Színház

Borul a Billy

Ray Cooney - Tony Hilton: 1°3 néha 4, avagy Egyszerháromnéhanégy

Színház

"A helyzet némiképp komikus" - állapítja meg a komornyik a határozottan faramuci magyar címmel ellátott bohózat egyik jelenetében, s a kritikus a Madách idei utolsó bemutatójának teljes estéjén így ítéli meg a színpadon bonyolódó eseményeket.

Merthogy a még csupán reménybeli "angol Feydeau" egyik legelső West End-sikere és annak friss pesti premierje kétségkívül rendelkezik a mulattatáshoz szükséges és elégséges néhány alapelemmel, ám a produkció valahogy mégsem válik sem átütővé, sem pedig mellékíz nélkül élvezhetővé. Az alapszituáció, mondhatni, az őszinteségig mechanikus cselekményt ígér: az angol társadalom csakis bohózatokban (meg krimikben) forgatmányozott típusfiguráival, a tolókocsis, hóbortos milliomossal, a prűd vénlánnyal, a piperkőc és sznob műértővel, a nyársat nyelt ügyvéddel, a minden lében kanál szolgával, valamint a középpontban egy hálás jutalomjátékkal, melynek megformálója 3+1 szerepben rohangálhat a színpadon fel és alá. A magyar bemutató ehhez Hamvai Kornél kellemes fordítását, valamint a Tequila című latinos örökzöldet meglepő ötletességgel, mozgásban és bemondások terén egyaránt kreatívan felhasználó rendezést kínált, Szente Vajk fáradozásainak hála.

 

Szerednyey Béla, Nagy Sándor, Balla Eszter, Oroszlán Szonja


Szerednyey Béla, Nagy Sándor, Balla Eszter, Oroszlán Szonja

Fotó: redcock

 

Csakhogy a farce művi jellege, a kóccal kitömött figurák sereglete és az első változatban is sokadik levonatnak tetsző játékséma hellyel-közzel mégis problematikusnak tűnt, s aligha csupán az ifjú Cooney sikerre éhes mintakövetése miatt. Hanem például és kiválólag azért, mivel a többszörös főszerep eljátszásához, az emlegetett milliomos által felkínált százezer fontért szép sorban betoppanó Hickory Wood fivérek életre keltéséhez nemcsak villámöltözésekre és precízen dolgozó hátdublőrökre lenne szükség, de olyan színészre is, akitől okkal remélhető, hogy képes három (plusz egy) egymástól különböző alak megszemélyesítésére. A rokonszenves lendületű Nagy Sándor erre a feladatra legfeljebb részben alkalmas: beszédhiba és tájszólás segítségével leválaszt ugyan egy-egy körvonalat az első Hickory Wood, Billy figurájáról, ám összességében mégis mindvégig ugyanazt az egy, igen súlyosan terhelt fiatalembert játssza. Amíg Nagy Sándor több szerep életteli megformálásának színészt próbáló feladatával birkózik (a premierközönség szerint több, e sorok írója szerint kevesebb sikerrel), addig jó néhány kollégája a brillírozás kihívása nélkül is alatta marad az elvárásoknak. Székhelyi József mint tolószékes öregúr leginkább a változatos kellékekből elővarázsolt zugitalokkal ébreszt kacajt, Tóth Enikő szerepformálása jószerint a növesztett fardagályra korlátozódik, Sándor Dávid műkritikusa talán ha két gesztust váltogat a színpadon, de Balla Eszter meg Oroszlán Szonja sem licitálja felül e szerény számot.

Az előadást a bonyodalom két terelgetője, az angol komornyiknak kevéssé hiteles, ám mégis elementáris Magyar Attila és Billy álügyvéd nemtője, Szerednyey Béla tartja üdvös mozgásban. Egymásra utalt és egymást zsaroló párosuk jócskán elhomályosítja a főszereplő technikai bravúrját, s Hamvai szövege is az ő szájukból hangzik a legszórakoztatóbbnak. Az agárversenyeken reszkírozó Magyar meg a neki tejelő s olykor Gálvölgyi tónusát idéző Szerednyey egy helyütt például annyi kutyás közmondást vált egymással, amennyiből Kutya úr (alias Hegyi Bernát) valaha egy teljes évadot teljesített volna a néhai Szomszédokban.

Madách Színház, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.