ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

Mit tesz egy kapcsolattal az idő?

Yvan Dubreuil balettmester

  • rés a présen
  • 2015. október 17.

Színház

rés a présen: Először lesz látható nálunk a Walking Mad című balett az Operában. Kinek a darabja ez, és mit kell tudni a sztoriról?

Yvan Dubreuil: Csaknem 15 évvel ezelőtt készült az NDT (Nederlands Dans Theater) részére, Ravel Bolerójára. Ilyen híres zenére alkotni mindig nagy kihívás. Amikor Johan Inger ezt megalkotta, az foglalkoztatta, hogy mit tesz egy kapcsolattal az idő: mit jelent találkozni valakivel, együtt élni valakivel, és mit jelent elválni attól az embertől, akivel együtt éltél. A balett a kapcsolatok három idősíkjára fókuszál: a reményre az elején, a konfrontációra középtájon, illetve arra, hogy mi marad belőle a végére. A darabban 3 nő szerepel, akik ezt a 3 idősíkot fejezik ki.

rap: Hogyan találkoztál először a művel?

YD: Ez egy hosszú történet. Röviden elmesélve: táncolnom kellett volna a darabban, de egy autó nem állt meg, szétlapította a robogómat, tönkretette a térdemet, és akkor Johan felkért, hogy tánc helyett vegyek részt az alkotásban. Tudtam, hogy ha így lesz, akkor sosem fogom eltáncolni ezt a darabot. Igent mondtam, és így kezdődött egy nagy barátság és egyben egy hosszú távú művészi együttműködés.

rap: Mit szeretsz benne a legjobban?

YD: Az őszinteséget. Emocionálisan és energetikailag egyaránt nagyon őszintén ábrázolja a kapcsolatokat. Ikonszerűen letisztult a mozgásvilága. És ezt kell előhoznom a balettművészekből, ami nem könnyű feladat.

rap: Mikor kezdted a munkát a Magyar Állami Operaház táncosaival? Dolgoztál már itt előtte is?

YD: A Magyar Nemzeti Balett-tel (MNB) két évvel ezelőtt dolgoztam először a Hat tánc című Kylián-produkcióban, és fantasztikusan éreztem itt magam. Ezúttal szeptember 8-án, kedden kezdtem a munkát és sokkal mélyebbre szeretnék merülni. El szeretném érni, hogy a táncosok még jobban bízzanak a saját munkájukban és merjenek keresni, kutatni, a szó filozófiai értelmében.

rap: Az említett Kylián-darab is szerepel az Őrült tánc! – de van benne rendszer című, egyfelvonásos táncművekből álló esten, amely a Walking Mad magyarországi ősbemutatója is szeptember 26-án.

YD: Igen, a Hat tánc bepróbálásában is van egy kis részem. Remek lehetőség ez arra, hogy megfigyeljem, mennyit fejlődtek az általam már ismert balettművészek, és hogy milyen sokat fejlődött az együttes sokszínűségben – alkati, nemzetiségi és tapasztalatbeli sokszínűségben –, ami egy új szintre emelte az MNB-t, egy sokkal nyitottabb és még jobb minőségű művészi csoportot hozva létre. Ezt nagyon nem könnyű megteremteni, itt pedig megtörténik. Mindenkit arra biztatok, hogy bízzon a változásban! Bízzatok a saját változásotokban!

rap: Hol élsz és dolgozol manapság?

YD: Húsz éve Hollandiában élek a családommal együtt, és azt tervezem, hogy itt is maradok. Budapestről Hágába térek majd vissza, ahol a táncművészeti iskola növendékeivel színpadra állítok egy Johan Inger- és egy Hans van Manen-darabot.

rap: Szerinted mit jelent a kortárs a balett esetében?

YD: Erről holnapig mesélhetnék egyfolytában. A klasszikus balett valójában sohasem létezett, hiszen amikor létrejött, akkor egyszerűen csak időszerű volt, nem klasszikus. Csupán most, 100 évvel későbbről visszanézve tűnik klasszikusnak a Hattyúk tava. A maga idejében az volt, aminek lennie kellett. Szóval a „klasszikus” csupán az idő múlását kifejező jelző, egy nézőpont, és mint ilyen megváltoztatható. És talán ezt a változást nevezzük úgy, hogy „kortárs”.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.