Kiállítás

Indul az izmos

Olimpia és politika – Berlin/Barcelona 1936

  • - barotányi -
  • 2016. július 26.

Sport

Idén nyáron ünnepelhetjük a sok szempontból emlékezetes berlini olimpia nyolcvanadik évfordulóját, ám ezzel ellentétben kevesen emlékeznek arra, hogy 1936 nyarán lett volna egy baloldali ellenolimpia is Barcelonában, melyet elsodort a történelem váratlan fordulata.

Ez a kettősség ihlette meg a Blinken OSA Archívum munkatársait (kurátorok: Gwen Jones és Székely Katalin, tervező: Rajk László), akik a Goethe és a Cervantes Intézettel együttműködve egy hatásosan komponált kiállítással kalauzolnak vissza abba a korba, amikor a túlságosan elitistának és sok szempontból álságosnak érzett olimpiák baloldali, szocialista kritikája életre hívta a hivatalos játékoknál jóval nagyobb tömegeket megmozgató munkásolimpiákat. A húszas-harmincas évek világát persze az is jól jellemzi, hogy a kommunista és a szocialista munkásmozgalom közötti skizma rávetült a nemzetközi olimpiai szervezet alternatívájaként létrejött, egymással is rivalizáló nemzetközi munkássport-szervezetekre is.

Az alternatív olimpiákon az akkori hivatalos sportélethez képest jóval nagyobb szerepet játszottak a nők, ugyanakkor a kiállításon hangsúlyos szerepet kap a berlini olimpián győztes két bajnoknőnk, Csák Ibolya és Elek Ilona sztorija is. A magyar sport első két női győzteséről beszélünk – érdekes módon mindkettejük versenyét döntően befolyásolta a térségben nem csak a németekre jellemző antiszemita politika. A magasugró Csák Ibolya talán legnagyobb ellenfelét, a német zsidó Gretel Bergmannt – akit szülei a hitleráj elől Angliába küldtek – ugyan csalárd módon hazacsalogatta (vagy inkább zsarolással hazakényszerítette) a német sportpolitika, ám demonstratív módon mégsem indították (a 4. helyezett német Dora Ratjenról pedig két év múlva kiderült, hogy valójában férfi).

Eredményhirdetés Berlinben (Elek Ilona)

Eredményhirdetés Berlinben (Elek Ilona)

 

A tőrvívó Elek Ilonának már itthon meggyűlt a baja a kor rasszista sportszervezeteivel: több hazai vívóklubból kizárták zsidó származása miatt, Berlinbe mégis kimehetett. Az olimpián mögötte végzett két riválisát is hasonló módon érintette a faji politika: a második helyezett német Helene Mayert korábban zsidó édesapja miatt emigrációba kényszerítették, majd zsarolással, családját fenyegetve hívták vissza; a harmadik Ellen Preis kettős állampolgárként, osztrák színekben indulhatott, mivel német klubjából korábban kizárták. (Illusztrációnkon együtt állnak a dobogón, Helene Mayer karlendítéssel üdvözli a közönséget.)

A kiállítás feltárja a munkástestkultúra és a szó szerint tömegeket megmozgató, elkötelezetten baloldali sportélet gazdagságát: utólag is lenyűgöző az a megkomponált szervezettség, amellyel például az 1931. júliusi bécsi munkásolimpia sok-sok tízezer résztvevője végigvonul a városon az akkori, demokratikusan megválasztott szocialista városvezetés által felépített stadionba. (Néhány évvel később a szocialista Bécset fegyverrel verik le, majd hamarosan eltűnik maga Ausztria is.)

Ha a korábbi olimpiák kihívták maguk ellen az elkötelezett baloldali sportolók ellenérzését, akkor duplán erre számíthatott a náci Németország fővárosában megrendezett XI. olimpiai játékok, amit különben számos sportoló bojkottált, több okból is. Katalónia köztársasági-baloldali kormánya 1936 tavaszán döntött úgy, hogy alternatívát kínál a berlini – a nácizmus reprezentációjaként szolgáló – olimpiával szemben. Az Olimpíada Popular (népek olimpiája vagy munkásolimpia) néhány hónap szervezés után sok ezer munkás sportolót invitált a nagyszabásúnak tervezett játékokra, mellyel üzentek is volna Berlinnek, no meg a hivatalos olimpiai mozgalomnak, amely értelmezésükben lepaktált Hitlerrel. Ám a tervezett megnyitóünnepség előtt egy nappal Francisco Franco tábornok és csapatai katonai puccsot hajtottak végre, s a barcelonai utcai harcok a munkásolimpia megrendezését is meghiúsították. Néhány sportoló azonban Spanyolországban maradt, vagy éppen visszatért oda, hogy a köztársaságiak oldalán harcoljon a spanyol polgárháborúban, sokan életüket is áldozták a köztársaság ügyéért.

A kiállítás archívumi forrásokat (híradórészleteket, filmeket, fotókat stb.) felhasználva úgy mutatja be a berlini játékok kéthetes látványosságát, hogy mindezt – már a tárlat sajátos geometriája miatt is – szinte a barcelonai munkásolimpia optikáján keresztül láttatja. A polemikusan diszkurzív kiállítás nem csupán számos drámai portrét vázol fel (a spanyol sztálinisták börtönét is megjárt svájci anarchista úszónőtől az Auschwitz-Birkenauban elpusztított cseh zsidó maratoni futóig), de remek ízelítőt is nyújt a kétfajta olimpia és a kétfajta sportvilág vizuális reprezentációjából. No meg arról is, hogy miként esztétizálták át a berlini olimpiát a német szervezők saját „nacreál” ízlésük szerint, hogyan fordították javukra a szituációt, s használták a világjátékokat saját világnézetük igazolására.

Az pedig slusszpoénnak sem utolsó, hogy a tárlaton látható egyik remek, 1936 Berlinjében készült filmfelvételből az is kiderül, hogy az olimpiai falu a játékok után éppen a spanyol köztársaságiakat támadó német Condor Légió bázisaként szolgált.

Blinken OSA Archívum, Centrális Galéria, nyitva: augusztus 28-ig, hétfő kivételével mindennap, 10–18 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.