Tánc

DEEPER

  • - sisso -
  • 2018. február 18.

Színház

A Trafó új, Hazai pálya sorozatában mutatták be DEEPER című előadásukat a kortárs tánc legkortársabbjai: Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre és a tulajdonképpen már magyarosított brazil Marcio Kerber Canabarro. Utóbbit kivéve mindannyian a Budapest Kortárstánc Főiskola diákjai voltak, és számos közös munkában is bizonyították, eléggé mélyre tudnak menni testről és lélekről való gondolkodásban.

Ilyen összeállításban még nem dolgoztak, de eleve a Hód Adrienn által definiált, kapcsolódásokat kereső, kibeszélő jellegű, határátlépő mozgásművészet elkötelezettjei, és egymástól függetlenül készített előadásaik is folyamatos dialógusban vannak. Analitikus táncvígjátékaik sorában ez a darab sötét tónusúnak számít. Generációjuk poszt­apokaliptikus melankóliája van benne, miközben azért humorosan reflektálnak magukra. Az érintéseken keresztül kutatják a tárgyak, a tér és a helyi erők kapcsolódási mintázatait, mintha egy új földrészen járnának, de lehetne az akár egy vidéki baromfiudvar is. Próbálnak közelebb kerülni egymáshoz, másképp használni tárgyakat, de óvatosan és kicsit bénán, amiben van humorforrás. Mindezt a saját maguk által tervezett sci-fi látványban, bukósisakban, csillogó fóliák, kempingsátrak és óriás, színes textilek között. A mozdulatok, a zene, a szöveg lassú hömpölygéséből nem zökkennek ki és kellemesen fókuszáltak, miközben a néző folyamatosan úgy érzi, minden elillan, mielőtt elkezdődött volna. Persze minden relatív. Apropó, az első befejezés jobb volt.

Trafó, január 11.

 

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.