SZIGET MELLÉKLET

„Nem provokálni akarok”

Márkus Sándor bábszínész

  • Artner Szilvia Sisso
  • 2017. szeptember 3.

Színház

A különleges, felfújható óriás bábjairól híres Nylon Group egyik alapítójával Whale me! című szóló performance-a kapcsán beszélgettünk színházról, coming outról, szégyenről és egy 6,5 méteres műbálnáról.

Magyar Narancs: Mit keres egy csillogó strasszokkal borított bálna egy hortobágyi csirkeólban?

Márkus Sándor: A bálnainstallációt a Színművészeti Egyetemen 4 éve írt szakdolgozatom ihlette, az volt a címe: „Meleg bábszínész vagyok, és nem szégyellem?” Ez egy személyes és őszinte vallomás volt arról, hogy hogyan birkóztam meg a szégyennel, amit a melegségem, a vidékiségem és a bábszínészi alárendelt szerepem okozott. A vizsgabizottság azonban úgy döntött, hogy a saját érdekemben „betiltja” a dolgozatot. Amikor Bogdán Zenkő barátommal beszélgettem erről, felháborodott, és azt tanácsolta, hogy csináljak belőle egy előadást. Amikor újraolvastam a szakdolgozatomat, akkor vizualizáltam magamat mint strasszokkal borított bálnát, amint a gémeskút alatti csirkeudvarban él… De az előadás mégsem csak a saját coming outomról szól, inkább a szégyennel, az abból fakadó hallgatással, illetve annak megtörésével foglalkozik. A közönségnek be kell másznia a bálna gyomrába, ott beszélgethet, vagy csak heverészhet és hallgathatja a bálnahangokat.

MN: Miért tartod időszerűnek ezt az előadást?

MS: Amíg egy azonos nemű pár szerelme nem elfogadott, addig időszerű lesz egy ilyen témát érintő installáció-performance. Velem is elhitették egy ideig, hogy nem kell erről beszélni, mert az identitás mindenki magánügye. Azt gondolom, hogy ez hazugság, igenis, kell róla beszélni. Nem provokálni akarok, csak egyszerűen kimondani, hogy velem mi a szitu. Talán ha többen tesszük ezt, eljutunk oda, hogy egyszer majd természetes lesz, ha valaki önazonos; sokszor tapasztalom a környezetemben lévő embereken, hogy nagyon nehezen tudunk beszélgetni a problémáinkról. Sokan kikészülnek ettől lelkileg és fizikailag. Azt is látom, hogy a melegtársadalom önvédelemből kirekesztő, ezt sem tartom jónak, erről is beszélni kellene.

MN: A Szigeten lesz a premier?

MS: Kudron Anna barátom mondta a koncepciót elolvasva, hogy ennek a bemutatására a Sziget színház a legalkalmasabb. Boldog vagyok, mert a vezetőség nagyon nyitottan fogadta az ötletemet és rengeteget segítenek, hogy létrejöjjön a produkció, ami ebben a formájában kifejezetten a Szigetre készült. Szerintem itt az embe­rek olyan tudatállapotba kerülnek – és most nem az alkoholra és egyebekre gondolok –, hogy simán bemásznak egy bálnába dumálni.

MN: Kik segítették a produkció létrejöttét?

MS: Noha ez egy nagyon személyes performance, jelentős csapatmunka előzte meg. Nagyon határozott elképzeléseim voltak, de igyekeztem elkerülni, hogy a segítőim végrehajtóként működjenek közre az alkotási folyamatban. Szerettem volna, ha mindenki beleteszi a személyes történetét, és úgy érzem, ez sikerült. Bogdán Zenkővel (Universal Pleasure Factory), az előadás producerével közösen kértük fel az embereket a munkára. A bálna körüli kerítést, ami védelmez és keretbe foglal, az apukám tervezte és anyukámmal közösen kivitelezték. A vázszerkezetet Marius Buca festőművész és építészmérnök tervezte és készítette, a külső borítását Qpi Johanna és Bálint András (Chetreseventdeco), a Mome két tehetséges formatervezője. A bálna egy hatalmas festményen fekszik, ami Korponovics Roland festőművész, performer műve.

MN: Csak a Szigeten lesz „bálna”?

MS: Augusztus végén az Oops nevű, nagy melegbuliban egy minibárt szeretnének berendezni a belsejében, de a hosszú távú célom egy vidéki turné lenne. Én egy kis faluból, Álmosdról származom, s kíváncsi lennék, hogy az emberek a kitelepüléseken hogyan reagálnak egy ilyen előadásra, milyen dolgokat osztanának meg velem. Később, a bálnában történt élményekből egy egész estés előadást szeretnék készíteni.

MN: Mi a legkülönösebb Sziget-élményed?

MS: Három éve a nulladik napon, amikor az emberek kukákon doboltak hajnalban, akkorát buliztunk, hogy a Dunában állva, a napfelkeltét nézve tértem magamhoz.

MN: Mit tervezel a következő évadra?

MS: A Sziget után egyből próbálni kezdjük Eke Angélával közösen vezetett társulatunk, a Nylon Group új előadását, amit az Akváriumban mutatunk be augusztus végén Gergye Krisztián rendezésében. Szeptembertől társulati tag leszek a Budapest Bábszínházban, és egy szintén személyes instal­lá­ció-performance-ot adok elő sérült gyerekeknek. Ennek az elő­adás­nak a főszereplője egy hatalmas, strasszokkal borított plüsscsiga lesz.

(A Whale Me! augusztus 10–15. között, 17.00 órától látható a Fidelio Színház- és Táncsátornál)

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.