rés a présen

Színész szerettem volna lenni

Raubinek Lili előadóművész, táncos

  • rés a présen
  • 2018. február 18.

Színház

rés a présen: Az új évet a Bethlen Téri Színházban köszöntöttétek az új formációddal. Milyen műsort adtatok?

Raubinek Lili: Az ImBerbe Project Szeri Viktorral közösen egy 2in1 esttel indított a Bethlenben. Az est mindkét előadása erősen épít a személyességre és az önreflexióra, na meg a párducmintára. A together­ing című a női sztereotípiák, a közös időben, térben töltött kapcsolódások és szétszakadások mentén mesél. Érzelmek szkeccsbe zárva.

rap: Kikből áll, mikor és milyen céllal alakult az ImBerbe Project?

RL: Egy tömörülés, ami a suli (Budapest Contemporary Dance Academy) utáni lég­üres teret volt hivatott betölteni. Nincsenek állandó tagok. Első bemutatónk a berlini magyar kulturális intézetben volt. A mostani előadáshoz Balogh Kata csatlakozott a meglévő Lévai Viola, Dömötör Luca, Raubinek hármashoz. Az volt az alapfelvetésünk, hogy a suliban megszokott, kísérletező attitűdöt folytatjuk. Van még egy másik fontos vonala a projektnek, workshopokat tartunk fesztiválokon. A cél az, hogy a résztvevők együtt, közösen alakítsák a saját táncukat, így tapasztalva meg a mozgás felszabadító erejét. Február elején a 0. UbikEklektik című rendezvényen az Epreskertben Shaking workshopot és Oxygen ceremonyt fogunk celebrálni a résztvevőkkel együtt.

rap: Mikor lépsz fel legközelebb?

RL: Sűrű időszak jön, és mind a MU Színházhoz köthető. Január 23-án a Molnár Csaba rendezte SÍN: CMMN SNS PRJCT-ben játszom Szász Danival. Ez egy nagyon izgalmas dolog, közösségi színház, de nem abból a fajtából, ahol minden szem a nézőre szegeződik, és meg kell mondani a frankót. Sok szöveg, szigorúan 4 perc tánc, ajándék felmosó. Február 9-én a Sandy’s going out bemutatója lesz Szeri Viktor rendezésében. A darab egy sorozat első része, az Y generációról, a zúzásról és arról, hogy hogyan őrizzük vagy veszítjük el éppen önmagunkat. Ennek a folytatását májusban láthatja a közönség a Nemzeti Táncszínház IZP (Imre Zoltán Program) estjének keretén belül. Február 11-én a KB35 Társulat P – avagy jelenetek egy vándorszínész életéből című bemutatója lesz, ahova Boda Tibor rendező koreográfusként hívott meg. Nagyon izgatnak ezek a színházi munkák, totálisan más figyelmet, esztétikát kívánnak, mint a kortárstánc-előadások. Szerencsére a Színművészeti Egyetemen már többször volt lehetőségem vizsgaelőadásokban kísérletezni a koreografálással. Az évad legizgalmasabb próbafolyamata számomra Vass Imre Standing Groundja volt, elvitt valami nagyon furcsa helyre, ahova magamtól biztos nem mentem volna. Február 17-én újra játsszuk, ugyancsak a MU Színházban.

rap: Honnan közelítetted meg a kortárs táncot?

RL: Színész szerettem volna lenni. Drámatagozat, aztán nem vettek föl a színműre. Elmentem a Kortárstánc Főiskola nyílt napjára. Másfél órás kemény táncóra után még erősíteni kezdtek a táncosok. Gondoltam, na, én biztos nem akarok ennyit izzadni. Aztán mégiscsak ott kötöttem ki.

rap: Kik inspirálnak?

RL: A személyesség érdekel, nem feltétlenül a tánc. A tánc egy biztos bázis, ahonnan el lehet mászni bármerre. Ezt a szabadságot, határnélküliséget keresem, szeretem a kortárs táncban. Azok az alkotók inspirálnak, akiknek a munkáiban ezt látom: Molnár Csaba, Vass Imre, Marlene Monteiro Freitas, Hód Adri. Ami új inspirációs forrás, az a báb. Két évig tanultam és nemrég újra elém került. Az IZP keretén belül lesz egy szólóm Kelly címmel, ahol már szeretnék ebből a vonalból is behozni pár dolgot.

rap: Szerepálom?

RL: Tízévesen a Valahol Európában Suhanca volt, a lány, aki fiúnak öltözik. Lehet, hogy még mindig ez?

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.