ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

Mit tesz egy kapcsolattal az idő?

Yvan Dubreuil balettmester

  • rés a présen
  • 2015. október 17.

Színház

rés a présen: Először lesz látható nálunk a Walking Mad című balett az Operában. Kinek a darabja ez, és mit kell tudni a sztoriról?

Yvan Dubreuil: Csaknem 15 évvel ezelőtt készült az NDT (Nederlands Dans Theater) részére, Ravel Bolerójára. Ilyen híres zenére alkotni mindig nagy kihívás. Amikor Johan Inger ezt megalkotta, az foglalkoztatta, hogy mit tesz egy kapcsolattal az idő: mit jelent találkozni valakivel, együtt élni valakivel, és mit jelent elválni attól az embertől, akivel együtt éltél. A balett a kapcsolatok három idősíkjára fókuszál: a reményre az elején, a konfrontációra középtájon, illetve arra, hogy mi marad belőle a végére. A darabban 3 nő szerepel, akik ezt a 3 idősíkot fejezik ki.

rap: Hogyan találkoztál először a művel?

YD: Ez egy hosszú történet. Röviden elmesélve: táncolnom kellett volna a darabban, de egy autó nem állt meg, szétlapította a robogómat, tönkretette a térdemet, és akkor Johan felkért, hogy tánc helyett vegyek részt az alkotásban. Tudtam, hogy ha így lesz, akkor sosem fogom eltáncolni ezt a darabot. Igent mondtam, és így kezdődött egy nagy barátság és egyben egy hosszú távú művészi együttműködés.

rap: Mit szeretsz benne a legjobban?

YD: Az őszinteséget. Emocionálisan és energetikailag egyaránt nagyon őszintén ábrázolja a kapcsolatokat. Ikonszerűen letisztult a mozgásvilága. És ezt kell előhoznom a balettművészekből, ami nem könnyű feladat.

rap: Mikor kezdted a munkát a Magyar Állami Operaház táncosaival? Dolgoztál már itt előtte is?

YD: A Magyar Nemzeti Balett-tel (MNB) két évvel ezelőtt dolgoztam először a Hat tánc című Kylián-produkcióban, és fantasztikusan éreztem itt magam. Ezúttal szeptember 8-án, kedden kezdtem a munkát és sokkal mélyebbre szeretnék merülni. El szeretném érni, hogy a táncosok még jobban bízzanak a saját munkájukban és merjenek keresni, kutatni, a szó filozófiai értelmében.

rap: Az említett Kylián-darab is szerepel az Őrült tánc! – de van benne rendszer című, egyfelvonásos táncművekből álló esten, amely a Walking Mad magyarországi ősbemutatója is szeptember 26-án.

YD: Igen, a Hat tánc bepróbálásában is van egy kis részem. Remek lehetőség ez arra, hogy megfigyeljem, mennyit fejlődtek az általam már ismert balettművészek, és hogy milyen sokat fejlődött az együttes sokszínűségben – alkati, nemzetiségi és tapasztalatbeli sokszínűségben –, ami egy új szintre emelte az MNB-t, egy sokkal nyitottabb és még jobb minőségű művészi csoportot hozva létre. Ezt nagyon nem könnyű megteremteni, itt pedig megtörténik. Mindenkit arra biztatok, hogy bízzon a változásban! Bízzatok a saját változásotokban!

rap: Hol élsz és dolgozol manapság?

YD: Húsz éve Hollandiában élek a családommal együtt, és azt tervezem, hogy itt is maradok. Budapestről Hágába térek majd vissza, ahol a táncművészeti iskola növendékeivel színpadra állítok egy Johan Inger- és egy Hans van Manen-darabot.

rap: Szerinted mit jelent a kortárs a balett esetében?

YD: Erről holnapig mesélhetnék egyfolytában. A klasszikus balett valójában sohasem létezett, hiszen amikor létrejött, akkor egyszerűen csak időszerű volt, nem klasszikus. Csupán most, 100 évvel későbbről visszanézve tűnik klasszikusnak a Hattyúk tava. A maga idejében az volt, aminek lennie kellett. Szóval a „klasszikus” csupán az idő múlását kifejező jelző, egy nézőpont, és mint ilyen megváltoztatható. És talán ezt a változást nevezzük úgy, hogy „kortárs”.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?