Rushdie merénylőjét ünnepli több iráni újság

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 13.

Sorköz

„A Sátán úton van a pokolba” – írta a Horászán című napilap.

 

„Ezer dicséret (…) annak a bátor és kötelességtudó személynek, aki megtámadta a hitehagyott és gonosz Salman Rushdie-t New Yorkban. Meg kell csókolni a kezét annak az embernek, aki eltörte Isten ellenségének nyakát” – írta a Kajhán című iráni lap, amelynek főszerkesztőjét Ali Hamenei ajatollah nevezi ki.

A Reuters beszámolója szerint Irán hivatalosan még nem reagált az írót ért merénylet hírére, de a Kajhán melett az Aszrirán hírportál is örömteli eseményként számolt be a támadásról. Idézte Ali Hamenei gyakran emlegetett mondását: „a Ruhollah Homeini által kilőtt nyíl egy nap eltalálja a célpontot”. A Horászán című napilap pedig azt írta, „a Sátán úton van a pokolba”.

A Reuters emlékeztet: Ali Hameneinek volt Twitter-fiókja. Akkor függesztették fel, amikor egy bejegyzése arról szólt, hogy a Salman Rushdie ellen 1989-ben Ruhollah Homeini által kiadott fatva – lényegében halálos ítélet – szilárd és visszavonhatatlan.

A világhírű író pénteken épp előadást tartott volna, amikor egy fekete ruhás és maszkos férfi, bizonyos Hadi Matar felugrott a színpadra, és többször is megszúrta. Rushdie egyik szeme megsérült, egyik karjában átvágta a kés az idegeket, és szúrás érte a máját is. A merénylőt a helyszínen elfogták. 

 

 

„Amitől a leginkább falra másztam, ami minden mást überelt, mégis állandóan nekem szegezték, az az volt, hogy: Rushdie úr, ha előre tudta volna, mi zúdul a nyakába, akkor is megírja a Sátáni verseket? A válaszom minden esetben az volt, hogy igen, akkor is megírtam volna” – mondta a fatváról a Magyar Narancsnak 2013-ban az író.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.