Belga nyúl

Cirque Invisible

  • - deres -
  • 2012. június 14.

Színház

Bútorlény, sárkány, ernyőállat, furcsa transzformációk, időn és formán kívüli világok. Kétszereplős cirkusz: Jean-Baptiste Thierrée és Victoria Chaplin több évtizede turnéznak ezzel az előadással. És igazság szerint, van is benne valami lassú, valami avíttas. Mégsem unalmas. Egy más rendszerben mozgunk, varázslatos kosztümök, (önmagukat leleplező) trükkös kellékek és vurstlizene útvesztőiben. Ahol néha azért lesokkol egy-egy szürreális óriásnyúl – nézőtéri pletyka szerint belga óriásnyúl – is.


Fotó: © Cirque Invisible

 

A cirkusz műfaja önkéntelenül visszakapcsol a gyerekkorhoz, bár ha bohóctrükköket, tökéletes illúziót vagy vérfagyasztó mutatványokat várunk, valószínűleg más társulatot kell keresni. Itt nem a testi erő (határainak) megmutatása a tét, sokkal inkább az ötletes jelmezekre épített jelenetek atmoszférája. Míg a férfi szereplő tipikus clownfigura, akinek sokat sejtető mosolya ragadós (és ez a mosoly nem szűnik meg az öngólos poénoknál sem); a női karakter átváltozóművész és (kötél)táncos: szemet gyönyörködtető, bizarr teremtések életre keltője, miközben hol arisztokrata kisasszonyra, hol mesebeli királylányra emlékeztet.

A Cirque Invisible így egy szemlélődőbb befogadói attitűdöt kíván, a kivárás nyugalmát, miközben a tekintet feloldódhat abban, ahogyan láthatatlanná válik egy táncos, ahogyan egy óriási kanna sétáltat egy bábost, vagy ahogyan nyulak, libák, galambok lepik el a teret. Mert bizony ellepik. Alapvetően jó érzéssel távozhat az egyszeri néző, bár a tapsvihar után színpadon „felejtett”, bóklászó nyúlhoz végül senki nem mer közeledni. Pedig egy kisebb gyerek ellovagolhatna a hátán, egészen az erőművészekig.

Trafó, június 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.