„Se galambok, se fák, se kertek”

A pestis a Vígszínházban

  • Kristóf Borbála
  • 2012. április 16.

Színház


Fotó: Szkárossy Zsuzsa

Francis Huster erőteljesen regényhű adaptációjában tucatnyi helyszín és annál is sokkal több szereplő segítségével önti monodrámaformába a pestissel birkózó város (Oran) és az orvos (dr. Rieux) történetét. Végignézzük, hogy a normális, sőt kedélyes hétköznapok hogyan válnak nyomasztó fogsággá, a láthatatlan elnyomás hogyan nyomorítja meg és pusztítja el a testeket, és hogyan teszi érzéketlenné a lelkeket. Végül jöhet a méltó lezárás: a terror vége és az azt követő buzgó felejtés – egy társadalom bármikor és bármire instant megoldást kínáló struccpolitikája.

A főhős – és úgy általában az egyén, egzisztencialista dogmák szerinti – világba vetettségének kilátástalansága, nyugalomba és szenvtelenségbe csomagolt szorongása és végtelen magánya rajzolódik ki dr. Rieux monológjaiból és a városlakókkal folytatott párbeszédeiből. Hegedűs D. Géza elegánsan kezeli a megannyi szerep közötti váltásokat. Könnyedén és bravúrosan csusszan át egyik hangnemből a másikba, a karakterek hangszíne sosem erőltetett vagy paródiaszerűen kontrasztos: inkább a szereplők pillanatnyi állapota, érzelmi tónusa az, amely a hangtónusokat finoman, de egyértelműen megkülönbözteti.

Hegedűs intonációja azonban alapvetően olyan hangot üt meg, amely az előadás körülményeitől, stílusától idegen. A minden negyedik-ötödik szón megülő, erőteljes és zengzetes hangsúlyok logikátlanul szabdalják szét a szöveget. Ez a deklamáló beszéd teljes mértékben elüt az előadás alapanyagától és rendezői gesztusrendszerétől is. A közönségbe szúrt, szigorú és számon kérő tekintetekből, oktató jellegű mondatokból úgy sejtjük: Dömötör András rendező és színésze, Camus járvány sújtotta világával valami aktuálisat szeretne tolmácsolni. Ez azonban nem mindig sikerül; főként színész és zenész találkozásai és Márkos Albert csellón előadott zenéje képesek arra, hogy valóban izgalmassá és kortárssá, azaz jelenvalóvá emeljék a történetet.

A hiba ott van, hogy Hegedűs erőteljes kiállása – és hite abban, amit mond – éppen hitelvesztéshez vezet. A letisztult dramaturgiájú, lemeztelenített térben játszódó, egyszerű eszközökkel operáló minimalista monodrámát mély pátosszal előadni olyan paradoxon, amely megtorpedózza, majd el is süllyeszti az előadás értelmét, relevanciáját. A produkciónak be kéne vállalni a kockázatot: felvállalni saját minimalizmusát – és ütősebb, koherensebb alkotás jöhetne létre. Így viszont az ötletesen megírt darab és Camus fajsúlyos és folytonosan aktuális története átélhetetlenné, súlytalanná válik.

A Szakkör, a FÜGE és a Vígszínház bemutatja: Albert Camus: A pestis; Vígszínház, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.