Szünetet iktatnak a Carmina Buránába, hogy növeljék az Opera büféjének bevételét

  • narancs.hu
  • 2024. március 3.

Színház

"Ignorálják a produkciót megalkotó művészeti vezetőket, rendezőt, karmestert, vizuális tervezőket." 

A jövőben nem Bogányi Tibor karmester vezetésével adják elő a Carmina Buranát a Magyar Állami Operaházban – írja a 444.hu. Bogányi azután jelentette be a távozását, hogy az intézmény vezetője, Ókovács Szilveszter kötelezővé tette a fél órás szünetet az előadásnál. Az ok egészen prózai:

az intézményvezető így akarja növelni a büfé bevételét.

 „Tegnap kaptam a Főigazgatói utasítást, miszerint a Carmina Burana előadást kettévágva, fél órás szünetet kell tartani, az Operaház büféjének bevétele növelése érdekében. A döntés nélkülözött minden szakmai egyeztetést” – írja Facebook-posztjában Bogányi Tibor karmester.

„A Nemzeti Opera szakmai színvonala megkérdőjelezhetetlen, ennek mindenek felett kell állnia -– ezért dolgozunk éjjel nappal, erre tettük az életünket! A Carmina Burana sikere is az egységben, feltartóztathatatlan ívében rejlik – ezt söpri el a mostani döntés. Hogyan lehet egyszemélyben meghozni ezreket érintő szakmai kérdést? Hogy lehet, hogy ignorálják a produkciot megalkotó művészeti vezetőket, rendezőt, karmestert, vizuális tervezőket?”

Hozzáteszi:

„Az 5 éve futó előadásokat már közel 70.000 ember látta – sikere töretlen –, mai naptól kezdve a rendezői koncepcióval szemben pedig kettévágjuk az előadást!? Mindez a Nemzeti Operaházunk és kicsi országunk realitása ma.”

Ókovács ténykedése az Opera élén régóta megosztja a szakmát és a kulturális életet – írja a Telex. Nem először fordul elő, hogy igazgatóként belenyúl mások darabjába, korábban egy Mészáros nevű szereplő nevét húzatta ki egy darabból. Ókovácsot le is váltották volna már tavaly, de hiába kapta a legtöbb szavazatot az a Kesselyák Gergely, akit még ő rúgott ki korábban, az intézmény élén tudott maradni úgy, hogy a többi jelölthöz képest őt támogatták a legkevesebben, mindössze ketten.

Mint arról a Narancs.hu beszámolt,

a hangulat olyannyira megromlott az intézményben, hogy február végén a dolgozók bejelentették: március 19-én sztrájkba kezdenek és beszüntetik a munkát, 

amíg nem nem egyeztetnek velük a kollektív szerződésről és a bérelemésről.

Bogányi Tibor karmester mai posztjára reagált Ókovács Szilveszter is Facebookon, csak éppen arról nem ír, hogy miért lesz fél órás szünet a Carmina Buranában. Viszont a kormányzati retorikát másolva több tiszteletet követel a zeneművet szerző Carl Orffnak, az énekkarnak, az ott dolgozóknak, az intézménynek, és kicsit valószínűleg saját magának is.

A hírportál érdeklődésére az Opera közölte: „az operaházi büfék üzemeltetését a Magyar Állami Operaház 2023 novemberében saját kezelésbe vette”. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.