Színház

Reggeli dinoszauruszokkal

Színház

Nem először teszem fel magamnak a kérdést, hogy az állítólag 15 másodperces YouTube-videókhoz szokott, Y generációs Fekete Ádám hogy tud ilyen küzdelmesen lassú darabokat írni és rendezni. De amúgy nagyon jól jár, aki rá tud ülni erre a lassított hullámvasútra, aki tud menni ezzel a hosszú csöndekből és a komikumig közhelyes tőmondatokból álló ritmussal. A fiatal szerző először rendezte meg saját darabját a Stúdió K-ban, és a párosítás kifejezetten jó ötletnek tűnik. Az eredmény pedig a valamire való képtelenséget színházi nyelvvé alakító Hólyagcirkusz-előadások reminiszcenciáit idézi fel bennem.

A darab képlete a szerző korábbi darabjához, a Csoportkép oroszlán nélkülhöz hasonló: az innen-onnan összeverődött emberek között nincsenek valódi kapcsolatok: egy szerelmespár, akik között már nem működik semmi, a kocsmárosné, akinek nincsenek vendégei, az énekes, aki tizenkét éve nem adott ki lemezt, a fiú, aki csak azért maradt ott valahol, mert máshonnan meg eljött, egy másik fiú, aki tizenkét éve kómában van, egy lány, aki csak lébecol, és egy anya, aki nem ismeri meg a fiát. Semmibe meredő, űrben lebegő alakok: a létbe vetettség egzisztencialista burleszkje ez, amit harsányan ki lehet kacagni, és ami máskor szorongással tölt el. És bár olykor szinte kínszenvedést okoz a vontatottság, és a saját nevükön szereplő színészek nem mindegyike érzékelteti elég kifinomult eszközökkel az abszurditást, ezzel együtt is tudnak eget rengetően olyanok lenni a színpadi alakok, mint mi magunk: bizonytalanok, vakon tapogatózók, bénák, akik vágyódnak a gyermekkor egysége után, még akkor is, ha rémálomként élték meg. Fekete Ádám: acquired taste, de megéri.

Stúdió K Színház, január 27.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.