Kiállítás

Szivárvány Európa felett – Egy magyar bábművész Párizsban

Színház

Blattner Géza kora kiemelkedő bábművésze volt. Neve mégis kevesek előtt ismert. 1893-ban született, 1925-től Párizsban élt, ott alapította az Arc-en-Ciel (Szivárvány) Színházat, amelynek kivételes alkotóközössége kísérletező bábszínházzá vált. A festőnek készült Blattner műhelye az európai bábjátszás legfőbb bázisa volt. Jelen tárlat nem csak arra a hiánypótló gesztusra vállalkozott, hogy megismerteti Blattnert, de a szerteágazónak tűnő, ám nagyon is koherens életmű egy részét is bemutatja. Csakhogy a kiállítás alapelemeit jelentő bábok a második világháborúban, illetve a művész halála után jórészt megsemmisültek. A fennmaradt műtárgyak egy része külföldi múzeumokba és magángyűjteményekbe került, a hagyaték hazai része pedig csekély. Ezekből a nehézségekből Hutvágner Éva kurátor igazi erényt kovácsolt: Blattner életművének bemutathatóságát több különböző egységre osztotta, emellett pedig „elveszett” tárgyakat hívott életre. Az életút rekonstrukciója már-már bámulatos lett, a majdnem semmiből, egy-egy fotóból, a művész saját nyilatkozataiból 3D nyomtatás segítségével teremtettek bábokat. Ezek egy-egy André Kertész-fotóval, Blattner grafikáival, kézzel festett önéletrajzi dia­sorozata darabjaival vagy korai vásári figurájával és sajátos billentyűs marionettjével jelentősen árnyalják a megidézett életművet. A képi és tárgyi relikviák felvonultatása és az ezekhez tartozó alapinformációk mellett kontextusteremtő, hasznos idővonal is segíti a látogatókat. Kevés a fejtágítós segédanyag, de most kivételesen több is elférne. Fájóan hiányzik az összehasonlítás lehetőségével kecsegtető bábos hivatkozási rész, amely a kiállításon kialakuló Blattner-képet, a feltételezett nagyságot – ha csak kicsit is – igazolná.

Bajor Gizi Színészmúzeum, nyitva október 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.