Színház

Szép Ernő: Emberszag

  • - kg -
  • 2016. február 7.

Színház

Szép Ernőből egyszerre három is van a színpadon. A szerző hirtelen megtriplázódása nem érzéki csalódás, hanem határozott rendezői koncepció: a regény szövege mégiscsak könnyebben adja magát színházi körülmények között, ha három Ernő osztozik meg rajta. Korban Tóth József áll legközelebb a sánc­ásásra 60 éves fejjel kirendelt íróhoz, míg Fodor Tamás inkább az idős, voltamozós Szép Ernőt idézi, Kovács Krisztián pedig az „ákácos” ifjúságot.

Már, ha mindezt beléjük látjuk, mert ha nem látjuk, mert épp nincs érkezésünk ilyesmire, akkor csupán a dramaturgia eszközei. Csakúgy, mint a színpadot benépesítő bábok: ők alkotják a sáncásók népes társaságát, a Pozsonyi úti urakat, akiket Szálasi ásni-halni küldött 1944 októberében. Nagy mázli, hogy Szép Ernő kisregényt írt, és nem a Háború és békét, mert bábokból már így is nagy torlódás van, de Szikszai Rémusz ötlete ettől még működik: a bábok hamar felnőnek a nem báb hármashoz. Simkó Katalin alakváltó konferansziéja pedig olykor még meg is előzi a regény legjobb szövegeiből mazsolázó, szomorú triót: a remeklő színésznő hol mondén kabaré-énekesnőként, hol teli torokból zsidózó keretlegényként, hol meg más minőségben uralja a teret, mintha a szomszédból, egy erősebb produkcióból ruccant volna át vendégszerepelni.

A komoly alkotói szándékok és ügyes színpadi megoldások sűrűjében egyedül Szép Ernő tűnik szótlannak egy kicsit, pedig váltott szájak produkálják fáradhatatlanul a legjobb Szép Ernő-s szövegeket. Aki nem olvasta az Emberszagot, arra jó eséllyel előnyösen hat e kétfelvonásnyi könyvajánló, aki meg igen, az szaladhat haza, hogy felüsse a könyvet: a magyar irodalom teljesen egyedülálló remeklését, a vérzivatarba csöppent csevegő hangú lírikus humortól sem tartózkodó, színpadon alig-alig visszaadható holokausztregényét.

Szkéné Színház, következő előadás: január 7.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.