„Se galambok, se fák, se kertek”

A pestis a Vígszínházban

  • Kristóf Borbála
  • 2012. április 16.

Színház


Fotó: Szkárossy Zsuzsa

Francis Huster erőteljesen regényhű adaptációjában tucatnyi helyszín és annál is sokkal több szereplő segítségével önti monodrámaformába a pestissel birkózó város (Oran) és az orvos (dr. Rieux) történetét. Végignézzük, hogy a normális, sőt kedélyes hétköznapok hogyan válnak nyomasztó fogsággá, a láthatatlan elnyomás hogyan nyomorítja meg és pusztítja el a testeket, és hogyan teszi érzéketlenné a lelkeket. Végül jöhet a méltó lezárás: a terror vége és az azt követő buzgó felejtés – egy társadalom bármikor és bármire instant megoldást kínáló struccpolitikája.

A főhős – és úgy általában az egyén, egzisztencialista dogmák szerinti – világba vetettségének kilátástalansága, nyugalomba és szenvtelenségbe csomagolt szorongása és végtelen magánya rajzolódik ki dr. Rieux monológjaiból és a városlakókkal folytatott párbeszédeiből. Hegedűs D. Géza elegánsan kezeli a megannyi szerep közötti váltásokat. Könnyedén és bravúrosan csusszan át egyik hangnemből a másikba, a karakterek hangszíne sosem erőltetett vagy paródiaszerűen kontrasztos: inkább a szereplők pillanatnyi állapota, érzelmi tónusa az, amely a hangtónusokat finoman, de egyértelműen megkülönbözteti.

Hegedűs intonációja azonban alapvetően olyan hangot üt meg, amely az előadás körülményeitől, stílusától idegen. A minden negyedik-ötödik szón megülő, erőteljes és zengzetes hangsúlyok logikátlanul szabdalják szét a szöveget. Ez a deklamáló beszéd teljes mértékben elüt az előadás alapanyagától és rendezői gesztusrendszerétől is. A közönségbe szúrt, szigorú és számon kérő tekintetekből, oktató jellegű mondatokból úgy sejtjük: Dömötör András rendező és színésze, Camus járvány sújtotta világával valami aktuálisat szeretne tolmácsolni. Ez azonban nem mindig sikerül; főként színész és zenész találkozásai és Márkos Albert csellón előadott zenéje képesek arra, hogy valóban izgalmassá és kortárssá, azaz jelenvalóvá emeljék a történetet.

A hiba ott van, hogy Hegedűs erőteljes kiállása – és hite abban, amit mond – éppen hitelvesztéshez vezet. A letisztult dramaturgiájú, lemeztelenített térben játszódó, egyszerű eszközökkel operáló minimalista monodrámát mély pátosszal előadni olyan paradoxon, amely megtorpedózza, majd el is süllyeszti az előadás értelmét, relevanciáját. A produkciónak be kéne vállalni a kockázatot: felvállalni saját minimalizmusát – és ütősebb, koherensebb alkotás jöhetne létre. Így viszont az ötletesen megírt darab és Camus fajsúlyos és folytonosan aktuális története átélhetetlenné, súlytalanná válik.

A Szakkör, a FÜGE és a Vígszínház bemutatja: Albert Camus: A pestis; Vígszínház, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.