Krleza, kóló - Szentistvánnapi búcsú

  • Csáki Judit
  • 2006. december 21.

Színház

Megint egy műhelytitokkal kezdem, de nem a színház, hanem a kritikaírás műhelyéből: majdnem mindegy, hogy számomra mennyire érthető vagy tetszetős vagy könnyű (esetleg mindennek ellenkezője) egy előadás, ha a róla szóló írásban ez nem tud mások számára is világossá válni, tokkal-vonóval, azaz indoklással együtt, megette a fene az egészet. Az írás logikája ugyanis más, mint a színházé - röviden ennyi.

Nem az értés, hanem a fogódzó volt tehát, amiért másodszor is megnéztem a Radnóti Színházban bemutatott Miroslav Krleza-darabot, a Szentistvánnapi búcsút. A premieren látott kavalkád ugyanis leginkább kavalkádként rögzült bennem: másfél órás fölvezetés egy eljövendő drámára - aztán a dráma elmaradt. Csalódottságomat némiképp zárójelbe tette, hogy ebből a kavalkádból utóbb egyre-másra buktak föl markáns pillanatok.

A színpad egésze mindvégig "foglalt": a félkörívben álló, ferde tetejű, szögletes fémoszlopok nemcsak a járást tagolják, de mindenféle képzetet is sugallnak; ha házak, akkor várost, ha fák, akkor erdőt. Közülük törnek be a tenyérnyi szabadon maradt térbe - és töltik azt zsúfolásig - a színészek, akik ezúttal táncosok és énekesek is, merthogy eksztatikusan mulatnak a szentistvánnapi búcsúban, fejük fölött nemcsak a kötéltáncos egyensúlyoz, hanem a háborús világvége-hangulat is. A Vodku! zenekar (a Cseresznyéskertben már láttuk-hallottuk őket) rendíthetetlenül húzza-pörgeti a tempót, játssza a kólót és részese-szereplője a történetnek is.

A történet pedig - egy szegény, megcsalt sírásó öngyilkossága és halálon túli, utolsó utáni rádöbbenése arra, hogy bizony egyéni tragédiáját fölissza a tomboló és kísérteties éjszaka -

afféle gyöngített mágnes,

amely hol magához vonzza, hol elengedi a sokféle népség villódzó jeleneteit. Miközben "beledőlünk" a kólóba, az éneklésbe és a hullámzásba, nemcsak egy atmoszféra - a látomásos nyomasztás - szippant be bennünket, hanem a közösség tagjainak megelevenedő sorstöredékei, érzelmei és indulatai; a globálisaktól - nevezzük etnikai előítéletnek - a magánügynek tartható kiszolgáltatottság változatos formáiig.

Gothár Péter valójában filmet rendezett a Radnóti Színpadán (tényleg: miért is nem rendez mostanában Gothár filmet?): a totálokból minduntalan közelik válnak ki, az egymással tömbszerűen szemben álló nemzetiségi csoportosulás egyszer csak férfiakra és nőkre szakad szét; a mutatványost vásári árus váltja, a kurvát a kuncsaft, a cirkuszi atlétát az akasztott ember, akit egy vízbe fulladt öngyilkos kalauzol a túlvilági létben.

A látvány is dús és erős: a jelmezek többnyire csupa "kisembert" mutatnak, egy barna ing, egy lakkszandálba bújtatott bokazokni, egy műbőr "kiskalap", pöttyös fejkendő - Kovács Andrea körültekintően öltöztette szomorú ünneplőbe a színészeket.

És noha Krleza darabja az első világháború nyomasztását hozza, a színpadon egy új, immár hitelesebb, de legalábbis ismerősebb világvége-hangulat születik meg: a hisztérikus ivászat, a forszírozott búfelejtés mintegy refrénszerűen söpör végig a színen, nyomában földhöz vágott

műanyag poharak borítják

a színpadot, hogy aztán a végén térdig járjon bennük mindenki. Szombathy Gyula kocsmárosa a régi szép idők igazi búcsúját siratja, Csomós Mari zsibárusa bélelt kabátjában hordja az üzletét, két végtelenül elkeseredett örömlány próbál szökni a nyomorúságos életből, de hamarosan újabb kuncsaft - vak, mi más? - vár rájuk, Csomós mint Madám a Schneider Zoltán hátára erősített hordszékből, felülről teremt rendet, a zsinórpadlásról az akasztott és vörös szakállas Szervét Tibort lógatják be, a lába is alig éri a földet. Kováts Adél fekete sminkjében gólyalábakon toporog, Szávai Viktória domina-jelmezbe bújtatott, túlsminkelt áldozatot játszik, Kocsis Gergely mutatványos nyomorék. És akkor rá kell jönni, hogy a bámészkodásból születő feszengést kortárs, mondhatni mai rossz érzések fűtik: a bizonytalanság, a levegőt sűrítő indulatok, a bekeményedő melankólia és nekikeseredés erősen jelen idejű.

A haláltáncszagú kavalkád, a nem önfeledt, inkább kétségbeesetten felejteni akaró tombolás eminens színházi összmunka eredménye. A darab "csontvázát" az előadás szövetébe belebújtató dramaturgiától kezdve Katona Gábor embert - azazhogy színészt - próbáló koreográfiájáig minden elemet a helyére illeszt Gothár gondos rendezése. A napi csillagállásnak természetesen egy ilyen zubogó-forrongó, a ritmustól és a pillanatnyi diszpozíciótól függő produkció természetesen erősen ki van szolgáltatva - pont, mint mi -, de azért az összhatásról nem lehet lemaradni. És mire a végén ismerős sárga mellénykéjében bebattyog a színre Kocsó Gábor és Kocsis Gergely - "Mi a fasz volt itt?!" felkiáltással szemügyre véve a pohársivatagot -, és csinos kis kék büntetéscédulát biggyeszt a helyszínre, már át is vagyunk vezetve a való világba...

Radnóti Színház, október 29., december 11.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."