Gyűlöllek, vágylak, kívánlak – A szerelem tudománya régen és most

Szex

Lehet-e a szerelem a tudomány tárgya? Egy est, ahol egymás mellé került Krisztus és az elszorított péniszek.

A Friedrich Ebert Stiftung szokatlan témával rukkolt elő a héten: a szerelemről szerveztek tudományos vitát (október 6-án), ahol filozófiai, teológiai és pszichológiai szempontból bonyolították tovább a szerelem és szenvedély amúgy is komplex kérdéskörét.

„Nehéz elhinni, hogy a szerelemnek ma már saját diszciplínája van. A love studies vagy a szerelem tudománya túlmutat a diskurzusok elemzésén, és azt vizsgálja, hogy milyen emberi gyakorlatok és élmények kapcsolódnak hozzá, melyek a nitzschei értelemben vett emberi felszabadítását és kiteljesedését teszik lehetővé” – kezdi kissé ijesztő tenorban nyitóelőadását Pető Andrea, a CEU Társadalmi Nemek Tanulmánya Tanszékének professzora, aki bevezetésképp áttekinti, hogy a történelem során milyen elméletek születtek a szerelem és a társadalom kapcsolatáról és összefüggéseiről. Így szóba kerül Mary Wollstonecraft, a nők egyenlőtlenségéről elsőként gondolkodó női filozófus, aki a felvilágosodás idején a heteroszexuális romantikus párt a férfiuralom ideológiájaként határozta meg. Ez a gondolat a házasság tekintetében (ami náluk úgyszintén a férfiuralom eszköze) a későbbi feministáknál is előkerül. A korai radikális és baloldali feministák azonban a szexualitásra összpontosítanak mint elnyomó, illetve felszabadító hatalomra. A szerelemet elsősorban a médiatudományok elemezték mint a férfiuralom ideológiáját, a feminista kritika pedig górcső alá vette a szerelem nyelvét, melyet a kapitalizmus fenntartásának eszközeként azonosítottak.

De jöjjön inkább a durva szerelem!

„Ha bekap egyet és lenyeli”

Máté-Tóth András teológus, vallásszociológus a szerelem, illetve erotika valláshoz való viszonyáról tartott előadást. „Én itt nem a romantikus szerelemről fogok beszélni, hanem arról a nagyon durva szerelemről, amelynek 99 százaléka szexuális vágy”. Eroszról a továbbiakban úgy beszél, mint őserőről és felelőtlen potenciálról, majd egy süteményes példán keresztül próbálja érzékeltetni azt a szerelmet, amely a kielégülés pillanatában semmivé lesz. „Aki igazán vágyott már egy édes süteményre, az nagyon jól tudja, hogy mit veszít azzal, ha bekap egyet és lenyeli” – mondja, miközben vágyakozóan belehümmög a mikrofonba. Nehéz eldönteni, hogy az előadás hangulata szórakoztató vagy inkább kínos.

Máté-Tóth András

Máté-Tóth András

Fotó: Németh Dániel

De térjünk vissza a szexuális vágyra, az erószra, amelyről sok újat nem tudunk meg. „Az erósz olyan vágy az emberben, amely nem törődik a fennálló rendszerekkel, a házassággal, politikai szisztémával és az erkölcsi kódexekkel. Aki házasként esett már szerelembe, az tudja, hogy ezzel egy új világ kezdődik. Akit ennek a rettenetesen aranyos gyereknek a nyila eltalál, annak vége” – mondja. Máté-Tóth a vallás és szerelem kapcsolatát a kordában tartás aktusában látja: a vallás megpróbálja kezelni a nagyon durva szerelmet, mert  konkurenciát lát benne. Ezt viszont nem igazán részletezi, inkább viccesnek szánt (?) összekötő szövegekkel örvendezteti meg a közönséget. „Halad az idő, haladok én is, most már csak az kell, hogy a jegyzeteim is haladjanak.”

Aztán egyes, az ősi vallási hagyományok részét képező vallási orgiákról beszél. „Ha ezekről most részleteket kezdenék el mondani, akkor lehetséges, hogy a fantáziánk átcsúszna a hardcore porn világába” – mondja a teológus, hozzátéve, hogy az ősi vallási kultúrákban ezek az orgiák egy ideális világot akarnak megjeleníteni, ahol az emberi életre jellemző korlátokat át lehet lépni az orgia révén. „Ott aztán nem számít, hogy ki a fiú, ki a lány” – teszi hozzá mosolyogva. Végül mégiscsak beleszalad a részletekbe, és ismerteti a coitus reservatus, vagyis a magömlés nélküli szeretkezés gyakorlatát. „A magömlés pillanatában a férfi elszorítja magát a megfelelő helyen azért, hogy magvai az agyába szálljanak fel” – meséli.

De nézzük, hogy milyen kísérleteket tett a kereszténység az erotika megfékezésére! Máté-Tóth ezzel kapcsolatban három stratégiát ismertet, melyek közül az egyik a teljes kirekesztés, a másik a domesztikálás lehetősége, a harmadikat pedig szublimációs stratégiának nevezi. „Beleengedték az erotikát az Isten iránti szeretet csatornarendszerébe, és a szerzetesek és apácák olyan módon élnek át mély erotikus élményeket, hogy közben Istent, Krisztust, Máriát és másokat tisztelnek.”

A nő helye a konyhán túl

Ezután éles váltás Szilvay Gergely doktorandusz előadása a konzervatív szerelemről, amely a nemek komplementaritásán alapul. „Az egyformaságban nem hisznek, de az egyenrangúságban igen, továbbá a lovagiasságról azt gondolják, hogy elsősorban az egymás iránti tiszteletet szolgálja” – mondja. A konzervatív gondolkodók egyébként nem igazán foglalkoznak a szerelem témájával, ezért csak egy szerzőn, Roger Scruton filozófus elméletén keresztül beszél Szilvay a témáról. Scruton fő tételében szembemegy Freud elképzeléseivel, hiszen szerinte a szerelem és a szexuális vágy konkrét személyek közti valami, továbbá úgy véli, hogy Platón tévedett, amikor ezt a két érzést ellentétesként írta le. Vannak olyan konzervatív gondolkodók, akik a konyhába küldenék vissza a nőket, azonban Scruton nem tartozik ezek közé, hiszen Arisztotelész barátságfogalmából indul ki, amely egy mellérendelő, egyenrangú viszony, Srcuton pedig úgy gondolja, hogy a szerelem is ilyen.

Kevéssé konzervatív szerelem

Kevéssé konzervatív szerelem

 

Szóba jön az állam szerelemhez fűzött viszonya: a konzervatívok szerint ez a kérdéskör csak a gyermekvállalás miatt lehet fontos az államnak. Szilvay szakirodalmakra hivatkozva azt állítja, hogy a konzervatív gondolkodóknak nincsen semmi problémájuk a nők emancipációjával, a házasságon belüli szerepeket pedig magánügynek tekintik, azonban a férfias és nőies szerepfelosztásokat támogatják, amelyek szerintük működő modellek. „Számtalan kutatás van, amely kimutatta, hogy a nők és a férfiak más stílusban nevelnek gyermeket” – mondja Szilvay, hozzátéve, hogy ezt nem lehet akarattal megváltoztatni, és noha fontos a konzervatívok számára az emancipáció, mégsem gondolják úgy, hogy ennek érdekében ezeket a szerepeket meg kéne bolygatni.

És akkor most már a szerelmet se bolygassuk tovább.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.