Papp Endre színész

„A fiataloknak is menő lesz színházba járni"

  • Sisso
  • 2018. március 14.

Színház

rés a présen: Honnan szedted elő A gólyakalifát monodrámának?

Papp Endre: Egyszer levettem otthon a polcról, elolvastam, és azonnal megfogott. Aztán láttam pár monodrámát, ami nagyon mély nyomot hagyott bennem. Mindig szeretem leterhelni magam, nem nagyon vannak üresjárataim – úgy éreztem, ha egy monodrámával képes vagyok megbirkózni, akkor még több gátat tudok áttörni magamban. Azonnal A gólyakalifa jutott eszembe, úgy éreztem, ha kicsit továbbgondoljuk a regényt, minden adott, hogy alkalmas legyen egy egyszemélyes előadáshoz: az elbeszélés módja, a sci-fisége, ahogy átszövi a történetet a társadalmi egyenlőtlenség, és hogy beszélhetek benne a korosztályomról is.

rap: Mitől aktuális ma a Babits-mű? Hogyan ültetted át a mába?

PE: Elég hosszú előkészítő munka volt, amíg hárman a két rendezővel lefixáltuk, mit akarunk megfogalmazni, mi legyen majd a váz, végül egyikük, Barcsai Bálint adaptálta a regényt. Nagyon pontosan követtük az eredeti szerkezetet, de azzal, hogy átültettük a mába, aktuális társadalmi és emberi kérdéseket tudtunk érinteni. Például, hogy mennyire predesztinált a sorsunk, lehetséges-e kitörni a perifériáról, mennyire határoz meg minket a környezetünk, a tehetség, képesség elegendő-e bármihez. Úgy tűnik, sok minden nem változott a száz év alatt. A Hungária körúton túl lakom, és évről évre nagyobb nyomát látom a szélsőségek megerősödésének, egyre nagyobb a távolság a gazdagok és a szegények között. Lecsúszni sokkal egyszerűbb, mint felkapaszkodni.

rap: Kikkel dolgoztál együtt, kik támogattak?

PE: A Titánium pályázat nagy lökést adott, nemcsak infrastruktúrában és anyagilag. A Mentor programmal „továbbképzést” is kaptunk, különböző előadók a színházcsinálás minden területéről fejtágítókat tartottak, Bodó Viktor és Róbert Juli mentorként szóltak hozzá a folyamat egy-egy részéhez. A Miskolci Nemzeti Színház − amelynek társulati tagja vagyok − segített bennünket a díszlet elkészítésében. A két rendező, ahogy az egész stáb, partnerként tekintett rám. Azt hiszem, valódi csapat jött létre az utóbbi hetekben, szuper közösség. Ahhoz, hogy én egyedül állhassak azon a színpadon, ugyanolyan komoly háttér nyújtott segítséget, mint egy sokszereplős munkánál. Nem tudok elég hálás lenni nekik.

rap: Hol és mikor látható az előadás?

PE: Legközelebb február 19-én, aztán már­cius 5-én lesz látható A gólyakalifa a Jurányi Kamaratermében, áprilistól pedig, ha minden jól megy, Miskolcon is műsorra tűzik.

rap: Milyen más projekt, illetve darab kapcsán kell felfigyelnünk a nevedre?

PE: Miskolcon fogok dolgozni a Mohácsi János rendezte Kabaréban. A Budaörsi Latinovits Színházban még van futó előadásom, az Álarcosbál, illetve nemsokára elkészül a harmadik kisjátékfilmem is. Már az utómunka végén járunk.

rap: Hogyan látod a színházi jövőt?

PE: Bízom benne, hogy ez a folyamat, miszerint egyre több fiatal alkotó kibontakozhat a színházi világban, állandósul. Hogy továbbra is lesznek erős vidéki kőszínházak, hogy talán majd a képesség, a munka és az ízlés lesz a meghatározó. Hogy a színház képes egyszerre nevelni, szórakoztatni és elgondolkodtatni. Bízom benne, hogy a fiataloknak is menő lesz színházba járni. És azt szeretném, hogy a Jurányi mindig ilyen szuper hely maradjon.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.