Amikor színház és valóság összecsattan

  • narancs.hu
  • 2014. november 29.

Színház

Egy román fiú 1981-ben nyomtatott nagybetűkkel, fehér krétával írta a falra, hogy SZABADSÁG. És pont aznap, amikor a tragédiájáról szóló előadás Magyarországra érkezik…

Libertatea, írja valaki krétával egy román kisváros falaira 1981-ben, és a paranoiás államgépe­zet életet lehel a szóba.” Így kezdődik színikritikánk, amelyet a nyomtatott Narancs e heti számában olvashatnak. A rendezővel, a román színház fenegyerekével, Gianina Cărbunariuval interjút is készítettünk, itt meséli el, hogyan lett a rejtélyes módon – és vélelmezhetően a Securitate működésétől nem függetlenül – elhunyt 16 éves fiú, Mugur Călinescu szekus dossziéiből színházi darab.

A Nyomtatott nagybetű című előadás a Trafóban vendégeskedett. Egyetlen este, november 18-án lehetett látni Magyarországon.

false

Ugyanazon a napon, november 18-án hajnalban, ismeretlenek azt fújták fel nyomtatott nagybetűkkel, fehér festékkel Baja főterének aszfaltjára: DEMOKRÁCIÁT!

false

 

A gif forrása: morati tumblr.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.