megcsonkítva a debreceni Biogal előtti teret díszítette 1953-tól, míg végül nyolc évvel ezelőtt eredeti formájában fel nem állították a Szent István parkban.”

Csak remélni tudjuk, hogy az Erzsébet téren felállítandó új Wallenberg-szobornak jóval kevesebb viszontagságot kell majd átélnie, mint elődjének, és ugyancsak bizakodunk, hogy a szoboravatás alkalmával bemutatásra kerülő új Wallenberg-könyv (Bengt Jangfeldt: Raoul Wallenberg élete) legalább részben választ ad a még mindig sokakat foglalkoztató kérdésekre. Nemcsak a szerző lesz itt (akivel Vári György beszélget), hanem Nina Lagergren is, Raoul Wallenberg testvére.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."