Színház

Borul a Billy

Ray Cooney - Tony Hilton: 1°3 néha 4, avagy Egyszerháromnéhanégy

Színház

"A helyzet némiképp komikus" - állapítja meg a komornyik a határozottan faramuci magyar címmel ellátott bohózat egyik jelenetében, s a kritikus a Madách idei utolsó bemutatójának teljes estéjén így ítéli meg a színpadon bonyolódó eseményeket.

Merthogy a még csupán reménybeli "angol Feydeau" egyik legelső West End-sikere és annak friss pesti premierje kétségkívül rendelkezik a mulattatáshoz szükséges és elégséges néhány alapelemmel, ám a produkció valahogy mégsem válik sem átütővé, sem pedig mellékíz nélkül élvezhetővé. Az alapszituáció, mondhatni, az őszinteségig mechanikus cselekményt ígér: az angol társadalom csakis bohózatokban (meg krimikben) forgatmányozott típusfiguráival, a tolókocsis, hóbortos milliomossal, a prűd vénlánnyal, a piperkőc és sznob műértővel, a nyársat nyelt ügyvéddel, a minden lében kanál szolgával, valamint a középpontban egy hálás jutalomjátékkal, melynek megformálója 3+1 szerepben rohangálhat a színpadon fel és alá. A magyar bemutató ehhez Hamvai Kornél kellemes fordítását, valamint a Tequila című latinos örökzöldet meglepő ötletességgel, mozgásban és bemondások terén egyaránt kreatívan felhasználó rendezést kínált, Szente Vajk fáradozásainak hála.

 

Szerednyey Béla, Nagy Sándor, Balla Eszter, Oroszlán Szonja


Szerednyey Béla, Nagy Sándor, Balla Eszter, Oroszlán Szonja

Fotó: redcock

 

Csakhogy a farce művi jellege, a kóccal kitömött figurák sereglete és az első változatban is sokadik levonatnak tetsző játékséma hellyel-közzel mégis problematikusnak tűnt, s aligha csupán az ifjú Cooney sikerre éhes mintakövetése miatt. Hanem például és kiválólag azért, mivel a többszörös főszerep eljátszásához, az emlegetett milliomos által felkínált százezer fontért szép sorban betoppanó Hickory Wood fivérek életre keltéséhez nemcsak villámöltözésekre és precízen dolgozó hátdublőrökre lenne szükség, de olyan színészre is, akitől okkal remélhető, hogy képes három (plusz egy) egymástól különböző alak megszemélyesítésére. A rokonszenves lendületű Nagy Sándor erre a feladatra legfeljebb részben alkalmas: beszédhiba és tájszólás segítségével leválaszt ugyan egy-egy körvonalat az első Hickory Wood, Billy figurájáról, ám összességében mégis mindvégig ugyanazt az egy, igen súlyosan terhelt fiatalembert játssza. Amíg Nagy Sándor több szerep életteli megformálásának színészt próbáló feladatával birkózik (a premierközönség szerint több, e sorok írója szerint kevesebb sikerrel), addig jó néhány kollégája a brillírozás kihívása nélkül is alatta marad az elvárásoknak. Székhelyi József mint tolószékes öregúr leginkább a változatos kellékekből elővarázsolt zugitalokkal ébreszt kacajt, Tóth Enikő szerepformálása jószerint a növesztett fardagályra korlátozódik, Sándor Dávid műkritikusa talán ha két gesztust váltogat a színpadon, de Balla Eszter meg Oroszlán Szonja sem licitálja felül e szerény számot.

Az előadást a bonyodalom két terelgetője, az angol komornyiknak kevéssé hiteles, ám mégis elementáris Magyar Attila és Billy álügyvéd nemtője, Szerednyey Béla tartja üdvös mozgásban. Egymásra utalt és egymást zsaroló párosuk jócskán elhomályosítja a főszereplő technikai bravúrját, s Hamvai szövege is az ő szájukból hangzik a legszórakoztatóbbnak. Az agárversenyeken reszkírozó Magyar meg a neki tejelő s olykor Gálvölgyi tónusát idéző Szerednyey egy helyütt például annyi kutyás közmondást vált egymással, amennyiből Kutya úr (alias Hegyi Bernát) valaha egy teljes évadot teljesített volna a néhai Szomszédokban.

Madách Színház, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.