Színház

A tökéletes boldogság világa

  • Tompa A.
  • 2017. április 23.

Színház

Rendkívül izgalmas lett volna megismerkedni egy olyan színdarabbal, ami a kortárs Kínáról szól. A tökéletes boldogság világa (bár eredeti angol címét „szélsőséges” boldogságnak kellene fordítani) az Amerikában született, félig tajvani, félig amerikai fiatal írónő, Frances Ya-Chu Cowhig műve; a drámát a londoni Nemzeti Színházban is előadták. A vidékről nagyvárosba kerülő fiatal lány történetét beszéli el, aki saját eszmélési, függetlenedési történetébe bukik bele. Igazi hősnő, aki az alul lévők, elnyomottak, kiszolgáltatottak és igazak heroikus világát mutatja fel. Születése is rendkívüli: a kínai lánygyermekek sorsával ellentétben ő valami véletlen folytán életben marad, nem vetik a disznók elé. Városra kerül, egy gyárba takarítónak, öccsét támogatja, de vannak ambíciói, előrébb akar jutni.

Máté Gábor rendezése a darab szereplőit óriási, vörös bélésű kalickába, rácsok közé zárja (díszlet: Cziegler Balázs), tematikusan megismételve az apa hobbiját, aki galambokat tenyészt és gyöngéd velük, míg gyermekeivel kíméletlen. A bezártság, fogság kissé didaktikus képe ez. Bár a színészek közül kivételesen szépen és tartalmasan játszik Mészáros Blanka (ő a fiatal lány) és több szerepben Szirtes Ági, a didaktikusság az egész előadáson végigvonul. Valami földhözragadt, szűk, szellemtelen módon beszéli el ezt a senki földjére szorult történetet. A mai Kínát nem ismerjük meg eléggé, viszont a mai Magyarországhoz való hasonlatosság piros ceruzával van aláhúzva és az orrunk alá nyomva. A szabadság hiánya, az ellenőrzés, a félelem, a mindent ellenőrző, erőszakos „a párt”, az igaz hősök kötelező elbukása – mindez ma is lehet igaz, és talán erős kínai történetként meg is élne. Hogy mire tudjuk vonatkoztatni, azt majd bízzák ránk.

Kamra, Katona József Színház, március 16.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.