Szelídítésből ötös

A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása

  • - deres -
  • 2012. március 21.

Színház

A marosvásárhelyi Makrancos hölgy akár egy brutális karnevál: vicces is, véres is. Ennek szellemében a hárpia sem habozik jól odacsapni, ha arról van szó. Sunnyog is mindenki a közelében. Aztán valaki visszapofoz. Persze csak a pénz és a kihívás miatt. De hogy lesz ebből love story? Valószínűleg sehogy.

Sorin Militaru rendezését valami baljós játékosság kíséri, legalábbis jobb pillanataiban. A plafonról hatalmas fehér leplek lógnak, jelenetenként más-más fények világítják be őket tetőtől talpig: gigászi színek. Alattuk férfiak és nők, akik szerepek és identitások között kóborolnak. Belekóstolnak valamibe, kipróbálják, milyen szerelmesnek, lázadónak, meghunyászkodónak lenni, aztán van, aki úgy is marad. És ami heccelésnek indul, abból kínzás lesz, majd életmódváltás. A két típuspélda: Bianca, a balettbaba, utána lohol a fél tartomány, és Kata, a nővér, a kemény dió, akibe könnyen beletörik a fog meg a férfiúi büszkeség. De a papa, aki itt inkább Keresztapa, dönt: amíg az idősebbet el nem veszik, a húg is marad pártában.


Fotó: Bartha László

A makrancos (Berekméri Katalin) más rendszerben mozog, mint az őt körülvevő világ. Ezt jelzi például az acélbetétes bakancs és az arcba lógó hajtincs, meg a féktelen agresszió. Aztán megjelenik a pusztaöklű simlis, Petruchio (Bokor Barna), egyenest a harcosok klubjából, aki bemasíroz ebbe a rendszerbe, kitanulja a szabályait, és leigázza a nőt. De Militaru Shakespeare-értelmezésének tétje akkor válik világossá, amikor elhangzik Kata utolsó monológja, ez a kegyelemdöfés, ami kifordítja az addigi referenciákat: az addig sejtetett nettó behódolás helyett szelídített és szelídítő játszótársakká válnak, külön dimenziót építenek, amiben már nem számít, ki mit szól ehhez. És felsejlik valamiféle drasztikus szépség.

A Tompa Miklós Társulat kellemes, jó humorú, érzékekre ható előadást hozott a Tháliába, a kisebb-nagyobb tempóhibák ellenére is. Egy világot, amely megtelik rekedt maffiózókkal, lepukkant utcai verekedőkkel, sápítozó özvegyekkel. Közönségszelídítésből ötös.

Marosvásárhelyi Nemzeti Színház – Tompa Miklós Társulat, Thália Színház, február 16.


Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.