rés a présen

Szintén kottából

Szamosi Zsófi színész

  • rés a présen
  • 2016. november 20.

Színház

rés a présen: Hol találkoztál a PanoDráma társulattal?

Szamosi Zsófi: 2011 óta játszom a társulat produkcióiban, többek között a Szóról szóra című darabban, a Tanulni, tanulni, tanulniban, Az igazság szolgáiban, és több alkalommal is részt vettem a társulat felolvasószínházi eseményein. Ezek a munkák azért különlegesek, mert itt az előadások szereplői nemcsak színészként, de kutatóként, társalkotóként is részt vesznek a munkában. A verbatim előadások anyagait mi gyűjtjük, interjúzunk, dokumentumok után kutatunk, így áll össze lassacskán egy előadás anyaga egy-egy jelenkori témával kapcsolatban.

rap: Bemutatóra készültök október 23-án. Mire számíthatunk?

SZZS: Maléter Pálné, Gyenes Judith életmonológját fogják hallani a nézők az én előadásomban, a PanoDrámát vezető Lengyel Anna rendezésében.
A munkafolyamatnak meghatározó része a 15 órányi interjúzás, majd az azt követő szerkesztés, melynek során elkészítjük a mintegy 70-80 percnyi dráma szövegét Garai Judit és Hárs Anna dramaturgok, Anna és én. A gazdag interjúanyag mellett sok fénykép (Szarka Zoltán) és bőséges videofelvétel is készült Judith lakásában, utóbbiból Balogh Balázs és Taskovics Éva készítik el a produkció fő vizuális elemét, a történet egyes fejezetei alatt futó háttérfilmet. A bemutató október 23-án lesz a Katona József Színház Sufnijában, ez telt házas, de kapható még jegy 29-ére, 30-ára, illetve november 3-ára és 17-ére is.

rap: Milyen egy szóról szóra elmondott monodráma próbafolyamata?

SZZS: Ez a monodráma ugyanazzal az intenzív kutatási módszerrel készül, mint a PanoDráma eddigi előadásai, de itt nem több oldalról járunk körbe egy témát, hanem egy ember szemüvegén keresztül látjuk és láttatjuk a Magyarország történetében ki­emelkedő pillanatsort, az 56-os forradalmat és annak egyik hősét, Maléter Pált egészen a ’89-es újratemetésig. Maléter özvegye, aki ma is jó egészségnek örvend, személyes adalékokkal szolgál az ’56-os eseményekkel kapcsolatban. Még nem játszottam monodrámát. A próbafolyamat egyik érdekessége, hogy az előadás legtöbb eleme közös gondolkodás alapján születik meg.

rap: Mesélj Maléter Pálnéról!

SZZS: 84 éves, intelligens nő, akinek az élete középpontjában még hatvan évvel később is mártírhalált halt férje és az 56-os forradalom áll. A történet elején fiatal lány, akinek a „197 centiméter magas és rendkívül fess” férfi elrabolta a szívét, s aki aztán rövid kétéves házasság után magára maradt, s aki máig is őrzi annak a narancsnak a héját, melyet az ő Palija hámozott meg utolsó együttlétük alkalmával a börtönben. Judith erejét nem tudta megtörni a másfél év bizonytalanság, sem a szeretett férfi kivégzése, noha még elbúcsúzni sem tudott tőle.

rap: Milyen más ünnepi előadásokat láthatunk még a PanoDrámától?

SZZS: November 4-én látható a Katona nagyszínpadán Bartsch Kata, Bezerédi Zoltán, Kovács Lehel, Mácsai Pál, Máté Gábor, Molnár Piroska és Urbanovits Krisztina és az 56-os Intézet oral history archívumának hatvan mélyinterjújából a PanoDráma alkotócsapata által szerkesztett Exodus ’56 című szcenírozott felolvasás, amelyet a Fortepan anyagából válogatott fényképek kísérnek. 23-án pedig a mi bemutatónkat követi a Csalog Zsolt Keserű boldogság című interjújából készült dráma, melyet Kari Györgyi ad elő szintén kottából. Ez 24-én és november 2-án is látható, én tavaly láttam, szerettem.

rap: Veled hol találkozhatunk még az évadban?

SZZS: Nemrég volt egy bemutatóm a Budaörsi Latinovits Színházban, a Hazudj inkább, kedvesem című előadás Znamenák István rendezésében, és tavaszszal lesz egy másik Pass Andreával a Jurányiban. Továbbra is játszom a futó előadásaimban Pintér Bélánál és a Mentőcsónak Újvilág című előadásában, valamint a Szív hídjaiban a Belvárosi Színházban.

rap: Van olyan nőfigura, akit szívesen eljátszanál?

SZZS: Nemrég olvastam Forgách András Élő kötet nem marad című könyvét, amelyben az édesanyjáról ír. Nagyon izgalmas, különleges személyiség és sors az övé. Ilyesfajta szerepeket szívesen játszanék.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.