Színház

Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém)

Színház

színházba ment. A folyton, de mégsem mindig fújó szél ezúttal a színpadra tette le az öreg diót, így betekintést nyerhetünk Dániel András mesefiguráinak nem mindennapi mindennapjaiba. Aligha kell bemutatni Kicsiéket, hisz’ a népszerű szerző többek között a kuflik mellett a párt és Imikémet, a felhúzhatós bádognyulat, a mada­rukat is rendesen bevezette a köztudatba. Így a szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a Kőszegi Várszínház közös produkciója Szenteczki Zita rendezésében garantált siker. A bábszínházi produkció úgy eleveníti meg a mesekönyvet és annak folytatását, hogy a nem egybefüggő történetekből, de mégis konzekvensen kapcsolódó sztorikból ügyesen majdnem lineáris mesét kreál. Ez igazi dramaturgiai kihívás, amit helyes hangsúlyokkal, pontos szerkesztéssel old meg az alkotói csapat, és bár természetesen nem kerülhetett bele minden klassz epizód a játékba, a leginkább színre vihetők, az akciót és interakciót rejtők többsége a produkció része. Így Kicsibácsi például feltalálja a Holdat, aranyhalat reggelizik, a nevetséges dolgok listájáról olvas, Láthatatlan Lusta Lajos barátjával fut, de még hogyan; Kicsinéni meg bevásárol, találkozik a Használaton Kívüli Sárkánnyal, véletlenül leleplezi az Álruhás Betörőt, nem is egyszer, Imikém pedig riaszt, a maga módján gonoszkodik, sőt, akad némi dolga az Engesztelhetetlen Kislánnyal is. Kovács Bálint és Dénes Emőke játéka, Kicsiék bunraku figuraként való életre keltése és Imikém jelenléte a szemfényvesztően részletgazdag díszletben – ahogy egy kisfiú fogalmazott a nézőtéren – igazi varázslat.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.