Színház

A tökéletes boldogság világa

  • Tompa A.
  • 2017. április 23.

Színház

Rendkívül izgalmas lett volna megismerkedni egy olyan színdarabbal, ami a kortárs Kínáról szól. A tökéletes boldogság világa (bár eredeti angol címét „szélsőséges” boldogságnak kellene fordítani) az Amerikában született, félig tajvani, félig amerikai fiatal írónő, Frances Ya-Chu Cowhig műve; a drámát a londoni Nemzeti Színházban is előadták. A vidékről nagyvárosba kerülő fiatal lány történetét beszéli el, aki saját eszmélési, függetlenedési történetébe bukik bele. Igazi hősnő, aki az alul lévők, elnyomottak, kiszolgáltatottak és igazak heroikus világát mutatja fel. Születése is rendkívüli: a kínai lánygyermekek sorsával ellentétben ő valami véletlen folytán életben marad, nem vetik a disznók elé. Városra kerül, egy gyárba takarítónak, öccsét támogatja, de vannak ambíciói, előrébb akar jutni.

Máté Gábor rendezése a darab szereplőit óriási, vörös bélésű kalickába, rácsok közé zárja (díszlet: Cziegler Balázs), tematikusan megismételve az apa hobbiját, aki galambokat tenyészt és gyöngéd velük, míg gyermekeivel kíméletlen. A bezártság, fogság kissé didaktikus képe ez. Bár a színészek közül kivételesen szépen és tartalmasan játszik Mészáros Blanka (ő a fiatal lány) és több szerepben Szirtes Ági, a didaktikusság az egész előadáson végigvonul. Valami földhözragadt, szűk, szellemtelen módon beszéli el ezt a senki földjére szorult történetet. A mai Kínát nem ismerjük meg eléggé, viszont a mai Magyarországhoz való hasonlatosság piros ceruzával van aláhúzva és az orrunk alá nyomva. A szabadság hiánya, az ellenőrzés, a félelem, a mindent ellenőrző, erőszakos „a párt”, az igaz hősök kötelező elbukása – mindez ma is lehet igaz, és talán erős kínai történetként meg is élne. Hogy mire tudjuk vonatkoztatni, azt majd bízzák ránk.

Kamra, Katona József Színház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.