Tánc

KET-Terminál

  • Sisso
  • 2013. október 5.

Színház

KET-Terminál - programbemutató a Bethlen Téri Színházban működő Közép-Európa Táncszínházban. Két hónapos intenzív táncképzés alatt kiválasztott résztvevőkkel a színházhoz több szálon is kötődő Gangaray Dance Company három mestere készített koreográfiát:

Maday Tímea Kinga a Cirque du Soleil egykori projekttáncosa, világjárt alkotó, Hámor József békétlen néptáncosból-balettosból lett kortárs táncos társulatvezető, Mádi László a miskolci színház, a Kortárstánc Főiskola és a MU-Terminál érintése után érkezett. Hármuk meglehetősen technikaorientált és zeneközpontú munkája nyomán alakult az idén már két külön kurzus (középhaladó és haladó) jól elválasztható, mégis összefüggő műként felfogható műsora.

Az első csapat megmutatta a tanultakat egy kerek, elmesélhetetlen történet keretében, amit az ambient zene és az idegesítően, majd meditatívan ismétlődő mozdulatok nyomán leginkább egy sivatagi szakrális táncszekta kolostorában tudtam elképzelni. A beavatás megtörtént, mert a színpadon lévők egymással való kommunikációjának légiességéből kaphatott a néző ízelítőt. A második rész dramaturgiája az Elment a madárka kezdetű népdalra épül, amelyet egyik táncos kezd el énekelni, és amelyre ráúszik a komor technozene. A tánc, az alkotás és az egyén szabadságáról mesélő, feszes ritmusú, szinkrontáncoktól dübörgő opus végén egy "frenákosan" vad női jelenetsort látunk, amellyel vissza is térünk a valós színházi térbe, hiszen a művi mozdulatokból csinálnak ornamentikát, amelyet a férfiak a belső térből néznek és megtapsolnak, így a közönség is vadul ünnepel természetesen. Van is mit, hiszen a technikai tudáson túl láthatóan a színpad szeretetéről is tanultak. Csak az egészet összefogó, a tanítványokat ösz-szekötő "gondolatfelhőcskék" nem voltak számomra elég világosak.

Közép-Európa Táncszínház, augusztus 30.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.