Siklóernyő: Termikbemutató

  • Kollmann András
  • 2003. szeptember 4.

Sport

Idén Szlovéniában, az Isonzó folyó térségében rendezték a Magyar Siklóernyős Nemzeti Bajnokságot. Azért ott, mert a hazai domborzati és időjárási viszonyok nem teszik lehetővé a magas színvonalú versenyek megrendezését.

Idén Szlovéniában, az Isonzó folyó térségében rendezték a Magyar Siklóernyős Nemzeti Bajnokságot. Azért ott, mert a hazai domborzati és időjárási viszonyok nem teszik lehetővé a magas színvonalú versenyek megrendezését.Sokan ugrósok vagy siklósárkányejtőernyő néven tartják számon ezt a sportot, noha az ugráshoz semmi köze nincs. Igaz, kialakulásában a kezdő lökést az ejtőernyőzés adta: hegymászók kezdtek kísérletezni a modern cellás ejtőernyőkkel, amelyek a zuhanás megfékezésén túl irányíthatóak és képesek némi haladásra is. Az Alpokban, meredek hegyoldalakról szembeszélben felszállva, az ernyők siklási tulajdonságait kihasználva repültek - kezdetben csupán lefelé. Az amatőr buher hamar találkozott a profi repülőmérnöki tudással, a sárkányrepülő-pilóták pedig átadták a siklórepülés technikai ismereteit a kisebb testvérnek, így a siklóernyő mára a legnépszerűbb repülősporttá vált. Siklóernyővel repülni

transzcendens élmény

A napsütés, a légkör és a domborzat egymásra hatása során keletkezett erők kihasználásával a felhők közé emelkedni, és kiszakadni a mindennapi élet fizikai és szellemi dimenzióiból, nos, ez nem csupán kikapcsolódásként űzött hobbi, hanem az ember egész lényétátható szenvedély.

A siklóernyő tulajdonképpen egy műszálas anyagból készült szárnyprofil. A profil felső oldalán gyorsabban áramlik a levegő, mint alul, ezért ott nyomás, felül pedig szívóhatás jön létre, felhajtóerő keletkezik. A siklóernyőt irányítani a szárnyprofilon kialakuló áramlás lerontásával lehet. A pilóta egy áramvonalas fotelhez hasonló beülőben ül, amelyet 7-8 méter hosszú kevlárzsinórzat rögzít az ernyőhöz. Hazai mércével tulajdonképpen drága sport, egy használt felszerelés ára 250 ezer forint környékén kezdődik. Egy új ernyő ára 4-500 ezer forint, egy profi felszerelés a távrepüléshez és versenyzéshez elengedhetetlen műholdas helyzetmeghatározóval (GPS) 8-900 ezer forint. A felszerelésen túl költségesek az utazások, valamint a fokozott szabadidőigény sem olcsó. Ugyanis ha repülésre alkalmas az idő, menni kell - dacolva a kiegyensúlyozott polgári időbeosztással.

Az ernyőzés népszerűségének oka egyszerűségében és a repülés többi ágához képest mobilitásában rejlik. A felszerelés egy nagyobb hátizsákba belefér, használatának elsajátítása csupán néhány hetet vesz igénybe. Az utóbbi évek fejlesztéseinek mottója az volt, hogy a siklórepülést a szexnél biztonságosabbá tegyék. A repülés

"tömegsporttá" vált,

a világ kedvelt repülőterületein, mint amilyen a szlovéniai Júliai Alpok, ahol a nemzeti bajnokság zajlott, hétvégenként siklóernyők festik ezer színűre az eget. A felszerelésgyártóktól a képzési és idegenforgalmi szolgáltatókig valóságos ipar épült rá az ernyőzésre, amelynek húzóereje - mint minden technikai sportnak - a versenyzés. A kiemelkedő tudású versenypilóták lényegében tesztelik a közel 100-150 felszerelésgyártó újításait, amelyek, ha beválnak, bekerülnek a hobbirepülésbe, ezenkívül reklámot csinálnak a cégeknek.

A magyar siklóernyős- társadalom hozzávetőlegesen kétezer pilótából áll, de közülük csak háromszázan repülnek rendszeresen, a versenyek létszáma pedig ötven körüli. A repülőéletet a Magyar Repülő Szövetség klubjai szervezik, így az utóbbi időben mintha nagyobb lenne a fegyelem: az ernyősök kevesebbszer kerülnek összetűzésbe a hatóságokkal. Ennek ellenére a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) és a természetvédelmi hatóság mindmáig hideglelést kap a siklóernyő hallatán. Az LRI-nek legutóbb a Hármashatár-hegyről startoló és a Szigetre induló két pilóta szerzett meleg perceket, mivel belerepültek a Ferihegyen leszállni készülő utasszállító gépek légifolyosójába.

