Krleza, kóló - Szentistvánnapi búcsú

  • Csáki Judit
  • 2006. december 21.

Színház

Megint egy műhelytitokkal kezdem, de nem a színház, hanem a kritikaírás műhelyéből: majdnem mindegy, hogy számomra mennyire érthető vagy tetszetős vagy könnyű (esetleg mindennek ellenkezője) egy előadás, ha a róla szóló írásban ez nem tud mások számára is világossá válni, tokkal-vonóval, azaz indoklással együtt, megette a fene az egészet. Az írás logikája ugyanis más, mint a színházé - röviden ennyi.

Nem az értés, hanem a fogódzó volt tehát, amiért másodszor is megnéztem a Radnóti Színházban bemutatott Miroslav Krleza-darabot, a Szentistvánnapi búcsút. A premieren látott kavalkád ugyanis leginkább kavalkádként rögzült bennem: másfél órás fölvezetés egy eljövendő drámára - aztán a dráma elmaradt. Csalódottságomat némiképp zárójelbe tette, hogy ebből a kavalkádból utóbb egyre-másra buktak föl markáns pillanatok.

A színpad egésze mindvégig "foglalt": a félkörívben álló, ferde tetejű, szögletes fémoszlopok nemcsak a járást tagolják, de mindenféle képzetet is sugallnak; ha házak, akkor várost, ha fák, akkor erdőt. Közülük törnek be a tenyérnyi szabadon maradt térbe - és töltik azt zsúfolásig - a színészek, akik ezúttal táncosok és énekesek is, merthogy eksztatikusan mulatnak a szentistvánnapi búcsúban, fejük fölött nemcsak a kötéltáncos egyensúlyoz, hanem a háborús világvége-hangulat is. A Vodku! zenekar (a Cseresznyéskertben már láttuk-hallottuk őket) rendíthetetlenül húzza-pörgeti a tempót, játssza a kólót és részese-szereplője a történetnek is.

A történet pedig - egy szegény, megcsalt sírásó öngyilkossága és halálon túli, utolsó utáni rádöbbenése arra, hogy bizony egyéni tragédiáját fölissza a tomboló és kísérteties éjszaka -

afféle gyöngített mágnes,

amely hol magához vonzza, hol elengedi a sokféle népség villódzó jeleneteit. Miközben "beledőlünk" a kólóba, az éneklésbe és a hullámzásba, nemcsak egy atmoszféra - a látomásos nyomasztás - szippant be bennünket, hanem a közösség tagjainak megelevenedő sorstöredékei, érzelmei és indulatai; a globálisaktól - nevezzük etnikai előítéletnek - a magánügynek tartható kiszolgáltatottság változatos formáiig.

Gothár Péter valójában filmet rendezett a Radnóti Színpadán (tényleg: miért is nem rendez mostanában Gothár filmet?): a totálokból minduntalan közelik válnak ki, az egymással tömbszerűen szemben álló nemzetiségi csoportosulás egyszer csak férfiakra és nőkre szakad szét; a mutatványost vásári árus váltja, a kurvát a kuncsaft, a cirkuszi atlétát az akasztott ember, akit egy vízbe fulladt öngyilkos kalauzol a túlvilági létben.

A látvány is dús és erős: a jelmezek többnyire csupa "kisembert" mutatnak, egy barna ing, egy lakkszandálba bújtatott bokazokni, egy műbőr "kiskalap", pöttyös fejkendő - Kovács Andrea körültekintően öltöztette szomorú ünneplőbe a színészeket.

És noha Krleza darabja az első világháború nyomasztását hozza, a színpadon egy új, immár hitelesebb, de legalábbis ismerősebb világvége-hangulat születik meg: a hisztérikus ivászat, a forszírozott búfelejtés mintegy refrénszerűen söpör végig a színen, nyomában földhöz vágott

műanyag poharak borítják

a színpadot, hogy aztán a végén térdig járjon bennük mindenki. Szombathy Gyula kocsmárosa a régi szép idők igazi búcsúját siratja, Csomós Mari zsibárusa bélelt kabátjában hordja az üzletét, két végtelenül elkeseredett örömlány próbál szökni a nyomorúságos életből, de hamarosan újabb kuncsaft - vak, mi más? - vár rájuk, Csomós mint Madám a Schneider Zoltán hátára erősített hordszékből, felülről teremt rendet, a zsinórpadlásról az akasztott és vörös szakállas Szervét Tibort lógatják be, a lába is alig éri a földet. Kováts Adél fekete sminkjében gólyalábakon toporog, Szávai Viktória domina-jelmezbe bújtatott, túlsminkelt áldozatot játszik, Kocsis Gergely mutatványos nyomorék. És akkor rá kell jönni, hogy a bámészkodásból születő feszengést kortárs, mondhatni mai rossz érzések fűtik: a bizonytalanság, a levegőt sűrítő indulatok, a bekeményedő melankólia és nekikeseredés erősen jelen idejű.

A haláltáncszagú kavalkád, a nem önfeledt, inkább kétségbeesetten felejteni akaró tombolás eminens színházi összmunka eredménye. A darab "csontvázát" az előadás szövetébe belebújtató dramaturgiától kezdve Katona Gábor embert - azazhogy színészt - próbáló koreográfiájáig minden elemet a helyére illeszt Gothár gondos rendezése. A napi csillagállásnak természetesen egy ilyen zubogó-forrongó, a ritmustól és a pillanatnyi diszpozíciótól függő produkció természetesen erősen ki van szolgáltatva - pont, mint mi -, de azért az összhatásról nem lehet lemaradni. És mire a végén ismerős sárga mellénykéjében bebattyog a színre Kocsó Gábor és Kocsis Gergely - "Mi a fasz volt itt?!" felkiáltással szemügyre véve a pohársivatagot -, és csinos kis kék büntetéscédulát biggyeszt a helyszínre, már át is vagyunk vezetve a való világba...

Radnóti Színház, október 29., december 11.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?