Színház

Átlátszó a dívány

Figaro házassága, avagy egy őrült nap emléke

  • Tompa Andrea
  • 2017. december 23.

Színház

A nagy hatalmú úr fiatal lányokra hajt.

Az egyik lány szolgálatait már megszerezte, most épp a másikat üldözi. Az úr mindenképp győzni akar, hiszen hatalma csorbulna, ha a vágya nem teljesülne. Ez a történet egy bő kétszáz éves paradigmaváltás korában született: a Figaro házasságában arról van szó, hogy ugyan már eltörölték az „első éjszaka jogát” (melyhez erős történészi kételyek kapcsolódnak), a gróf mégis változatlanul hajkurássza a kiszolgáltatott szolgálólányokat, és a szobájába rángatja őket. Hiába illeti őt kemény kritikával a szerző, Beaumarchais, a grófnak joga nincs, de feljogosítva érzi magát. A francia dráma, amely bohózati elemeket hordoz magában, nem csak a Mozart-opera okán jelentős: hatalomtól és erotikától fűtött, izgalmas játék, tele klasszikus szerelmi üldözésekkel és átöltözésekkel, jó helyzetekkel és sok humorral. És legalább három „szerelmespárral”.

Az előadás megtehetné, hogy „csak” egy önmagába zárt történetet mond el, ahogy azt is, hogy kitekint a jelenkori szexuális zaklatások valóságára. A színpadon az egyetlen érdekes bútordarab egy átlátszó dívány. Gazdag szimbólumlehetőség rejlik benne, maga az ellentmondás: a csábítás tere, de transzparens is, látni benne a rugókat. Már ha transzparenssé tudja tenni magát az előadás, vagyis tud önmagáról gondolkodni. Tartok tőle, ezt a szimbólumot valójában nem olvassuk mélyen az előadás közben; utólag, papíron asszociálgatok inkább.

Mindenesetre a fiatal rendező, Sardar Tagirovsky Sényi Fanni dramaturggal átírta az eredetit, ez elég ok a reményre, mert eszerint kettejüknek kortárs mondandója van. Olykor a mozarti mű áriái is hallhatók, hol rontottan és távolról, hol közvetlenül. Szép, hogy a grófné Porgi amor cavatináját töredezetten halljuk, az ő szíve is összetört, hiszen a gróf jó ideje rá sem néz. Bárcsak az is elég fontos volna a rendező számára, hogy ne pusztán a hanghatással utaljon a grófné lelkiállapotára, hanem a színésszel el is játszassa az érzést.

Bár az első jelenet értelmezhetetlen, kaotikus sűrítmény, ami majdnem három óra múlva válik minden részletében világossá (egy színész törött lábú, mankós figurának öltözik be, mint később megtudjuk, ő Figaro, segítője pedig két „humanoid”), a következőben elénk penderül hatalmas kivetítőn az Éden Vállalat vezetője (ez már az átirat), Almaviva gróf. A Nemzeti Színház épületére mutatva kétszáz fős udvartartásáról és vállalatáról beszél. A kisfilmnek jóféle ironikus felhangja van – a Nemzeti maga a gazdagság. Schnell Ádám alakja finoman démoni: erős orr, ősz bodrok, fényes öltöny. Az már ekkor világos, hogy a gróf inkább emberi szólam vagy típus, mint karakter vagy személyiség. Hogy pontosan mire vállalkozik Almaviva, nem ismert, de valamiféle jövőkutatásról és humanoidokról beszél. Sajnos az előadás ezt a dimenziót túl komolyan veszi, bár igazán beavatni nem tud a gondolataiba, amelyek inkább zavaró díszek maradnak a történeten, a humanoidok pedig az általánosság szintjén érdektelenek. A filmes nyitány nehézsége, hogy ezután maga a háromdimenziós színész sokkal kevesebbnek és jelentéktelenebbnek tűnik. Különösen abban az emberábrázolásban, amit a rendező választ; az embernél itt valami jobban érdekli. Talán a látvány, a Nemzeti színpadi gépezete, amelybe ő is – mint annyi rendező a teátrum megnyitása óta – beleszeret, és amelyet meglehetősen öncélúan működtet. Érdekes térelem a két mozgójárda (díszlet: Dobre-Kóthay Judit), ami a színészeket hozza-viszi, mégis sokkal több emberi kapcsolatról lehetne általa beszélni, sokkal több játéklehetőséget rejt magában. Izgalmas a jelmezvilág sárga-fehér-feketéje is (Bajkó Blanka-Alíz munkája); a kemény, fényes, sárga ruha szépen emeli ki a gróf üldözött szerelmének, Suzannénak az alakját: fiatal, törékeny, mégis erélyes; Barta Ágnes szépen hozná is ezt a zárt, ellenálló és kiszolgáltatott alakot, de alig nyílik erre lehetősége.

Az emberi dimenzió, a kapcsolatok, emberalakok mélysége az, ami fájón hiányzik, s ettől egyre érdektelenebb az előadás. Mindenki inkább humanoid, mint vágyakkal, álmokkal teli ember. Figaro figurája (Kristán Attila alakításában) nem megragadható alak, nem jövök rá, mitől más, mint a többi férfi.

A Figaro kegyét vadászó, öregedő Marcellina az, akinek egyáltalán van humora (Söptei Andrea előadásában), de ez is inkább színészi, mint rendezői erény. Szűcs Nelli játssza az „elhanyagolt” feleséget, a grófnét, s a színésznő bizonyára sokféle feleséget tudna megtestesíteni, de ez a női figura sem érdekes rendezőileg. Nemcsak hogy nem szeretetteli, nincs részvéttel és megértéssel megfestve, de olykor egyenesen ízléstelen. A színésznőre adott pongyola nem előnyös, bár nem is kell annak lennie, hiszen a darázsderekú, hamvas Su­zanne mellett egy kétszer olyan idős feleség úgyis vesztes. De tényleg csak ennyi egy feleség? Egy humanoid test?

Nemzeti Színház, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.