Színház

Günter Grass: Bádogdob

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 26.

Színház

Hegymegi Máté rendezése a II. világháború küszöbén felnőni nem kívánó fiú élettörténetét mutatja be, aki hároméves korában leugrik a pince kilencedik lépcsőjéről, és azután többet nem nő, helyette viszont annál többet dobol és mond nemet. Az ellenkezés és elfordulás kezdetben gyermeki játék, de a világháború kitörésével egyre komolyabb problémává válik: Oskar erőszakos és önfejű férfivá válik, aki bármit beáldozna azért, hogy megmaradhasson saját kitalált világában. Az előadás egyfelől a visszaemlékezés és történetmesélés konvencióját használja (Elek Ferenc a közönséggel közvetlenül beszél), másfelől a lélektani realista játékmódot keveri az asszociáción alapuló, ám lineáris dramaturgiával és játékos vizualitással. A kicsit hosszú, de élvezetes produkciót tekervényes, de könnyen követhetőre megírt történet és a játszók közös munkája tartja össze. A Bádogdobban nem érünk el a történet végére, vagyis a mesélő és a játszó soha nem ér ténylegesen össze: a visszaemlékező arcát fájdalom torzítja, testében görcs és feszültség, de a fiatal Oskar, akit Dér Zsolt játszik, üde és feszes, az ő testében koreográfia a trauma. A másféle perspektíva az emlékezésben, az előadást szervező struktúrában is megjelenik: megszépülnek, elidegenednek a történések, és szépek és elrajzoltak a történetet eljátszók is. A felnőni nem kívánó gyermek mesébe illő története pillanatokra komorodik csak el, a fantasztikum gyönyörűsége többnyire legyőzi a mentálisan súlyos beteg vagy meghasonult férfi felkavaró történetét. Úgy érzékelem, hogy ott húzódik az elbűvölő, ám rideg szépség mögött az indulattal teljes és feldúlt mondani akarás, de nincs rá nyelv, nincsenek rá mondatok. Értékelendő a hozzáértésről tanúskodó forma és a profi csapatmunka, de a színházi gondolkodás kissé unalmas, meglepetésektől mentes.

Katona József Színház, 2016. de­cember 22.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.