Színház

Reggeli dinoszauruszokkal

Színház

Nem először teszem fel magamnak a kérdést, hogy az állítólag 15 másodperces YouTube-videókhoz szokott, Y generációs Fekete Ádám hogy tud ilyen küzdelmesen lassú darabokat írni és rendezni. De amúgy nagyon jól jár, aki rá tud ülni erre a lassított hullámvasútra, aki tud menni ezzel a hosszú csöndekből és a komikumig közhelyes tőmondatokból álló ritmussal. A fiatal szerző először rendezte meg saját darabját a Stúdió K-ban, és a párosítás kifejezetten jó ötletnek tűnik. Az eredmény pedig a valamire való képtelenséget színházi nyelvvé alakító Hólyagcirkusz-előadások reminiszcenciáit idézi fel bennem.

A darab képlete a szerző korábbi darabjához, a Csoportkép oroszlán nélkülhöz hasonló: az innen-onnan összeverődött emberek között nincsenek valódi kapcsolatok: egy szerelmespár, akik között már nem működik semmi, a kocsmárosné, akinek nincsenek vendégei, az énekes, aki tizenkét éve nem adott ki lemezt, a fiú, aki csak azért maradt ott valahol, mert máshonnan meg eljött, egy másik fiú, aki tizenkét éve kómában van, egy lány, aki csak lébecol, és egy anya, aki nem ismeri meg a fiát. Semmibe meredő, űrben lebegő alakok: a létbe vetettség egzisztencialista burleszkje ez, amit harsányan ki lehet kacagni, és ami máskor szorongással tölt el. És bár olykor szinte kínszenvedést okoz a vontatottság, és a saját nevükön szereplő színészek nem mindegyike érzékelteti elég kifinomult eszközökkel az abszurditást, ezzel együtt is tudnak eget rengetően olyanok lenni a színpadi alakok, mint mi magunk: bizonytalanok, vakon tapogatózók, bénák, akik vágyódnak a gyermekkor egysége után, még akkor is, ha rémálomként élték meg. Fekete Ádám: acquired taste, de megéri.

Stúdió K Színház, január 27.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.