Wallenberg-szobor, Wallenberg-könyv

  • 2014. június 10.

Snoblesse

1944 júliusában Budapestre érkezett, hogy segítsen: zsidókat mentett meg a deportálástól. Megszervezte a védett házak rendszerét, rengeteg svéd védő útlevelet állított ki, és volt, hogy a vagonokból szabadított ki embereket.
false

Nem tudjuk, hogyan halt meg, és azt sem, hogy miért. Hazáját sokáig mintha nem is érdekelte volna a sorsa. Raoul Wallenbergről, a zsidómentő svéd diplomatáról írta ezt szerzőnk (a teljes cikk itt), majd így folytatta: „A svédeket kétségkívül furdalja a lelkiismeret, amiért nem tettek eleget érte, amikor még meg lehetett volna menteni. Utána – hiába a Wallenberg a legprominensebb svéd család – mintha elfeledkeztek volna róla; amikor pedig megnyíltak az archívumok, már nem találtak semmit. Magyarországon máskor és máshogy volt viszontagságos a svéd diplomata utóélete: e helyütt csak Pátzay Pál 1949-ben felállított, de a leleplezése előtt eltüntetett, kígyóval viaskodó szobrára utalunk, amely megcsonkítva a debreceni Biogal előtti teret díszítette 1953-tól, míg végül nyolc évvel ezelőtt eredeti formájában fel nem állították a Szent István parkban.”

Csak remélni tudjuk, hogy az Erzsébet téren felállítandó új Wallenberg-szobornak jóval kevesebb viszontagságot kell majd átélnie, mint elődjének, és ugyancsak bizakodunk, hogy a szoboravatás alkalmával bemutatásra kerülő új Wallenberg-könyv (Bengt Jangfeldt: Raoul Wallenberg élete) legalább részben választ ad a még mindig sokakat foglalkoztató kérdésekre. Nemcsak a szerző lesz itt (akivel Vári György beszélget), hanem Nina Lagergren is, Raoul Wallenberg testvére.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.