Színház

A nők iskolája

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 20.

Színház

Amíg a szigorúan „ostobának” nevelt fiatal Ágnes „méltóztatik” felnőni, hogy nevelőapja, Arnolphe felesége lehessen, az nőket csábít el, puhány férjek felszarvazásán ügyködik, és reméli, hogy a terve szerint érdektelen és eseménytelen házasságra léphet az együgyűre faragott nővel. Nem számít arra, hogy a lány fejét elcsavarja egy ifjú, vagy, hogy a lány nem is buta, illetve hogy a biológiai apa akarata szerint Ágnesnek mással kellene egybekelnie. Molière vígjátékának tetemes részét Arnolphe monológjai töltik ki, az egyéb szereplők és események eltörpülnek a főszereplő mellett – sőt Arnolphe néha a páros jelenetekben is egyedül van. Ascher Tamásnál a kiállhatatlan alakot Máté Gábor játssza, a szöveget Závada Péter készítette, és ez a társítás kedvező: a megfiatalított, rímtelen szöveg Máté Gábor aprózott, de laza játékában felemelően önironikusnak és modernnek hat akkor is, ha maga a rendezés, nem meglepő módon, vígjátéki elemekkel vegyített magyaros lélektani realizmus. Az ideges és idegesítő Arnolphe szólói a legjobbak, míg az előadás gyakran lassú és lapos, amikor egyéb hangsúlyú jelenetek mennek.

Jó elnézni, ahogy kiröhögi magát a kissé elhízott, elkényelmesedett, sznob középosztály, de emellett a történet eltörpül, az általam izgatottan várt megoldás az egyértelműen szexista és problematikus női szálat illetően elmarad, Arnolphe-ot kivéve mindenki más papírízű. Nem annyira a pörgős alakítások hiányoznak: a színészek mindent beleadnak – sokkal inkább a rendezés markol keveset. A forgószínpad segítségével utcát, sikátort, házbelsőt is megjeleníteni képes, minimalista díszletben (Khell Zsolt) instrukciószagúan mozognak a színészek, és viszik végig azt a történetet, amely itt csak ürügy­ként szolgál Arnolphe egyéni előadásához. Ami jól sikerül, de az alkotók megspórolták érte a megbirkózást a vígjáték alapvető problémáival és témaival.

Katona József Színház, 2016. október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.