A tehetetlenség dühe

Váltságdíj

  • Kovács Bálint
  • 2012. február 22.

Színház

Gonosz drámát vett elő az Új Színházzal együttműködő Neptun Brigád. A kortárs spanyol szerző, Jordi Galcerán szövege azt a gondolatot ülteti el a fejekben: mi lenne, ha egyszer csak valaki elrabolná a gyerekünket?

Márpedig ez bármikor megtörténhet - ha vannak ellenségeink, azért; ha nincsenek, akkor egyszerűen azért, mert sok az őrült, a perverz és a terrorista a világban. A helyzettel nem lehet mit kezdeni: az ember elmegy a rendőrségre, aztán ülhet ölbe tett kézzel - ez teszi az egészet igazán rettenetessé.

És ez - pontosabban ennek megrázó erejű megjelenítése - teszi az előadást figyelemre méltóvá: az anyát megformáló Fodor Annamária játékában egyszerre van jelen a teljes elkeseredettség, a tehetetlenség dühe (hol a rendőrség, hol saját maga felé), az értetlenség és a mindent átható szomorúság. Látszik rajta, ahogyan megszűnik számára a külvilág, nyilván nem is hallja a rendőr kérdéseit; totális magára hagyatottsága végtelenül átéltté, a teljes évadból kiemelkedővé teszi játékát: a színész semmilyen módon nem próbálja eltávolítani magától a szerepet.

De a színdarab elmarad Fodor alakításától. Sem Galcerán, sem a dramaturg nem akart "túl tömény" lenni, pedig az ügy fokozatos eszkalálódását (a gyerekrabló idővel bejelentkezik webkamerán, és látszólag ok nélkül egy ketyegő bombát helyez el a gyerek mellett) felvezető és levezető részek mindent megtesznek, hogy agyoncsapják a feszültséget, amelyet a szerzőnek egyébként - ha nem is virtuózan, de azért - sikerül megteremtenie. A rendőröket játszó színészek - Tóth Ildikó, Kövesdi László és Ficzere Béla - egyenetlen színvonalon, néha túl teátrálisan játszanak; Gáspár Anna találóan hozza a goth informatikus ziccerszerepét. Baksa Imre biztos kezű rendezése jó érzékkel tartózkodik mind a könnyű poénoktól, mind a sematizálástól. Ám hogy az előadás napokra beássa magát az ember agyába, arról legfőképp és elsősorban Fodor Annamária tehet.

Új Színház, január 23.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."