Tánc

K-Arcok

  • - sisso -
  • 2017. május 20.

Színház

E sorozatban a Közép-Európa Táncszínház egy-egy tagjára készítenek szólókoreográfiát ismert fiatal koreográfusok, meghívásos alapon. A tárgyalt fejezetet – egy este két koreográfia – Réti Anna és Hód Adrienn jegyezte.
Réti Lépcső című előadása Hargitai Mariann táncosra készült, mégsem kifejezetten az ő személyiségéből épült fel, hanem Halasi Zoltán direkt ide írott versére, amit lenyűgöző fizikai teljesítménye mellett végig mantrázott az előadás alatt a hősnő. Ettől és a színpadot borító fekete lufiktól is valami nyomasztó monotonitás ülte meg a teret – ez szándékosan szerkesztett koncepció volt ugyan, de a gyakorlatban a táncos alig is tudott megküzdeni vele. A matematikai pontossággal elgondolt mű közepében egyedül állt az előadó, és ez, bár gyönyörű képnek tűnt, távoli maradt.
Az est második felében látható szóló, az Uraim! egy a kortárs táncban (is) régóta hiányolt téma köré rendeződött: a férfiszemélyiség összetettségéről szólt Ivanov Gábor figurájára felépítve. Hód Adrienn hagyta beszélni a táncosát, aki egyedül volt a színpadon, de számtalan figurát megjelenített. Portrék egy férfiról, akinek allergiája van, aki gördeszkázik, aki táncol, aki katona, aki mindezt meséli valakinek, és saját beszédének ritmusa, hangsúlyai mentén alakulnak, mégpedig bravúrosan a mozdulatai. A szövegelés, a dinamikus mozgás, a filmes hangbejátszások és egy élő kutya szerepeltetése a színpadon, már-már parodisztikusba fordítja az előadást. Necces, de komplex monodráma.
Bethlen Téri Színház, március 18.

Lépcső:
Uraim:

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.