Tánc

DEEPER

  • - sisso -
  • 2018. február 18.

Színház

A Trafó új, Hazai pálya sorozatában mutatták be DEEPER című előadásukat a kortárs tánc legkortársabbjai: Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre és a tulajdonképpen már magyarosított brazil Marcio Kerber Canabarro. Utóbbit kivéve mindannyian a Budapest Kortárstánc Főiskola diákjai voltak, és számos közös munkában is bizonyították, eléggé mélyre tudnak menni testről és lélekről való gondolkodásban.

Ilyen összeállításban még nem dolgoztak, de eleve a Hód Adrienn által definiált, kapcsolódásokat kereső, kibeszélő jellegű, határátlépő mozgásművészet elkötelezettjei, és egymástól függetlenül készített előadásaik is folyamatos dialógusban vannak. Analitikus táncvígjátékaik sorában ez a darab sötét tónusúnak számít. Generációjuk poszt­apokaliptikus melankóliája van benne, miközben azért humorosan reflektálnak magukra. Az érintéseken keresztül kutatják a tárgyak, a tér és a helyi erők kapcsolódási mintázatait, mintha egy új földrészen járnának, de lehetne az akár egy vidéki baromfiudvar is. Próbálnak közelebb kerülni egymáshoz, másképp használni tárgyakat, de óvatosan és kicsit bénán, amiben van humorforrás. Mindezt a saját maguk által tervezett sci-fi látványban, bukósisakban, csillogó fóliák, kempingsátrak és óriás, színes textilek között. A mozdulatok, a zene, a szöveg lassú hömpölygéséből nem zökkennek ki és kellemesen fókuszáltak, miközben a néző folyamatosan úgy érzi, minden elillan, mielőtt elkezdődött volna. Persze minden relatív. Apropó, az első befejezés jobb volt.

Trafó, január 11.

 

****

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.