A gázlángozást választotta az év szavának a Merriam-Webster szótár

Sorköz

A gaslighting angol kifejezés, a gázlángozás egy ember tartósan fennálló pszichológiai manipulációja

A gázlángozást (gaslighting) választotta az év szavának idén a Merriam-Webster szótár. A Merriam-Webster az év szavát az online felületén végzett keresések alapján választja ki, miután kizárta a versenyből a minden évben gyakran keresett, örökzöld szavakat.

2022-ben 1740 százalékkal gyakrabban kerestek rá a gázlángozás szóra, mint egy évvel korábban, viszont – a korábbi évek szavaival szemben – ez az érdeklődés nem köthető egy bizonyos kiváltó eseményhez.

"Nagyon meglepett, milyen gyorsan nőtt az érdeklődés a szó iránt az angol nyelvben, különösen az elmúlt négy évben" – mondta Peter Sokolowski, a Merriam-Webster főszerkesztője. "Egy olyan szóról beszélünk, amelyre az év minden egyes napján sokan rákerestek" – tette hozzá.

A Merriam-Webster definíciója szerint

a gázlángozás egy ember tartósan fennálló pszichológiai manipulációja. A gázlángozás következtében az áldozat megkérdőjelezi saját gondolatai, emlékei vagy valóságészlelése érvényességét, ami zavarodottsághoz, az önbizalom és az önértékelés elvesztéséhez, valamint az érzelmi és mentális stabilitással kapcsolatos bizonytalansághoz vezet, miközben az áldozat függőségi viszonyba kerül az elkövetővel.

A gázlángozás használata a szoros emberi kapcsolatokban, a gazdasági és politikai életben és a hírgyártásban is előfordul. Lehet vállalati taktika vagy a nyilvánosság félrevezetésének eszköze. Egyik speciális változata az egészségügyi gázlángozás, amelynek során egy egészségügyi szakember azzal rázza le a beteget, hogy csak bebeszéli magának a tüneteket vagy a betegséget.

A gázlángozás szó eredete Patrick Hamilton 1938-ban készült, Gázláng című színdarabjára nyúlik vissza. A darabból két filmadaptáció született az 1940-es években. Az egyik George Cukor Gázláng című, 1944-es alkotása, amelyben Paula Alquist szerepét Ingrid Bergman, Gregory Antonét pedig Charles Boyer játssza. A két főszereplő egy viharos románcot követően egybekel, de Gregory nem az, akinek látszik. A film egyik kulcsfontosságú mozzanata, hogy Paula rendszeresen panaszkodik férjének amiatt, mert londoni házukban gyakran elhalványulnak a fényt biztosító gázlángok. Gregory ezt úgy állítja be, mintha az egész csak a nő képzeletében létezne.

A gázlángozás szót később a mentális egészséggel foglalkozó szakmák is átvették a kapcsolati visszaélések bizonyos típusának leírására.

Idén a tíz leggyakrabban keresett szó között megtalálható az oligarcha, az omikron, a razzia és az eltörléskultúra (cancel culture).

A tavalyi év szava a vakcina volt.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.