Színház

Günter Grass: Bádogdob

  • Adorjáni Panna
  • 2017. február 26.

Színház

Hegymegi Máté rendezése a II. világháború küszöbén felnőni nem kívánó fiú élettörténetét mutatja be, aki hároméves korában leugrik a pince kilencedik lépcsőjéről, és azután többet nem nő, helyette viszont annál többet dobol és mond nemet. Az ellenkezés és elfordulás kezdetben gyermeki játék, de a világháború kitörésével egyre komolyabb problémává válik: Oskar erőszakos és önfejű férfivá válik, aki bármit beáldozna azért, hogy megmaradhasson saját kitalált világában. Az előadás egyfelől a visszaemlékezés és történetmesélés konvencióját használja (Elek Ferenc a közönséggel közvetlenül beszél), másfelől a lélektani realista játékmódot keveri az asszociáción alapuló, ám lineáris dramaturgiával és játékos vizualitással. A kicsit hosszú, de élvezetes produkciót tekervényes, de könnyen követhetőre megírt történet és a játszók közös munkája tartja össze. A Bádogdobban nem érünk el a történet végére, vagyis a mesélő és a játszó soha nem ér ténylegesen össze: a visszaemlékező arcát fájdalom torzítja, testében görcs és feszültség, de a fiatal Oskar, akit Dér Zsolt játszik, üde és feszes, az ő testében koreográfia a trauma. A másféle perspektíva az emlékezésben, az előadást szervező struktúrában is megjelenik: megszépülnek, elidegenednek a történések, és szépek és elrajzoltak a történetet eljátszók is. A felnőni nem kívánó gyermek mesébe illő története pillanatokra komorodik csak el, a fantasztikum gyönyörűsége többnyire legyőzi a mentálisan súlyos beteg vagy meghasonult férfi felkavaró történetét. Úgy érzékelem, hogy ott húzódik az elbűvölő, ám rideg szépség mögött az indulattal teljes és feldúlt mondani akarás, de nincs rá nyelv, nincsenek rá mondatok. Értékelendő a hozzáértésről tanúskodó forma és a profi csapatmunka, de a színházi gondolkodás kissé unalmas, meglepetésektől mentes.

Katona József Színház, 2016. de­cember 22.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.