rés a présen

„Nicolae Ceauşescut játszom”

Fazakas Júlia színész, énekes

  • rés a présen
  • 2019. október 20.

Színház

Daniel Bănulescu Csókolom a segged, szeretett Vezérünk című regénye a Szkénében.

rés a présen: Daniel Bănulescu Csókolom a segged, szeretett Vezérünk című regényének színpadra állítására készültök a Szkénében. Kikkel?

Fazakas Júlia: A Terminal Workhouse egyik alapítója, Molnár Gusztáv kezdeményezése alapján indult el a munka. Elolvasta a könyvet, úgy gondolta, hogy színpadra kellene állítani, és keresett hozzá játszótársakat: Valcz Péter rendezőt, O. Horváth Sári dramaturgot, Rozs Tamás zeneszerzőt, Elek Ányos koreográfust, Makány Márta jelmeztervezőt és Balogh Zsuzsanna asszisztenst. A Szeretett vezérünk című előadás szereplői pedig Mészáros András, Kálóczi Orsolya, Gerlits Réka, Molnár Gusztáv és én.

rap: Mire fókuszál az előadás?

FJ: Maga a regény a hatalom és a kisember találkozásáról szól. Romániában játszódik a 80-as években, ahol a luciferi Nicolae Ceauşescu mindenféle fortéllyal rá akar venni egy írót, hogy 31 napon belül jelentessen meg róla egy könyvet. Az előadás egy abszurd show parodisztikus, szatirikus jelenetekkel, sok ön­iróniával és muzsikával. Nem aktualizál, mégis élesen vág a húsunkba egy-két felismerés. A kisstílű hatalmi harcok, a megrekedés, a felülemelkedés, az elfogadás, az elengedés labirintusában mind találkozunk.

false

 

Fotó: Herbszt-Véner Orsolya

 

rap: Kit játszol?

FJ: Nicolae Ceauşescut játszom, akit egymás között csak Csaunak hívunk. Nem egyszerű feladat, mert nem férfit kell játszanom és nem nőt, és nem is őt, hanem egy mefisztói antihőst, aki többféle alakban próbálja behálózni a főhőst, egyszer apa, máskor fiatal lány, vagy a Securitate embere, de van, hogy megelevenedik az igazi diktátor is.

Végül ős­anyaként küzdök a szeretetért és a könyvemért, amelynek a főszereplője vagyok. Erdélyben nőttem fel a Ceauşescu-korszakban, van honnan meríteni, és van mit újra átélni, ami nem mindig felemelő, de nagyon izgalmas, hogy milyen emlékek tolulnak föl bennem a próbák alatt.

rap: Mikor lesz a Szeretett vezérünk premierje, és miben láthatunk még téged a következő évadban?

FJ: A bemutató szeptember 26-án volt a Szkéné Színházban. Ebben az évadban játszom még a Frida Kahlo balladája című előadásunkban a címszerepet az Anyaszínházzal az RS9 Színházban.  Tovább játsszuk a Lila ákácot a József Attila Színházban október 27-től, aztán benne vagyok még az Utcaszínházi Alkotóközösség két előadásában, az egyik a Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara, a másik a Madarak tanácskozása. November 7-én pedig a Boszorkányház című film premierje lesz a mozikban, abban nemcsak játszom, hanem jelmeztervezőként is debütálok.

rap: A zenészélet másik élet?

FJ: Teljesen más számomra, mint a színházi létezés. Nincs megfelelni vágyás, nincsenek elvárások, rivalizálás, nem veszem észre az árgus szemeket. Talán, mert hobbiként kezelem. Pozitív energiával tölt fel, és lenyugtatja a lelkemet. A balkán punk zenét játszó Eugenia Formáció volt az első banda, amelyben énekeltem. Ebből alakult a jelenlegi Trandafir nevű zenekarom, velük legközelebb november 24-én lépünk fel a Kőlevesben. Voltam még a DOR énekese és alapítója, meg énekeltem a Pozitív Mellékhatás nevű zenekarban.

rap: Festőnő életét már játszottad. Van olyan színésznő is, akinek a bőrébe bújnál?

FJ: A találkozás Frida Kahlóval a színpadon éle­tem egyik legmaradandóbb élménye. A legkevésbé bújnék színésznő bőrébe, sokkal inkább egy pilóta, kémnő, sportoló, divatdiktátor esetleg egy matematikus bőre illene rám. Viszont lenyűgöz Frances McDormand, Giulietta Masina vagy Gena Rowlands játéka a vásznon.

rap: A babáidról is mondanál valamit?

FJ: Terápiás céllal kezdtem babákat varrni, ez az egyszemélyes szanatóriumom, ahol én vagyok a beteg, az ápoló és az orvos is. A Jubabákat kézzel készítem, arcukat akrillal festem, és mikor egy elkészül, úgy érzem, újjászületek.

Fazakas Julia és egy baba

Fazakas Julia és egy baba

Fotó: Youtube/A füzet

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.