Belga nyúl

Cirque Invisible

  • - deres -
  • 2012. június 14.

Színház

Bútorlény, sárkány, ernyőállat, furcsa transzformációk, időn és formán kívüli világok. Kétszereplős cirkusz: Jean-Baptiste Thierrée és Victoria Chaplin több évtizede turnéznak ezzel az előadással. És igazság szerint, van is benne valami lassú, valami avíttas. Mégsem unalmas. Egy más rendszerben mozgunk, varázslatos kosztümök, (önmagukat leleplező) trükkös kellékek és vurstlizene útvesztőiben. Ahol néha azért lesokkol egy-egy szürreális óriásnyúl – nézőtéri pletyka szerint belga óriásnyúl – is.


Fotó: © Cirque Invisible

 

A cirkusz műfaja önkéntelenül visszakapcsol a gyerekkorhoz, bár ha bohóctrükköket, tökéletes illúziót vagy vérfagyasztó mutatványokat várunk, valószínűleg más társulatot kell keresni. Itt nem a testi erő (határainak) megmutatása a tét, sokkal inkább az ötletes jelmezekre épített jelenetek atmoszférája. Míg a férfi szereplő tipikus clownfigura, akinek sokat sejtető mosolya ragadós (és ez a mosoly nem szűnik meg az öngólos poénoknál sem); a női karakter átváltozóművész és (kötél)táncos: szemet gyönyörködtető, bizarr teremtések életre keltője, miközben hol arisztokrata kisasszonyra, hol mesebeli királylányra emlékeztet.

A Cirque Invisible így egy szemlélődőbb befogadói attitűdöt kíván, a kivárás nyugalmát, miközben a tekintet feloldódhat abban, ahogyan láthatatlanná válik egy táncos, ahogyan egy óriási kanna sétáltat egy bábost, vagy ahogyan nyulak, libák, galambok lepik el a teret. Mert bizony ellepik. Alapvetően jó érzéssel távozhat az egyszeri néző, bár a tapsvihar után színpadon „felejtett”, bóklászó nyúlhoz végül senki nem mer közeledni. Pedig egy kisebb gyerek ellovagolhatna a hátán, egészen az erőművészekig.

Trafó, június 2.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.