Operett

Napraforgószínpad

Kálmán Imre: Marica grófnő

Színház

Jól tudjuk, az operett ma már nemigen lehet más, mint időutazás, de az mégis ritkán fordul elő, hogy egy produkció a múlt annyi különböző időpillanatát idézze föl számunkra, mint az Operettszínház idei első bemutatója. Merthogy a bécsi (és budapesti) bemutató ideje, azaz az 1924-es esztendő mellett ezúttal nem csupán az akkori jelen akkori nosztalgikus-békebeli közelmúltja juthat az eszünkbe, de a 2001-es meg még akár a tavalyi év is. Kerényi Miklós Gábor rendezése és az előadás látványvilága ugyanis jelentős részben az Operettszínház tizenegy évvel ezelőtti újranyitásának bemutatóját örökíti tovább, s a friss produkció egyszersmind a tavalyról kényszerűen elmaradt Marica-premier bepótlása is. S mégsem szimplán csak ironikus félmosollyal adhatjuk tovább az olvasónak a szórólap fordulatát, miszerint: "nehéz lenne aktuálisabb történetet találni". Mert ez a szemre oly büszkén konzervatív rendezés aktuálisan működik az Operettszínház színpadán, főszerepeljen bár benne egy álnéven jószágkormányzónak állt Endrődy-Wittenberg gróf, aki ráadásul még Tasziló is, meg egy a férfiakban sokszor csalódott Decsényi grófnő, bizonyos Marica. S elsősorban nem ama banálisan örök érvényű igazság miatt, amely a szerelmet férfi és nő erőpróbája gyanánt állítja elénk, s persze nem is a már idézett szórólap időszerűnek szánt kitétele okán: "sokan gondolják ma azt, hogy a hazugságok szekerén haladva könnyebb az élet". Nem, a Marica grófnő mindenekfelett attól tetszik váltig eleven jelenségnek, hogy egyszerűen nem akar kifogyni alóla a lelkesedés sem a színpadon, sem pedig lent a nézőtéren, írjon bár mégannyira 2012-t a naptár.

Ettől a ténytől függetlenül az előadás persze még bőven lehetne bűnrossz vagy csak épp mezeien vacak, ám itt most nem ez a helyzet. Még akkor sem, ha a művet keretező napraforgó-tematika jegyében a fészkes virágzatú őszirózsaféle táblái közt a szemünk előtt felnövekvő és szerelmi életét is részben ott bonyolító címszereplő kíván is némi toleráns humorérzéket a nézőtől. Nem, összességében igen kellemes előadást látunk, s olykor bizony még egy-egy plusz jutalompontot is kioszthatunk, méghozzá néhány olyan jelenetben, ahol más körülmények között tán a legkönnyebb lenne a kínos közhely regiszterét felismernünk. Mondjuk, az operett legismertebb kettősében, mely nosztalgikus szám a magyarítás során Kolozsvárra cserélte Varasd alkalmasint kevésbé szívfájdító területi veszteségét (Komm mit nach Varasdin - Szép város Kolozsvár). Ennek első eléneklése során ugyanis egészen friss humorral szólalt meg az amúgy rendszerint esztrádszámmá ereszkedő, mélyen patriótaszellemű shimmy: a derűs és már-már gunyoros mozzanatok sorában azzal a szándékoltan mulatságos látvánnyal, amelyet Kerényi Miklós Máté párducbőr kacagányban kelt. Figyelemre méltónak bizonyult ugyanakkor, hogy mindez a felvonással későbbi reprízben immár az Önök kérték műsorzsáneréből ismerős változatban került elénk, s ráadásul leginkább Peller Károly és Szendy Szilvi jól kitaposott előadását idézve, jóllehet a színpadon ugyebár a Kerényi-Dancs Annamari táncos-komikus-szubrett páros működött.

Az operett műfajának tartósan legkényesebb pontja itt Budapesten nyilvánvalóan nem az ének és még kevésbé a tánc, hanem egyértelműen a prózai megszólalás, erre ezúttal is többféle bizonyságot kaphattunk. Az operetten túlhallatszó tenorjával kitűnő Boncsér Gergely például ily esetekben mintha az éneklést folytatná zene nélkül, míg a szép címszereplő, a primadonna-bonviván viszonylat erotikamentessége felett Boncsérral vállvetve őrködő Bordás Barbara inkább kis mézes hangsúlyokkal hinti be megszólalásait. Csak az olyan hétpróbás és közszeretetben álló operettmesterek képesek szünetlen "fent" és "kifelé" szavaikkal a színpadi hiteltől függetlenedő tetszés régiójába felérni, mint amilyen Lehoczky Zsuzsa, aki már a 2001-es bemutatón is a cselekményt kibonyolító Bozsena grófnő szerepében feszegette a harsányság határait. Vagy éppenséggel Faragó András (Populescu), aki ez alkalommal is filléres poénokat és egy az igénytelenségig mellékes szerepet húz fel a derűsen kihízott jelentékenység nívójára.

Egyebekben kiadós és számottevő részben ismerős operettbőség válik érzékletessé a színpadon. Kálmán változatos táncritmusokat idéző számaihoz a keringőtől a kongói botoló táncig sok mindent kínál Lőcsei Jenő ügyes koreográfiája; a Gyarmathy Ágnes által tervezett díszletkastélyban nemhogy rejtekajtó, de egy komplett rejtekbár is akad, míg a báli jelenetben némiképp zavarba ejtő módon egymást érik a színpadon a lelkészek és a postatisztek, meg persze cigányok, ahogyan az kell. A bonviván és a primadonna kissé távoli (tőlünk és egymástól egyaránt), a táncos-komikus és a szubrett pedig már-már a túlzásig eleven (a saját gyereklányságát túlmórikáló Dancs Annamari különösen), ám ez jószerint mellékesnek tűnik, hiszen az előadás mindvégig jól elműködik. Bár közben kétségkívül kicsit furcsán érezheti magát a kritikus, ha épp nincs ringó vállú csengeri violája, és hozzá még büszke bálkirály sem volt egykor.

Budapesti Operettszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.