Operett

Napraforgószínpad

Kálmán Imre: Marica grófnő

Színház

Jól tudjuk, az operett ma már nemigen lehet más, mint időutazás, de az mégis ritkán fordul elő, hogy egy produkció a múlt annyi különböző időpillanatát idézze föl számunkra, mint az Operettszínház idei első bemutatója. Merthogy a bécsi (és budapesti) bemutató ideje, azaz az 1924-es esztendő mellett ezúttal nem csupán az akkori jelen akkori nosztalgikus-békebeli közelmúltja juthat az eszünkbe, de a 2001-es meg még akár a tavalyi év is. Kerényi Miklós Gábor rendezése és az előadás látványvilága ugyanis jelentős részben az Operettszínház tizenegy évvel ezelőtti újranyitásának bemutatóját örökíti tovább, s a friss produkció egyszersmind a tavalyról kényszerűen elmaradt Marica-premier bepótlása is. S mégsem szimplán csak ironikus félmosollyal adhatjuk tovább az olvasónak a szórólap fordulatát, miszerint: "nehéz lenne aktuálisabb történetet találni". Mert ez a szemre oly büszkén konzervatív rendezés aktuálisan működik az Operettszínház színpadán, főszerepeljen bár benne egy álnéven jószágkormányzónak állt Endrődy-Wittenberg gróf, aki ráadásul még Tasziló is, meg egy a férfiakban sokszor csalódott Decsényi grófnő, bizonyos Marica. S elsősorban nem ama banálisan örök érvényű igazság miatt, amely a szerelmet férfi és nő erőpróbája gyanánt állítja elénk, s persze nem is a már idézett szórólap időszerűnek szánt kitétele okán: "sokan gondolják ma azt, hogy a hazugságok szekerén haladva könnyebb az élet". Nem, a Marica grófnő mindenekfelett attól tetszik váltig eleven jelenségnek, hogy egyszerűen nem akar kifogyni alóla a lelkesedés sem a színpadon, sem pedig lent a nézőtéren, írjon bár mégannyira 2012-t a naptár.

Ettől a ténytől függetlenül az előadás persze még bőven lehetne bűnrossz vagy csak épp mezeien vacak, ám itt most nem ez a helyzet. Még akkor sem, ha a művet keretező napraforgó-tematika jegyében a fészkes virágzatú őszirózsaféle táblái közt a szemünk előtt felnövekvő és szerelmi életét is részben ott bonyolító címszereplő kíván is némi toleráns humorérzéket a nézőtől. Nem, összességében igen kellemes előadást látunk, s olykor bizony még egy-egy plusz jutalompontot is kioszthatunk, méghozzá néhány olyan jelenetben, ahol más körülmények között tán a legkönnyebb lenne a kínos közhely regiszterét felismernünk. Mondjuk, az operett legismertebb kettősében, mely nosztalgikus szám a magyarítás során Kolozsvárra cserélte Varasd alkalmasint kevésbé szívfájdító területi veszteségét (Komm mit nach Varasdin - Szép város Kolozsvár). Ennek első eléneklése során ugyanis egészen friss humorral szólalt meg az amúgy rendszerint esztrádszámmá ereszkedő, mélyen patriótaszellemű shimmy: a derűs és már-már gunyoros mozzanatok sorában azzal a szándékoltan mulatságos látvánnyal, amelyet Kerényi Miklós Máté párducbőr kacagányban kelt. Figyelemre méltónak bizonyult ugyanakkor, hogy mindez a felvonással későbbi reprízben immár az Önök kérték műsorzsáneréből ismerős változatban került elénk, s ráadásul leginkább Peller Károly és Szendy Szilvi jól kitaposott előadását idézve, jóllehet a színpadon ugyebár a Kerényi-Dancs Annamari táncos-komikus-szubrett páros működött.

Az operett műfajának tartósan legkényesebb pontja itt Budapesten nyilvánvalóan nem az ének és még kevésbé a tánc, hanem egyértelműen a prózai megszólalás, erre ezúttal is többféle bizonyságot kaphattunk. Az operetten túlhallatszó tenorjával kitűnő Boncsér Gergely például ily esetekben mintha az éneklést folytatná zene nélkül, míg a szép címszereplő, a primadonna-bonviván viszonylat erotikamentessége felett Boncsérral vállvetve őrködő Bordás Barbara inkább kis mézes hangsúlyokkal hinti be megszólalásait. Csak az olyan hétpróbás és közszeretetben álló operettmesterek képesek szünetlen "fent" és "kifelé" szavaikkal a színpadi hiteltől függetlenedő tetszés régiójába felérni, mint amilyen Lehoczky Zsuzsa, aki már a 2001-es bemutatón is a cselekményt kibonyolító Bozsena grófnő szerepében feszegette a harsányság határait. Vagy éppenséggel Faragó András (Populescu), aki ez alkalommal is filléres poénokat és egy az igénytelenségig mellékes szerepet húz fel a derűsen kihízott jelentékenység nívójára.

Egyebekben kiadós és számottevő részben ismerős operettbőség válik érzékletessé a színpadon. Kálmán változatos táncritmusokat idéző számaihoz a keringőtől a kongói botoló táncig sok mindent kínál Lőcsei Jenő ügyes koreográfiája; a Gyarmathy Ágnes által tervezett díszletkastélyban nemhogy rejtekajtó, de egy komplett rejtekbár is akad, míg a báli jelenetben némiképp zavarba ejtő módon egymást érik a színpadon a lelkészek és a postatisztek, meg persze cigányok, ahogyan az kell. A bonviván és a primadonna kissé távoli (tőlünk és egymástól egyaránt), a táncos-komikus és a szubrett pedig már-már a túlzásig eleven (a saját gyereklányságát túlmórikáló Dancs Annamari különösen), ám ez jószerint mellékesnek tűnik, hiszen az előadás mindvégig jól elműködik. Bár közben kétségkívül kicsit furcsán érezheti magát a kritikus, ha épp nincs ringó vállú csengeri violája, és hozzá még büszke bálkirály sem volt egykor.

Budapesti Operettszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.