Színház

Este jó, este jó...

  • Sisso
  • 2013. március 21.

Színház

Este jó, este jó... címmel készített előadást Tóth Artin dokumentumfilmes és alkalmi társulata, hogy a Woman Respect 2013 alkalmából felhívják a figyelmet a nők bántalmazásának egyéni és társadalmi következményeire. Meg eleve a jelenségre, már ha valaki nem hallana nap mint nap a hírekben "szerelemféltésből" elkövetett gyilkosságokról és erőszakról.

A dokumentumok alapján színre írt, igazi multimediális előadás valahol a tézisdráma és az illusztráció között mozog, az alkotók szándéka szerint középiskolákban és más külső helyszíneken játszanák tovább, hiszen az efféle alkotások célja nem lehet pusztán az esztétikai élvezet.

A Valentin-napra készült szívbéli produkció címe Zelk Zoltán atmoszferikus gyerekversét idézi, baljós és álomszerű. A színpadon vihar előtti csend: kényelmesen berendezett térben, családiasan teázik a közönség. Ünneplőben érkezik Nyakó Juli és Horváth Lajos Ottó, házaspár egy fogadáson. A férj az első pillanattól keresi a lehetőséget, hogy belekössön feleségébe, aki "kiöltözött". Innentől aztán minden tipikus féltékenységi helyzet előfordul, a korlátozástól a fizikai erőszakig. Utóbbi csak jelzésszerű persze, de így is pont elég. Mindenféle rémes képek nélkül is tortúrának éljük meg a helyzetet. Amikor elkezdünk azon gondolkodni, hogyan ússzuk meg, vagy hogyan szólhatnánk bele, akkor kezd el működni a hatás. A férfi előző, ugyancsak bántalmazással töltött házasságának bizonyos részleteiről filmen értesülünk, Söptei Andea (az exfeleség) és Elek Ferenc (a tétova rendőr) szintén érzékletesen adja elő a sematikus helyzeteket.

Az előzmények és a jelenlegi helyzet ismeretében már jól el tudjuk képzelni a végkifejletet. Amikor megszakad a játék, és megszólalnak a gyerekeket ábrázoló papírmasé figurák.

Stúdió K, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.