Tánc

KET-Terminál

  • Sisso
  • 2013. október 5.

Színház

KET-Terminál - programbemutató a Bethlen Téri Színházban működő Közép-Európa Táncszínházban. Két hónapos intenzív táncképzés alatt kiválasztott résztvevőkkel a színházhoz több szálon is kötődő Gangaray Dance Company három mestere készített koreográfiát:

Maday Tímea Kinga a Cirque du Soleil egykori projekttáncosa, világjárt alkotó, Hámor József békétlen néptáncosból-balettosból lett kortárs táncos társulatvezető, Mádi László a miskolci színház, a Kortárstánc Főiskola és a MU-Terminál érintése után érkezett. Hármuk meglehetősen technikaorientált és zeneközpontú munkája nyomán alakult az idén már két külön kurzus (középhaladó és haladó) jól elválasztható, mégis összefüggő műként felfogható műsora.

Az első csapat megmutatta a tanultakat egy kerek, elmesélhetetlen történet keretében, amit az ambient zene és az idegesítően, majd meditatívan ismétlődő mozdulatok nyomán leginkább egy sivatagi szakrális táncszekta kolostorában tudtam elképzelni. A beavatás megtörtént, mert a színpadon lévők egymással való kommunikációjának légiességéből kaphatott a néző ízelítőt. A második rész dramaturgiája az Elment a madárka kezdetű népdalra épül, amelyet egyik táncos kezd el énekelni, és amelyre ráúszik a komor technozene. A tánc, az alkotás és az egyén szabadságáról mesélő, feszes ritmusú, szinkrontáncoktól dübörgő opus végén egy "frenákosan" vad női jelenetsort látunk, amellyel vissza is térünk a valós színházi térbe, hiszen a művi mozdulatokból csinálnak ornamentikát, amelyet a férfiak a belső térből néznek és megtapsolnak, így a közönség is vadul ünnepel természetesen. Van is mit, hiszen a technikai tudáson túl láthatóan a színpad szeretetéről is tanultak. Csak az egészet összefogó, a tanítványokat ösz-szekötő "gondolatfelhőcskék" nem voltak számomra elég világosak.

Közép-Európa Táncszínház, augusztus 30.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.