Színház

Günter Grass: Bádogdob

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 26.

Színház

Hegymegi Máté rendezése a II. világháború küszöbén felnőni nem kívánó fiú élettörténetét mutatja be, aki hároméves korában leugrik a pince kilencedik lépcsőjéről, és azután többet nem nő, helyette viszont annál többet dobol és mond nemet. Az ellenkezés és elfordulás kezdetben gyermeki játék, de a világháború kitörésével egyre komolyabb problémává válik: Oskar erőszakos és önfejű férfivá válik, aki bármit beáldozna azért, hogy megmaradhasson saját kitalált világában. Az előadás egyfelől a visszaemlékezés és történetmesélés konvencióját használja (Elek Ferenc a közönséggel közvetlenül beszél), másfelől a lélektani realista játékmódot keveri az asszociáción alapuló, ám lineáris dramaturgiával és játékos vizualitással. A kicsit hosszú, de élvezetes produkciót tekervényes, de könnyen követhetőre megírt történet és a játszók közös munkája tartja össze. A Bádogdobban nem érünk el a történet végére, vagyis a mesélő és a játszó soha nem ér ténylegesen össze: a visszaemlékező arcát fájdalom torzítja, testében görcs és feszültség, de a fiatal Oskar, akit Dér Zsolt játszik, üde és feszes, az ő testében koreográfia a trauma. A másféle perspektíva az emlékezésben, az előadást szervező struktúrában is megjelenik: megszépülnek, elidegenednek a történések, és szépek és elrajzoltak a történetet eljátszók is. A felnőni nem kívánó gyermek mesébe illő története pillanatokra komorodik csak el, a fantasztikum gyönyörűsége többnyire legyőzi a mentálisan súlyos beteg vagy meghasonult férfi felkavaró történetét. Úgy érzékelem, hogy ott húzódik az elbűvölő, ám rideg szépség mögött az indulattal teljes és feldúlt mondani akarás, de nincs rá nyelv, nincsenek rá mondatok. Értékelendő a hozzáértésről tanúskodó forma és a profi csapatmunka, de a színházi gondolkodás kissé unalmas, meglepetésektől mentes.

Katona József Színház, 2016. de­cember 22.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.