A versenyek általában öt-hat napig tartanak, a pilóták naponta 30-120 kilométeres távrepülési feladatokban mérik össze tudásukat. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy hegygerincekről vagy hegytetőkről startolva a termikek, a talaj egyenetlen felmelegedéséből eredő, oszlopszerűen feltörő meleg levegő segítségével felemelkednek a lehető legmagasabbra, majd megkezdik a repülést a versenybíróság által kijelölt cél irányába. Siklás során fokozatosan veszítik magasságukat - ezért folyton keresni kell az emeléseket. A versenyzés nehézségét az adja, hogy bizonyos pontokat, pl. hegycsúcsokat, városokat kell érinteni (át kell repülni felettük), amelyek kiesnek a cél felé vezető útból. A pilóták a feladat teljesítését a műholdas navigációs eszköz, a GPS által rögzített tracklogok alapján igazolják. Aki a legrövidebb idő alatt teljesíti a feladatot, az nyeri a napot - és kapja a legtöbb pontot. A verseny végén a megszerzett összesített pontszámok döntik el a helyezéseket. Az idei bajnokságot a Dutch National Openre, vagyis a holland bajnokságra szervezte a Magyar Repülő Szövetség siklórepülő szakága. Annak érdekében, hogy erős, ám mégis hasonló tudású mezőnynyel versenyezzenek

magashegyi körülmények között

Kristálytiszta ég, szikrázó napsütés. A versenyt szervező szlovének 74 kilométeres, meglehetősen nehéz feladatot írtak ki. Az útvonal nem ismeretlen, Soéa völgye népszerű repülőterület a magyaroknak, de a szokatlanul erős északi szél biztos okoz majd rázós perceket. A legtöbben a GPS-t állítgatják, vagy a térképeket nézik a briefing, vagyis a napi feladat kihirdetése után. Illetve végeláthatatlan szakértéssel hangolódnak a versenyzésre. Az ernyősök aprólékosan kidolgozott szlengjéből a kívülállók szinte csak a ragozást és az obszcén kifejezéseket ismerik. Lassan kastásít a csapat, vagyis összerakja az ernyőt, beülőt, állítgatja a hevedereket... Az egyébként oldott légkör hirtelen megváltozik, a versenyhangulat és a veszély kettőse még a legtapasztaltabb pilótáknál is kiváltja a "csak menjen minden jól" érzést. A déli órákban a legintenzívebb a napsütés, ekkor keletkeznek a legerősebb termikek, különösen a sziklás hegyoldalaknál. Jó szél fúj, a százfős mezőny percek alatt elstartol a focipályányi méretű lejtőről, a levegőben pedig elkezdődik a játék: másodpercenként 4-5 métert emelkedve köröznek az ernyők a termikekben. Egy darabig tarka madárrajként együtt a mezőny, aztán a szlovének - hazai pálya! - elhúznak... Egyre nehezebb teljesíteni a fordulópontokat a szembeszeles völgyekben, keresni az emeléseket - "időhúzás" nélkül. Néhány óra múlva egyre ritkábbak az emelések - sokan kénytelenek leszállni. Az élboly öt óra körül landol Tolmin városka stadionjának füvén. Akik útközben leszálltak, stoppal jönnek vissza, vagy megvárják, ameddig a rendezők összeszedik őket egy teherautóval.

A magyar mezőny eredményeit a holland és a nemzetközi mezőnytől külön is értékelte a holland bajnokságot szervező szlovén team. A legjobban szereplő magyar pilóta, Lőrincz Mátyás összetettben a 12. helyezést érte el. Az eddigi idők legjobb "magyar" versenyén a mezőny fej-fej mellett haladt, megtörni látszik az a trend, hogy a néhány nagyon jó pilóta toronymagasan elhúz a többiektől. Az elmúlt évek elsősorban brazíliai versenyeredményeinek (lásd Világcsúcs című keretes írásunkat) köszönhetően egyre több pilóta vesz részt a versenyzésben. Persze a számunkra azért szokatlan, technikás alpesi terepen a helyi szlovén pilóták, akik a világbajnokságokon általában az élmezőnyben végeznek, általában 30-40 percet vertek mind a magyar, mind a holland mezőnyre.

Kollmann András

Világcsúcs

Síkvidéki ország vagyunk, a magyar pilóták így a síkvidéki repülésben jók. A hazai siklóernyős társadalom krémje évek óta Brazíliába jár versenyezni, ahol a domborzat eléggé hasonlít a Kárpát-medencéére. Simonics Péter - a magyar válogatott szövetségi kapitánya - és a legtehetségesebbnek tartott pilóta, Forgó Szilárd, miután több rangos nemzetközi versenyen a dobogó csúcsára állhattak, tavaly novemberben a brazíliai Ceará államban 282 kilométeres repülésükkel felállították az előre kitűzött célba való távrepülés (distance flight to a declared goal) új világrekordját. A világcsúcs megdöntéséről a Scandinature svéd filmgyártó cégnek dolgozó magyar természetfilmes, Török Zoltán készített filmet Flatland Flyers címmel a National Geographic megrendelésére.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.