Szelídítésből ötös

A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása

  • - deres -
  • 2012. március 21.

Színház

A marosvásárhelyi Makrancos hölgy akár egy brutális karnevál: vicces is, véres is. Ennek szellemében a hárpia sem habozik jól odacsapni, ha arról van szó. Sunnyog is mindenki a közelében. Aztán valaki visszapofoz. Persze csak a pénz és a kihívás miatt. De hogy lesz ebből love story? Valószínűleg sehogy.

Sorin Militaru rendezését valami baljós játékosság kíséri, legalábbis jobb pillanataiban. A plafonról hatalmas fehér leplek lógnak, jelenetenként más-más fények világítják be őket tetőtől talpig: gigászi színek. Alattuk férfiak és nők, akik szerepek és identitások között kóborolnak. Belekóstolnak valamibe, kipróbálják, milyen szerelmesnek, lázadónak, meghunyászkodónak lenni, aztán van, aki úgy is marad. És ami heccelésnek indul, abból kínzás lesz, majd életmódváltás. A két típuspélda: Bianca, a balettbaba, utána lohol a fél tartomány, és Kata, a nővér, a kemény dió, akibe könnyen beletörik a fog meg a férfiúi büszkeség. De a papa, aki itt inkább Keresztapa, dönt: amíg az idősebbet el nem veszik, a húg is marad pártában.


Fotó: Bartha László

A makrancos (Berekméri Katalin) más rendszerben mozog, mint az őt körülvevő világ. Ezt jelzi például az acélbetétes bakancs és az arcba lógó hajtincs, meg a féktelen agresszió. Aztán megjelenik a pusztaöklű simlis, Petruchio (Bokor Barna), egyenest a harcosok klubjából, aki bemasíroz ebbe a rendszerbe, kitanulja a szabályait, és leigázza a nőt. De Militaru Shakespeare-értelmezésének tétje akkor válik világossá, amikor elhangzik Kata utolsó monológja, ez a kegyelemdöfés, ami kifordítja az addigi referenciákat: az addig sejtetett nettó behódolás helyett szelídített és szelídítő játszótársakká válnak, külön dimenziót építenek, amiben már nem számít, ki mit szól ehhez. És felsejlik valamiféle drasztikus szépség.

A Tompa Miklós Társulat kellemes, jó humorú, érzékekre ható előadást hozott a Tháliába, a kisebb-nagyobb tempóhibák ellenére is. Egy világot, amely megtelik rekedt maffiózókkal, lepukkant utcai verekedőkkel, sápítozó özvegyekkel. Közönségszelídítésből ötös.

Marosvásárhelyi Nemzeti Színház – Tompa Miklós Társulat, Thália Színház, február 16.


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.