Színház

Kitörési kísérlet

John Osborne: Hazafit nekünk!

  • Csáki Judit
  • 2012. július 7.

Színház

A cím, mármint a darabé, nem túl szerencsés; sem az A Patriot for Me, sem a Hazafit nekünk! nem idézi föl azt a Ferenc császárhoz kapcsolódó anekdotát (a hazafiság helyes, vagyis célhoz igazított voltáról), amelyből született; nyilván ezért szokták inkább Redl ezredes címen emlegetni, hiszen végtére is róla szól.

A hadnagyból ezredessé emelkedő katonáról, aki ezzel az emelkedéssel párhuzamosan mozog lefelé, önmagában befelé, és bolyong, tévelyeg darabokra hulló személyisége útvesztőiben. E kétirányú mozgás a dráma maga.

Epikus, beszéddel operáló történet. Alföldi Róbert rendezése mindazonáltal törekszik a szövegfolyam háttérbe szorítására, de legalábbis beépítésére egy tágasabb, totálisabb színházi nyelvezetbe, és ehhez elsőként ismét a teret hívja segítségül. A maga találta teret a színpad alatt, a süllyedők világát, amely inkább a tér hiánya, mint maga a tér; legalábbis ami a tágasság nélkülözését illeti. És éppen ezért még egy birkózásnak is szemtanúi lehetünk: a fizikai tágasság és a belső szűkülés-szűkösség között. Oszlopcsarnok a pincében.

Két oldalon, egymással szemben ülünk mi, a közönség - és köztünk az oszloperdő, a láthatóságot erősen korlátozó takarásaival. Máskor a színpad költözik le közénk, még néhány díszletelem, asztal, szék, csillár, ágy is kerül rá, melyek konkrét, szó szerinti használatukban feleselnek az italt imitáló üres poharakkal, a dohányzást imitáló meg nem gyújtott cigarettákkal, a stilizálással. A bizonytalanság fokozódik.

Az előadás egy párbajjal kezdődik, melyben Siczynski, Redl fiatal bajtársa azt készül megtorolni, hogy Kupfer szárnysegéd "Rothschild kisasszonynak" nevezte. Siczynski meghal - apró, de végzetes bárányfelhő ez Redl karrierjének és személyiségének ragyogó egén. A szorgalmas, pluszfeladatokért önként jelentkező katonatiszt ambíciója és eltökéltsége töretlen, ám ettől kezdve főként belső harcai megvívására és egyben eltitkolására kell koncentrálnia.

És nem szimplán a külvilággal szembeni viselkedés, a homoszexualitás vállalása vagy titkolása az ő gondja. Hanem az önmagának való megfelelés útjainak felkutatása, az ambíciók és adottságok belső összebékítése, ez a teljességgel képtelen kihívás, amely abszurd kalandokba sodorja, és fokozatosan, végzetszerűen felőrli személyiségét. Alföldi rendezése ennek a folyamatnak a megmutatására koncentrál, ennek érdekében váltogat nyelvet és formát, ritmust és teret - és hol győz, hol alulmarad Osborne túlírt szövegével szemben (melynek túlírtságára egyebek mellett Nádasdy Ádám szenvtelenül pontos fordítása is rámutat).

Az oszlopok közt tehát a legerősebb pillér László Zsolt alakítása: ennek kell a legtöbb terhet elviselnie. László Zsolt sokszínű, mégis leginkább a személyiség intranzigenciájának megmutatásában legerősebb színészete - melyben a külső, testnyelvi eszközök oly természetes harmóniában állnak a lelki folyamatok egyéb kifejezőeszközeivel - nagy kanyart kényszerül venni: az erős, ha tetszik, önfegyelmes, önmagukat teljességükben uraló részletekből ki kell bomlania a szétesésnek. Nagy alakítás: folyamatában és szélsőséges pillanataiban ábrázolja a széthullást. Szenvedélyesen és összeszedetten, éles váltásokkal és a szöveg fölé emelt mimikával. Nagy szerelmi kísérlete Sophia Deljanov grófnővel nem egy heteroszexuális mimikri létrehozását célozza, hanem az őszinte megfelelést a karrier érdekében támasztott saját belső elvárásainak. Ennek kudarca aztán mintegy fölgyorsítja a bomlást: a megbillent ego önmentési próbálkozásai a zsarolhatóság, a kiszolgáltatottság felé sodorják, a totális kudarcig. László Zsolt alakítása nem hagy kétséget: nagy formátumú, kivételes ember hullik darabokra, aki megélte belül azt is, ami kívül nem adatott meg, percnyi boldogságot, évszázadnyi szenvedést és önmarcangolást.

Közben elénk tárul - vagy éppen zárul - a Monarchia hadseregének békeidős belvilága, a középpontban Von Epp báró "buzibáljával", ahol magas rangú tisztek és egyéb hatalmasságok játsszák szerepüket e fülledten elegáns atmoszférában, melynek kellős közepén Kulka János Von Epp bárója a karmester; neki aztán nem okoz gondot a saját hely megtalálása, könnyedén és szellemesen "leírja" az alkalmatlan külvilágot. A bál és magas rangú vendégei mégsem Redl világa.

A középpontos rendezésben - melynek gyengeségei épp e középpontra való koncentrálásból és ezért a részletek összesimításának képtelenségéből vagy elmaradásából adódnak - felbukkan azért még néhány markáns portré, hiszen a Nemzeti társulata most is jól teljesít. Stohl András jéghideg Kupferje, Gáspár Sándor (aki ebben az előadásban még vendégként szerepel) orosz kémfőnöke, Znamenák István paradoxona az emberséges katonáról, valamint Söptei Andrea sérülékenységét és kegyetlen keménységét váltogató Deljanov grófnője mind remek miniportré; és a fiatalok - Szatory Dávid és Fehér Tibor - játéka nyomán megteremtődő Redl-vágyfigurák is jók.

Megint fontos dologról beszél Alföldi rendezése, odalent, a színpad alatt. Egy ember ledarálja magát; nem azért, mert meleg, nem azért, mert gyáva, nem azért, mert a világ a másságát nem viseli el, hanem mert apró, önmagukban szinte jelentéktelen lépései nagy széteséssé állnak össze. És megint egy kitörési kísérlet a mai magyar színház zárt, avíttas formanyelvéből - hogy egyszer majd szinkronba kerüljünk végre azzal, amit szerte a világon színháznak neveznek. Nem hibátlan és nem győzedelmes előadás a Hazafi... De színház.

Nemzeti Színház, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.