Színház

Este jó, este jó...

  • Sisso
  • 2013. március 21.

Színház

Este jó, este jó... címmel készített előadást Tóth Artin dokumentumfilmes és alkalmi társulata, hogy a Woman Respect 2013 alkalmából felhívják a figyelmet a nők bántalmazásának egyéni és társadalmi következményeire. Meg eleve a jelenségre, már ha valaki nem hallana nap mint nap a hírekben "szerelemféltésből" elkövetett gyilkosságokról és erőszakról.

A dokumentumok alapján színre írt, igazi multimediális előadás valahol a tézisdráma és az illusztráció között mozog, az alkotók szándéka szerint középiskolákban és más külső helyszíneken játszanák tovább, hiszen az efféle alkotások célja nem lehet pusztán az esztétikai élvezet.

A Valentin-napra készült szívbéli produkció címe Zelk Zoltán atmoszferikus gyerekversét idézi, baljós és álomszerű. A színpadon vihar előtti csend: kényelmesen berendezett térben, családiasan teázik a közönség. Ünneplőben érkezik Nyakó Juli és Horváth Lajos Ottó, házaspár egy fogadáson. A férj az első pillanattól keresi a lehetőséget, hogy belekössön feleségébe, aki "kiöltözött". Innentől aztán minden tipikus féltékenységi helyzet előfordul, a korlátozástól a fizikai erőszakig. Utóbbi csak jelzésszerű persze, de így is pont elég. Mindenféle rémes képek nélkül is tortúrának éljük meg a helyzetet. Amikor elkezdünk azon gondolkodni, hogyan ússzuk meg, vagy hogyan szólhatnánk bele, akkor kezd el működni a hatás. A férfi előző, ugyancsak bántalmazással töltött házasságának bizonyos részleteiről filmen értesülünk, Söptei Andea (az exfeleség) és Elek Ferenc (a tétova rendőr) szintén érzékletesen adja elő a sematikus helyzeteket.

Az előzmények és a jelenlegi helyzet ismeretében már jól el tudjuk képzelni a végkifejletet. Amikor megszakad a játék, és megszólalnak a gyerekeket ábrázoló papírmasé figurák.

Stúdió K, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."