A tehetetlenség dühe

Váltságdíj

  • Kovács Bálint
  • 2012. február 22.

Színház

Gonosz drámát vett elő az Új Színházzal együttműködő Neptun Brigád. A kortárs spanyol szerző, Jordi Galcerán szövege azt a gondolatot ülteti el a fejekben: mi lenne, ha egyszer csak valaki elrabolná a gyerekünket?

Márpedig ez bármikor megtörténhet - ha vannak ellenségeink, azért; ha nincsenek, akkor egyszerűen azért, mert sok az őrült, a perverz és a terrorista a világban. A helyzettel nem lehet mit kezdeni: az ember elmegy a rendőrségre, aztán ülhet ölbe tett kézzel - ez teszi az egészet igazán rettenetessé.

És ez - pontosabban ennek megrázó erejű megjelenítése - teszi az előadást figyelemre méltóvá: az anyát megformáló Fodor Annamária játékában egyszerre van jelen a teljes elkeseredettség, a tehetetlenség dühe (hol a rendőrség, hol saját maga felé), az értetlenség és a mindent átható szomorúság. Látszik rajta, ahogyan megszűnik számára a külvilág, nyilván nem is hallja a rendőr kérdéseit; totális magára hagyatottsága végtelenül átéltté, a teljes évadból kiemelkedővé teszi játékát: a színész semmilyen módon nem próbálja eltávolítani magától a szerepet.

De a színdarab elmarad Fodor alakításától. Sem Galcerán, sem a dramaturg nem akart "túl tömény" lenni, pedig az ügy fokozatos eszkalálódását (a gyerekrabló idővel bejelentkezik webkamerán, és látszólag ok nélkül egy ketyegő bombát helyez el a gyerek mellett) felvezető és levezető részek mindent megtesznek, hogy agyoncsapják a feszültséget, amelyet a szerzőnek egyébként - ha nem is virtuózan, de azért - sikerül megteremtenie. A rendőröket játszó színészek - Tóth Ildikó, Kövesdi László és Ficzere Béla - egyenetlen színvonalon, néha túl teátrálisan játszanak; Gáspár Anna találóan hozza a goth informatikus ziccerszerepét. Baksa Imre biztos kezű rendezése jó érzékkel tartózkodik mind a könnyű poénoktól, mind a sematizálástól. Ám hogy az előadás napokra beássa magát az ember agyába, arról legfőképp és elsősorban Fodor Annamária tehet.

Új Színház, január 23.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.