Tánc

Erna Ómarsdóttir

  • Sisso
  • 2013. május 12.

Színház

Erna Ómarsdóttir nevét érdemes megjegyezni, és nem csak azért, mert ő volt a Shalala társulat Hogyan lépjünk túl őrületünkön? című, 2009-ben készült darabjában a hét hónapos terhes kismama, aki sátánmetál hanggal, vetélő mozdulatokkal a frászt hozta mindenkire. Ómarsdóttir nemcsak a tárgyalt darab, hanem az izlandi táncművészet központi figurája is. Dolgozott a belga színházi rendező, az excentrikus és innovatív darabokat alkotó Jan Fabre társulatában, a szintén nem gátlásos Björk produkcióiban, valamint Gabríela Fridriksdóttir szürrealista-újgótikus vizuálartista projektjeiben.

A társulatot művészeti vezetőként és alapítóként (2008) is jegyző performer és performanszkutató a nőrokonok együttélési és mentális problémáiról szóló előadásában színpadra tett mindent, amit egy nőnek nem illendő ott elkövetnie. A színházi punkok a kegyetlen köteléktől a gyengéd gondoskodásig mutatták meg a kapcsolatok minőségeit, miközben felidézték a skandináv krimik, az izlandi mesék, a pogány örömünnepek, valamint egy Angst-koncert hangulatát. Visszafojtottan hörögtek, felszabadítóan őrjöngtek az áttetsző boszorkányok, miközben azért tréfásan és poétikusan, dionüszoszi kvartetté összeállva színházazgattak az érzelmileg felfokozott állapotok erdejében. Hatalmas hajszőrzetekkel, bundában, fehérneműben, lazán egyesítve táncot, élő zenét és szöveget. Csak a végén és csak hang alakjában jelent meg a férfiesszencia, a rendező elv. Erre az időre vált a szó hagyományos értelmében unalmas show-műsorrá az előadás.

Trafó, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.