Alföldi Róbert: „Nem gondoltam semmit, hanem őrjöngtem. Gyűlölködtem, a legalpáribb módon”

  • narancs.hu
  • 2017. március 24.

Színház

Aki gondolkodik, útban van.

Lapunk nyomtatott kiadása közelgő bemutatója, a mindössze egy alkalommal közönség elé kerülő Passio XXI. kapcsán készített interjút a rendezővel. A beszélgetés alkalmával szóba hoztuk Jordán Tamás esetét is, amiről hosszabban kifejtette a véleményét – ebből idézünk most. Tehát a beszélgetés egyik részletének a részlete következik: a többi már az újságárusoknál.

Magyar Narancs: „A hatalom szereti meghurcolni a képzeletbeli ellenségeit” – olvasom a darabban. Idefelé, a folyosón láttam Jordán Tamást; mit gondolsz az ő meghurcolásáról?

Alföldi Róbert: Amikor meghallottam, hogy visszadobták a pályázatát, először nem gondoltam semmit, hanem őrjöngtem. Gyűlölködtem, a legalpáribb módon. Amit nem szabad, ami a legnagyobb csapda: ha belecsúszol, ha nem tudsz uralkodni magadon. Na, erről az indulatról beszéltem Júdásnál.

MN: És miután megnyugodtál?

AR: Akkor azt gondoltam, hogy ezt is szarul csinálták. Ha legalább behívja Tamást a szakmai bizottság, legalább a látszat kedvéért végigcsinálják az eljárást úgy-ahogy, akkor nincs ekkora balhé. Amúgy nem bonyolult a történet: az a fontos, hogy ne legyen pozícióban olyan, akinek a felfelé nyalás nem szerepel a prioritásai között. Ne legyen olyan még az ország szélén lévő vidéki színházban sem, aki másmilyen. Vagy még csak az sem kell. Aki gondolkodik. Ilyen egyszerű.

MN: Sokan kiálltak Jordán mellett. Ebből a szempontból jól vizsgázott a szakma?

AR: Dehogy vizsgáztunk jól! Nyílt leveleket írogatunk, na sag schon!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."