Színház

A nők iskolája

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 20.

Színház

Amíg a szigorúan „ostobának” nevelt fiatal Ágnes „méltóztatik” felnőni, hogy nevelőapja, Arnolphe felesége lehessen, az nőket csábít el, puhány férjek felszarvazásán ügyködik, és reméli, hogy a terve szerint érdektelen és eseménytelen házasságra léphet az együgyűre faragott nővel. Nem számít arra, hogy a lány fejét elcsavarja egy ifjú, vagy, hogy a lány nem is buta, illetve hogy a biológiai apa akarata szerint Ágnesnek mással kellene egybekelnie. Molière vígjátékának tetemes részét Arnolphe monológjai töltik ki, az egyéb szereplők és események eltörpülnek a főszereplő mellett – sőt Arnolphe néha a páros jelenetekben is egyedül van. Ascher Tamásnál a kiállhatatlan alakot Máté Gábor játssza, a szöveget Závada Péter készítette, és ez a társítás kedvező: a megfiatalított, rímtelen szöveg Máté Gábor aprózott, de laza játékában felemelően önironikusnak és modernnek hat akkor is, ha maga a rendezés, nem meglepő módon, vígjátéki elemekkel vegyített magyaros lélektani realizmus. Az ideges és idegesítő Arnolphe szólói a legjobbak, míg az előadás gyakran lassú és lapos, amikor egyéb hangsúlyú jelenetek mennek.

Jó elnézni, ahogy kiröhögi magát a kissé elhízott, elkényelmesedett, sznob középosztály, de emellett a történet eltörpül, az általam izgatottan várt megoldás az egyértelműen szexista és problematikus női szálat illetően elmarad, Arnolphe-ot kivéve mindenki más papírízű. Nem annyira a pörgős alakítások hiányoznak: a színészek mindent beleadnak – sokkal inkább a rendezés markol keveset. A forgószínpad segítségével utcát, sikátort, házbelsőt is megjeleníteni képes, minimalista díszletben (Khell Zsolt) instrukciószagúan mozognak a színészek, és viszik végig azt a történetet, amely itt csak ürügy­ként szolgál Arnolphe egyéni előadásához. Ami jól sikerül, de az alkotók megspórolták érte a megbirkózást a vígjáték alapvető problémáival és témaival.

Katona József Színház, 2016. október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.