Színház

Felhő a nadrágban

  • sissova
  • 2018. március 14.

Színház

szabadkai Kosztolányi Dezső Színház évad- és Desiré fesztiválnyitó előadását Kokan Mladenović vendégrendezte. Majakovszkij nagy ívű, futurista programverse az alap. 1909-ben a költőt tíz hónapra elítélték a Forradalom tíz üzenetének közzétételéért. Az 1917-es forradalom tíz napján tíz választ is adott az üzenetekre, amelyeknél tízszer tíz év után sincs jobb üzenet bármely forradalom számára. A Kosztolányi színészei: Béres Márta, Kiss Anikó, Kucsov Borisz, Mészáros Gábor, Mikes Imre Elek és Nagyabonyi Emese hardcore formában adják át az üzeneteket. Először szürke munkásruhában, a nézőket terrorizálva, majd rózsaszínben, száraz kenyereket arannyá változtatva a képzelőerejükkel egy gegparádé közepette. Komor, abszurd jelenetben két fiatal kivégzését mesélve felhívják a figyelmet arra, hogy forradalomnak kéne kitörnie, ha az állam bebörtönzi vagy elüldözi a fiatalokat. A Pampers-show-ban az új kor sztahanovistáiról esik szó, akik kibírják a futószalag mellett vizelés nélkül, Tájkun fiának története meg egy multimédiás betét a gazdag üzletember fiáról, akit viszont nem ítéltek el részeg gázolásért. A szólás­szabadság kapcsán az angazsált színházat és benne magukat ostorozzák. Béres Márta one woman show betétje parádés, és meghökkentő a trágár fenyegetésetűd is, mintha valami új rapballada volna, de kiderül, hogy valóság, hisz Szabadka polgármestere fenyegette meg így politikai ellenfelét egy hangfelvétel szerint. Nem lettek következményei, ahogy semminek nincsenek. Ismerős? Ebben az előadásban az alkotók nem gyávák, teli torokból üvöltenek, míg ti hallgattok, emberek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.