Krleza, kóló - Szentistvánnapi búcsú

  • Csáki Judit
  • 2006. december 21.

Színház

Megint egy műhelytitokkal kezdem, de nem a színház, hanem a kritikaírás műhelyéből: majdnem mindegy, hogy számomra mennyire érthető vagy tetszetős vagy könnyű (esetleg mindennek ellenkezője) egy előadás, ha a róla szóló írásban ez nem tud mások számára is világossá válni, tokkal-vonóval, azaz indoklással együtt, megette a fene az egészet. Az írás logikája ugyanis más, mint a színházé - röviden ennyi.

Nem az értés, hanem a fogódzó volt tehát, amiért másodszor is megnéztem a Radnóti Színházban bemutatott Miroslav Krleza-darabot, a Szentistvánnapi búcsút. A premieren látott kavalkád ugyanis leginkább kavalkádként rögzült bennem: másfél órás fölvezetés egy eljövendő drámára - aztán a dráma elmaradt. Csalódottságomat némiképp zárójelbe tette, hogy ebből a kavalkádból utóbb egyre-másra buktak föl markáns pillanatok.

A színpad egésze mindvégig "foglalt": a félkörívben álló, ferde tetejű, szögletes fémoszlopok nemcsak a járást tagolják, de mindenféle képzetet is sugallnak; ha házak, akkor várost, ha fák, akkor erdőt. Közülük törnek be a tenyérnyi szabadon maradt térbe - és töltik azt zsúfolásig - a színészek, akik ezúttal táncosok és énekesek is, merthogy eksztatikusan mulatnak a szentistvánnapi búcsúban, fejük fölött nemcsak a kötéltáncos egyensúlyoz, hanem a háborús világvége-hangulat is. A Vodku! zenekar (a Cseresznyéskertben már láttuk-hallottuk őket) rendíthetetlenül húzza-pörgeti a tempót, játssza a kólót és részese-szereplője a történetnek is.

A történet pedig - egy szegény, megcsalt sírásó öngyilkossága és halálon túli, utolsó utáni rádöbbenése arra, hogy bizony egyéni tragédiáját fölissza a tomboló és kísérteties éjszaka -

afféle gyöngített mágnes,

amely hol magához vonzza, hol elengedi a sokféle népség villódzó jeleneteit. Miközben "beledőlünk" a kólóba, az éneklésbe és a hullámzásba, nemcsak egy atmoszféra - a látomásos nyomasztás - szippant be bennünket, hanem a közösség tagjainak megelevenedő sorstöredékei, érzelmei és indulatai; a globálisaktól - nevezzük etnikai előítéletnek - a magánügynek tartható kiszolgáltatottság változatos formáiig.

Gothár Péter valójában filmet rendezett a Radnóti Színpadán (tényleg: miért is nem rendez mostanában Gothár filmet?): a totálokból minduntalan közelik válnak ki, az egymással tömbszerűen szemben álló nemzetiségi csoportosulás egyszer csak férfiakra és nőkre szakad szét; a mutatványost vásári árus váltja, a kurvát a kuncsaft, a cirkuszi atlétát az akasztott ember, akit egy vízbe fulladt öngyilkos kalauzol a túlvilági létben.

A látvány is dús és erős: a jelmezek többnyire csupa "kisembert" mutatnak, egy barna ing, egy lakkszandálba bújtatott bokazokni, egy műbőr "kiskalap", pöttyös fejkendő - Kovács Andrea körültekintően öltöztette szomorú ünneplőbe a színészeket.

És noha Krleza darabja az első világháború nyomasztását hozza, a színpadon egy új, immár hitelesebb, de legalábbis ismerősebb világvége-hangulat születik meg: a hisztérikus ivászat, a forszírozott búfelejtés mintegy refrénszerűen söpör végig a színen, nyomában földhöz vágott

műanyag poharak borítják

a színpadot, hogy aztán a végén térdig járjon bennük mindenki. Szombathy Gyula kocsmárosa a régi szép idők igazi búcsúját siratja, Csomós Mari zsibárusa bélelt kabátjában hordja az üzletét, két végtelenül elkeseredett örömlány próbál szökni a nyomorúságos életből, de hamarosan újabb kuncsaft - vak, mi más? - vár rájuk, Csomós mint Madám a Schneider Zoltán hátára erősített hordszékből, felülről teremt rendet, a zsinórpadlásról az akasztott és vörös szakállas Szervét Tibort lógatják be, a lába is alig éri a földet. Kováts Adél fekete sminkjében gólyalábakon toporog, Szávai Viktória domina-jelmezbe bújtatott, túlsminkelt áldozatot játszik, Kocsis Gergely mutatványos nyomorék. És akkor rá kell jönni, hogy a bámészkodásból születő feszengést kortárs, mondhatni mai rossz érzések fűtik: a bizonytalanság, a levegőt sűrítő indulatok, a bekeményedő melankólia és nekikeseredés erősen jelen idejű.

A haláltáncszagú kavalkád, a nem önfeledt, inkább kétségbeesetten felejteni akaró tombolás eminens színházi összmunka eredménye. A darab "csontvázát" az előadás szövetébe belebújtató dramaturgiától kezdve Katona Gábor embert - azazhogy színészt - próbáló koreográfiájáig minden elemet a helyére illeszt Gothár gondos rendezése. A napi csillagállásnak természetesen egy ilyen zubogó-forrongó, a ritmustól és a pillanatnyi diszpozíciótól függő produkció természetesen erősen ki van szolgáltatva - pont, mint mi -, de azért az összhatásról nem lehet lemaradni. És mire a végén ismerős sárga mellénykéjében bebattyog a színre Kocsó Gábor és Kocsis Gergely - "Mi a fasz volt itt?!" felkiáltással szemügyre véve a pohársivatagot -, és csinos kis kék büntetéscédulát biggyeszt a helyszínre, már át is vagyunk vezetve a való világba...

Radnóti Színház, október 29., december 11.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.