Színház

Hagyjuk a melodrámát!

Ernest Thompson: Aranytó

Színház

Nemhiába méltatják annyian Szent Páltól Müller Péterig, a szeretet valóban csodákra képes.

Különösen az évtizedek által megerősített érzelmi kapcsolatok művelnek csodát: az életüket egymás mellett leélő házastársak szeretete, vagy az az egyre csak gyarapodó vonzalom, mellyel a nézők kötődnek egy-egy, a szívüknek kedves s a szemük előtt megöregedett színészhez, színésznőhöz. Éppenséggel ez a két tartós ragaszkodás működteti Ernest Thompson bombabiztos sikerű 1978-as bulvárdarabját is: ezúttal Vári Évával és Benedek Miklóssal a színpadon, s mivelünk a nézőtéren.

A korosodó színészbáj és a nézői szeretet közös jutalomjátékát talán el se lehetne rontani, ámbár Gálffi László rendezésének azért akadt egy-két erős próbálkozása. Legfőként a jeleneteket föl- és levezető romantikus zongoramuzsika aláfestő alkalmazása bizonyult ilyen akciónak, amely ráhangolás helyett inkább elidegenítő hatást váltott ki – nyilvánvalóan akaratlanul, sőt az eredeti szándékkal ellentétesen. Az idős házaspár egy hosszú nyarát áttekintő darab a zongorakísérettől meg az egyelőre még tempótlan érzelmes szakaszoktól olykor bizony meg-megbillen, s hatni sokkal inkább ott tud, ahol a humor is játékba jöhet. „Hagyjuk a melodrámát!” – mondja egy ponton a memóriazavarokkal és szívproblémákkal párhuzamosan küzdő egykori irodalomprofesszor, s valóban: ahol nem kell melodrámázni, ott már elsőre is kellemesen pörög a darab.

Benedek Miklós egészen pazar, amikor csak fanyar, sprőd és kekk lehet. Elnehezült fizikuma meg változatlanul friss és támadó erejű gúnya egyszerre kelt imponáló és megindító hatást. Mert ha fanyar alaphangról indulhat, úgy még a szívhangok is jól szólnak nála, s ilyenkor jelenléte mintaszerűen fölébreszti a nézőben a fiatal meg az érett Benedekhez fűződő megannyi emléket. Vári Évának kisebb e hátországa, hiszen őt egyrészt jóval később ismerte meg a pesti és Pest környéki közönség, másrészt ő ma is ugyanaz a női és színésznői jelenség, mint akár két évtizede. A gondoskodó feleség untermanszerepét határozottan kevesebb tündérbájjal adja, mint bő 25 éve Tolnay Klári (Mensáros László oldalán), azonban karcos-stramm hétköznapisága ugyancsak hódító erény. Benedek melletti fizikai eltörpülése és derűs-nyugodt agilitása egy ismerősen létező feleségtípus életteli és személyes változata. Benedek és Vári kettőse még bizonnyal csiszolódni fog az elkövetkező előadások során, ám már a bemutatón kikövetelte magának a közszeretetet.

A sudár termetével Benedek és Vári fölé magasodó Bertalan Ágnesről nehezünkre esett elhinni, hogy a házaspár leánygyermeke lenne, s még ennél is nehezebb volt elhinnünk, hogy kapott érdemi rendezői segítséget hálátlan szerepéhez. Benedekkel való riposztjelenetében meglepően ügyes volt a vőjelöltet játszó Vasvári Csaba, igaz, e ponton Zöldi Gergely fordítása is érezhetően jól szolgálta a fordulatszám emelkedését. A kamasz Szekeres Máté a reménybeli pótunoka szerepét és a kellékeket-díszletelemeket is zokszó nélkül, tehetséggel hordta el.

Szentendrei Teátrum, július 24.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.