Alföldi Róbert: „Nem gondoltam semmit, hanem őrjöngtem. Gyűlölködtem, a legalpáribb módon”

  • narancs.hu
  • 2017. március 24.

Színház

Aki gondolkodik, útban van.

Lapunk nyomtatott kiadása közelgő bemutatója, a mindössze egy alkalommal közönség elé kerülő Passio XXI. kapcsán készített interjút a rendezővel. A beszélgetés alkalmával szóba hoztuk Jordán Tamás esetét is, amiről hosszabban kifejtette a véleményét – ebből idézünk most. Tehát a beszélgetés egyik részletének a részlete következik: a többi már az újságárusoknál.

Magyar Narancs: „A hatalom szereti meghurcolni a képzeletbeli ellenségeit” – olvasom a darabban. Idefelé, a folyosón láttam Jordán Tamást; mit gondolsz az ő meghurcolásáról?

Alföldi Róbert: Amikor meghallottam, hogy visszadobták a pályázatát, először nem gondoltam semmit, hanem őrjöngtem. Gyűlölködtem, a legalpáribb módon. Amit nem szabad, ami a legnagyobb csapda: ha belecsúszol, ha nem tudsz uralkodni magadon. Na, erről az indulatról beszéltem Júdásnál.

MN: És miután megnyugodtál?

AR: Akkor azt gondoltam, hogy ezt is szarul csinálták. Ha legalább behívja Tamást a szakmai bizottság, legalább a látszat kedvéért végigcsinálják az eljárást úgy-ahogy, akkor nincs ekkora balhé. Amúgy nem bonyolult a történet: az a fontos, hogy ne legyen pozícióban olyan, akinek a felfelé nyalás nem szerepel a prioritásai között. Ne legyen olyan még az ország szélén lévő vidéki színházban sem, aki másmilyen. Vagy még csak az sem kell. Aki gondolkodik. Ilyen egyszerű.

MN: Sokan kiálltak Jordán mellett. Ebből a szempontból jól vizsgázott a szakma?

AR: Dehogy vizsgáztunk jól! Nyílt leveleket írogatunk, na sag schon!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.