Tánc

K-Arcok

  • - sisso -
  • 2017. május 20.

Színház

E sorozatban a Közép-Európa Táncszínház egy-egy tagjára készítenek szólókoreográfiát ismert fiatal koreográfusok, meghívásos alapon. A tárgyalt fejezetet – egy este két koreográfia – Réti Anna és Hód Adrienn jegyezte.
Réti Lépcső című előadása Hargitai Mariann táncosra készült, mégsem kifejezetten az ő személyiségéből épült fel, hanem Halasi Zoltán direkt ide írott versére, amit lenyűgöző fizikai teljesítménye mellett végig mantrázott az előadás alatt a hősnő. Ettől és a színpadot borító fekete lufiktól is valami nyomasztó monotonitás ülte meg a teret – ez szándékosan szerkesztett koncepció volt ugyan, de a gyakorlatban a táncos alig is tudott megküzdeni vele. A matematikai pontossággal elgondolt mű közepében egyedül állt az előadó, és ez, bár gyönyörű képnek tűnt, távoli maradt.
Az est második felében látható szóló, az Uraim! egy a kortárs táncban (is) régóta hiányolt téma köré rendeződött: a férfiszemélyiség összetettségéről szólt Ivanov Gábor figurájára felépítve. Hód Adrienn hagyta beszélni a táncosát, aki egyedül volt a színpadon, de számtalan figurát megjelenített. Portrék egy férfiról, akinek allergiája van, aki gördeszkázik, aki táncol, aki katona, aki mindezt meséli valakinek, és saját beszédének ritmusa, hangsúlyai mentén alakulnak, mégpedig bravúrosan a mozdulatai. A szövegelés, a dinamikus mozgás, a filmes hangbejátszások és egy élő kutya szerepeltetése a színpadon, már-már parodisztikusba fordítja az előadást. Necces, de komplex monodráma.
Bethlen Téri Színház, március 18.

Lépcső:
Uraim:

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.