Színház

Zsigeri

Kurázsi mama és gyerekei

  • Csáki Judit
  • 2012. november 25.

Színház

Nem az az érdekes, mi minden nincsen a háborúban, hanem hogy mi minden van benne: minden. Az élet, az egész, és persze a halál is. Erre már Brecht is gondolhatott, amikor megírta Kurázsi mama és gyermekei című darabját - de Zsótér Sándor rendező is gondolkodik ezen jó ideje: harmadszorra rendezi meg.

A Radnótiban egészen másként, mint korábban Kecskeméten, illetve a főiskolán. Addig nevetünk, míg egyszer csak sírunk.

Mert milyen vicces, ahogy a csillogó aranylapocskákból álló hétköznapi ruhájában a törékeny Kurázsi mama leiskolázza a toborzókat: halált jósol mindnek, és a nyomaték kedvéért még saját gyerekeinek is. Akikkel amúgy egy hatalmas rekamién lakik, közvetlenül a "Smoking room" feliratot viselő plexifülke mellett (valamelyik reptérről érkezhetett ide); a háttérben vásznakon egy kortárs háborús krónikás, Jacques Callot metszetei, fölöttük egy monitor, melyen a legmodernebb technikával követjük a harmincéves háború útvonalát (és nézzük a Brezsnyevre a megszólalásig hasonlító "zsoldosvezér" temetésének közvetítését) - szóval az Ambrus Mária által tervezett látványvilág is bőven kínálja a mosolyogtató kombinációkat.

De Ungár Júlia szövege is; ahogy Kurázsi - mintha leckét mondana föl - leírja saját gyerekeit (immár nem gyermekeit), az összesnek az apját, saját zűrös előéletét, abban csöppnyi önsajnálat sincsen, ellenkezőleg: számára az élet - pasikkal és gyerekekkel együtt - csupa szükséglet diktálta ügylet, ahogy az üzletnek, a kocsinak, a frontnak és a háborúnak mennie kell. A buta fiú - épp mert buta - legyen becsületes; ezt parancsolja a szükség. Kurázsi egyszerű és gyakorlatias asszony - picit sem emblémája semminek, coki a brechti üzenetnek. Kováts Adél Kurázsija számára nem az élet, hanem az életösztön az a valami, amiről nem nyitunk vitát; az életösztön, a túlélés a leginkább zsigeri parancs. Ezért mindegy, hogy háború van vagy béke; mind átmeneti, csak az életösztön örök. Lendületesen trappol a következő akadályon át - és e trappolásban ott sűrűsödik minden, ami egy "normális" élet tartozéka, a szeretet, a nőiség, a féltés és a gyász. Csak a most van, legföljebb a holnap; ez diktálja a morált, és hozza a kis örömöt meg a nagy bánatot. Kováts Adél megint másik színészi arcát mutatja: a reflektálatlan belemerülést a pillanatba.

És vicces a pap átlátszó sündörgése, haszonelvű ragaszkodása - naná, túl szeretné élni a háborút, és sejti, hogy az istene ehhez kevés lesz, Kurázsi mellett nagyobb a sansz. Rába Roland a kicsire zsugorított hedonizmus papját játssza: egy tányér leves, egy fekhely éjszakára - és ő boldog. Szűcs Péter Pál szakácsa pragmatikus figura, és gondol a jövőre - de Kurázsit a jövő nem érdekli. A sokat tapasztalt Yvette is a relatív teljességet, a tökéletes adaptálódást mutatja: lent és fent mint életritmus; minden jó, ahogy van, a test - Benedek Mari telitalálatos jelmezei egyike: párnákkal "ékesített" nagy női test - jó árucikk. És Martin Márta azt játssza el, hogy tényleg.

A gyerekek közül kettőt beszippant a háború, aztán a harmadikat is. Kattrin némasága vágyaktól hangos: piros cipő, szerelem, gyerek; a béke csak azért, mert anyja azt ígérte, akkor lesz piros cipő, szerelem, gyerek. Petrik Andrea árnyaltan kommunikál szavak nélkül, imádja a bátyjait, fél az anyjától, és szépen felnő benne az önfeláldozás. Zsótérnak ezer ötlete van a drámabeli dobszóra - itt falat rengetően hangos énekszóval menti meg a néma Kattrin a várost. Petrik színes alakítása mellett ugyancsak erősnek tűnik a buta és becsületes fiú szerepében Rétfalvi Tamás monokróm játéka, az egy-ügyűek vesztes eltökéltsége. És Formán Bálint Eilifje megrendítő szenvtelenséggel és közvetlenséggel mutatja, hogyan lesz természetessé, zsigerivé az ölés, és hogyan szorul vékony, állati nyüszítésbe a halálfélelem. Ezek a gyerekek szeretnek, az anyjukat mindenképp; és szeretve vannak, az anyjuk által mindenképp. Ahogy szeretjük ezt természetesnek tudni.

A gyász éppen úgy reflektálatlan, mint a túlélés maga. Kurázsi két gyerekét gyászolja - Eilifről nem tudja meg, hogy meghalt -, valami ősi, ugyancsak zsigeri módon. Az egyiket - Fejő halálát - a túlélés írja felül, mosolyba, sírásba, járkálásba és hányásba fúl. A másikat, Kattrint zászlóba csomagolja, a kék csillagok töviskoszorút rajzolnak, utolsó ölelés ez, anyai.

Zsótér Sándor ezúttal kicsit sem utazik elidegenítésben; a látszólag össze nem illő látvány- és játékelemek szépen egymáshoz tapadnak; sorjáznak a (képi) asszociációk, ötletek - kit mi és mennyi talál el. A rendező persze igényli, hogy mi, a közönség mutassuk a kíváncsiságunkat, a nyitottságunkat - elvégre diskurzus épül itt, érintve vagyunk.

Megy a háború, látjuk a térképen. Nagy Norbert narrátorként ügyesen köti át a jeleneteket és a dalokat; ez utóbbiak kiemelkednek az előadásból, de nem a kontextusából. A színészek zenélnek, ők énekelnek, elvégre színház. Van kocsi is, persze nem úgy; Nagy Norbert játssza ezt is, de hogy kocsi, csak a zárójelenetben lesz hangsúlyos. Amikor Kurázsi körül már senki és semmi nincsen, csak ő van és a menés parancsa, és egy makacs kocsi, amit legyőznek. Győzelem, ha van.

Radnóti Színház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.