Színház

A tökéletes boldogság világa

  • Tompa A.
  • 2017. április 23.

Színház

Rendkívül izgalmas lett volna megismerkedni egy olyan színdarabbal, ami a kortárs Kínáról szól. A tökéletes boldogság világa (bár eredeti angol címét „szélsőséges” boldogságnak kellene fordítani) az Amerikában született, félig tajvani, félig amerikai fiatal írónő, Frances Ya-Chu Cowhig műve; a drámát a londoni Nemzeti Színházban is előadták. A vidékről nagyvárosba kerülő fiatal lány történetét beszéli el, aki saját eszmélési, függetlenedési történetébe bukik bele. Igazi hősnő, aki az alul lévők, elnyomottak, kiszolgáltatottak és igazak heroikus világát mutatja fel. Születése is rendkívüli: a kínai lánygyermekek sorsával ellentétben ő valami véletlen folytán életben marad, nem vetik a disznók elé. Városra kerül, egy gyárba takarítónak, öccsét támogatja, de vannak ambíciói, előrébb akar jutni.

Máté Gábor rendezése a darab szereplőit óriási, vörös bélésű kalickába, rácsok közé zárja (díszlet: Cziegler Balázs), tematikusan megismételve az apa hobbiját, aki galambokat tenyészt és gyöngéd velük, míg gyermekeivel kíméletlen. A bezártság, fogság kissé didaktikus képe ez. Bár a színészek közül kivételesen szépen és tartalmasan játszik Mészáros Blanka (ő a fiatal lány) és több szerepben Szirtes Ági, a didaktikusság az egész előadáson végigvonul. Valami földhözragadt, szűk, szellemtelen módon beszéli el ezt a senki földjére szorult történetet. A mai Kínát nem ismerjük meg eléggé, viszont a mai Magyarországhoz való hasonlatosság piros ceruzával van aláhúzva és az orrunk alá nyomva. A szabadság hiánya, az ellenőrzés, a félelem, a mindent ellenőrző, erőszakos „a párt”, az igaz hősök kötelező elbukása – mindez ma is lehet igaz, és talán erős kínai történetként meg is élne. Hogy mire tudjuk vonatkoztatni, azt majd bízzák ránk.

Kamra, Katona József Színház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.