Színház

Zsigeri

Kurázsi mama és gyerekei

  • Csáki Judit
  • 2012. november 25.

Színház

Nem az az érdekes, mi minden nincsen a háborúban, hanem hogy mi minden van benne: minden. Az élet, az egész, és persze a halál is. Erre már Brecht is gondolhatott, amikor megírta Kurázsi mama és gyermekei című darabját - de Zsótér Sándor rendező is gondolkodik ezen jó ideje: harmadszorra rendezi meg.

A Radnótiban egészen másként, mint korábban Kecskeméten, illetve a főiskolán. Addig nevetünk, míg egyszer csak sírunk.

Mert milyen vicces, ahogy a csillogó aranylapocskákból álló hétköznapi ruhájában a törékeny Kurázsi mama leiskolázza a toborzókat: halált jósol mindnek, és a nyomaték kedvéért még saját gyerekeinek is. Akikkel amúgy egy hatalmas rekamién lakik, közvetlenül a "Smoking room" feliratot viselő plexifülke mellett (valamelyik reptérről érkezhetett ide); a háttérben vásznakon egy kortárs háborús krónikás, Jacques Callot metszetei, fölöttük egy monitor, melyen a legmodernebb technikával követjük a harmincéves háború útvonalát (és nézzük a Brezsnyevre a megszólalásig hasonlító "zsoldosvezér" temetésének közvetítését) - szóval az Ambrus Mária által tervezett látványvilág is bőven kínálja a mosolyogtató kombinációkat.

De Ungár Júlia szövege is; ahogy Kurázsi - mintha leckét mondana föl - leírja saját gyerekeit (immár nem gyermekeit), az összesnek az apját, saját zűrös előéletét, abban csöppnyi önsajnálat sincsen, ellenkezőleg: számára az élet - pasikkal és gyerekekkel együtt - csupa szükséglet diktálta ügylet, ahogy az üzletnek, a kocsinak, a frontnak és a háborúnak mennie kell. A buta fiú - épp mert buta - legyen becsületes; ezt parancsolja a szükség. Kurázsi egyszerű és gyakorlatias asszony - picit sem emblémája semminek, coki a brechti üzenetnek. Kováts Adél Kurázsija számára nem az élet, hanem az életösztön az a valami, amiről nem nyitunk vitát; az életösztön, a túlélés a leginkább zsigeri parancs. Ezért mindegy, hogy háború van vagy béke; mind átmeneti, csak az életösztön örök. Lendületesen trappol a következő akadályon át - és e trappolásban ott sűrűsödik minden, ami egy "normális" élet tartozéka, a szeretet, a nőiség, a féltés és a gyász. Csak a most van, legföljebb a holnap; ez diktálja a morált, és hozza a kis örömöt meg a nagy bánatot. Kováts Adél megint másik színészi arcát mutatja: a reflektálatlan belemerülést a pillanatba.

És vicces a pap átlátszó sündörgése, haszonelvű ragaszkodása - naná, túl szeretné élni a háborút, és sejti, hogy az istene ehhez kevés lesz, Kurázsi mellett nagyobb a sansz. Rába Roland a kicsire zsugorított hedonizmus papját játssza: egy tányér leves, egy fekhely éjszakára - és ő boldog. Szűcs Péter Pál szakácsa pragmatikus figura, és gondol a jövőre - de Kurázsit a jövő nem érdekli. A sokat tapasztalt Yvette is a relatív teljességet, a tökéletes adaptálódást mutatja: lent és fent mint életritmus; minden jó, ahogy van, a test - Benedek Mari telitalálatos jelmezei egyike: párnákkal "ékesített" nagy női test - jó árucikk. És Martin Márta azt játssza el, hogy tényleg.

A gyerekek közül kettőt beszippant a háború, aztán a harmadikat is. Kattrin némasága vágyaktól hangos: piros cipő, szerelem, gyerek; a béke csak azért, mert anyja azt ígérte, akkor lesz piros cipő, szerelem, gyerek. Petrik Andrea árnyaltan kommunikál szavak nélkül, imádja a bátyjait, fél az anyjától, és szépen felnő benne az önfeláldozás. Zsótérnak ezer ötlete van a drámabeli dobszóra - itt falat rengetően hangos énekszóval menti meg a néma Kattrin a várost. Petrik színes alakítása mellett ugyancsak erősnek tűnik a buta és becsületes fiú szerepében Rétfalvi Tamás monokróm játéka, az egy-ügyűek vesztes eltökéltsége. És Formán Bálint Eilifje megrendítő szenvtelenséggel és közvetlenséggel mutatja, hogyan lesz természetessé, zsigerivé az ölés, és hogyan szorul vékony, állati nyüszítésbe a halálfélelem. Ezek a gyerekek szeretnek, az anyjukat mindenképp; és szeretve vannak, az anyjuk által mindenképp. Ahogy szeretjük ezt természetesnek tudni.

A gyász éppen úgy reflektálatlan, mint a túlélés maga. Kurázsi két gyerekét gyászolja - Eilifről nem tudja meg, hogy meghalt -, valami ősi, ugyancsak zsigeri módon. Az egyiket - Fejő halálát - a túlélés írja felül, mosolyba, sírásba, járkálásba és hányásba fúl. A másikat, Kattrint zászlóba csomagolja, a kék csillagok töviskoszorút rajzolnak, utolsó ölelés ez, anyai.

Zsótér Sándor ezúttal kicsit sem utazik elidegenítésben; a látszólag össze nem illő látvány- és játékelemek szépen egymáshoz tapadnak; sorjáznak a (képi) asszociációk, ötletek - kit mi és mennyi talál el. A rendező persze igényli, hogy mi, a közönség mutassuk a kíváncsiságunkat, a nyitottságunkat - elvégre diskurzus épül itt, érintve vagyunk.

Megy a háború, látjuk a térképen. Nagy Norbert narrátorként ügyesen köti át a jeleneteket és a dalokat; ez utóbbiak kiemelkednek az előadásból, de nem a kontextusából. A színészek zenélnek, ők énekelnek, elvégre színház. Van kocsi is, persze nem úgy; Nagy Norbert játssza ezt is, de hogy kocsi, csak a zárójelenetben lesz hangsúlyos. Amikor Kurázsi körül már senki és semmi nincsen, csak ő van és a menés parancsa, és egy makacs kocsi, amit legyőznek. Győzelem, ha van.

Radnóti Színház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

Európa hálás lehet Trumpnak

Az öreg kontinens eddig drámai helyzetekben bizonyította tettrekészségét és vállalt történelmi szerepet abban, hogy többé ne váljon világháború terepévé. Az eddig az Egyesült Államokkal közösen vitt szerepben a jelek szerint most egyedül maradt, de ismét tanúbizonyságát kész adni annak, hogy felismerte felelősségét.