Operett

Napraforgószínpad

Kálmán Imre: Marica grófnő

Színház

Jól tudjuk, az operett ma már nemigen lehet más, mint időutazás, de az mégis ritkán fordul elő, hogy egy produkció a múlt annyi különböző időpillanatát idézze föl számunkra, mint az Operettszínház idei első bemutatója. Merthogy a bécsi (és budapesti) bemutató ideje, azaz az 1924-es esztendő mellett ezúttal nem csupán az akkori jelen akkori nosztalgikus-békebeli közelmúltja juthat az eszünkbe, de a 2001-es meg még akár a tavalyi év is. Kerényi Miklós Gábor rendezése és az előadás látványvilága ugyanis jelentős részben az Operettszínház tizenegy évvel ezelőtti újranyitásának bemutatóját örökíti tovább, s a friss produkció egyszersmind a tavalyról kényszerűen elmaradt Marica-premier bepótlása is. S mégsem szimplán csak ironikus félmosollyal adhatjuk tovább az olvasónak a szórólap fordulatát, miszerint: "nehéz lenne aktuálisabb történetet találni". Mert ez a szemre oly büszkén konzervatív rendezés aktuálisan működik az Operettszínház színpadán, főszerepeljen bár benne egy álnéven jószágkormányzónak állt Endrődy-Wittenberg gróf, aki ráadásul még Tasziló is, meg egy a férfiakban sokszor csalódott Decsényi grófnő, bizonyos Marica. S elsősorban nem ama banálisan örök érvényű igazság miatt, amely a szerelmet férfi és nő erőpróbája gyanánt állítja elénk, s persze nem is a már idézett szórólap időszerűnek szánt kitétele okán: "sokan gondolják ma azt, hogy a hazugságok szekerén haladva könnyebb az élet". Nem, a Marica grófnő mindenekfelett attól tetszik váltig eleven jelenségnek, hogy egyszerűen nem akar kifogyni alóla a lelkesedés sem a színpadon, sem pedig lent a nézőtéren, írjon bár mégannyira 2012-t a naptár.

Ettől a ténytől függetlenül az előadás persze még bőven lehetne bűnrossz vagy csak épp mezeien vacak, ám itt most nem ez a helyzet. Még akkor sem, ha a művet keretező napraforgó-tematika jegyében a fészkes virágzatú őszirózsaféle táblái közt a szemünk előtt felnövekvő és szerelmi életét is részben ott bonyolító címszereplő kíván is némi toleráns humorérzéket a nézőtől. Nem, összességében igen kellemes előadást látunk, s olykor bizony még egy-egy plusz jutalompontot is kioszthatunk, méghozzá néhány olyan jelenetben, ahol más körülmények között tán a legkönnyebb lenne a kínos közhely regiszterét felismernünk. Mondjuk, az operett legismertebb kettősében, mely nosztalgikus szám a magyarítás során Kolozsvárra cserélte Varasd alkalmasint kevésbé szívfájdító területi veszteségét (Komm mit nach Varasdin - Szép város Kolozsvár). Ennek első eléneklése során ugyanis egészen friss humorral szólalt meg az amúgy rendszerint esztrádszámmá ereszkedő, mélyen patriótaszellemű shimmy: a derűs és már-már gunyoros mozzanatok sorában azzal a szándékoltan mulatságos látvánnyal, amelyet Kerényi Miklós Máté párducbőr kacagányban kelt. Figyelemre méltónak bizonyult ugyanakkor, hogy mindez a felvonással későbbi reprízben immár az Önök kérték műsorzsáneréből ismerős változatban került elénk, s ráadásul leginkább Peller Károly és Szendy Szilvi jól kitaposott előadását idézve, jóllehet a színpadon ugyebár a Kerényi-Dancs Annamari táncos-komikus-szubrett páros működött.

Az operett műfajának tartósan legkényesebb pontja itt Budapesten nyilvánvalóan nem az ének és még kevésbé a tánc, hanem egyértelműen a prózai megszólalás, erre ezúttal is többféle bizonyságot kaphattunk. Az operetten túlhallatszó tenorjával kitűnő Boncsér Gergely például ily esetekben mintha az éneklést folytatná zene nélkül, míg a szép címszereplő, a primadonna-bonviván viszonylat erotikamentessége felett Boncsérral vállvetve őrködő Bordás Barbara inkább kis mézes hangsúlyokkal hinti be megszólalásait. Csak az olyan hétpróbás és közszeretetben álló operettmesterek képesek szünetlen "fent" és "kifelé" szavaikkal a színpadi hiteltől függetlenedő tetszés régiójába felérni, mint amilyen Lehoczky Zsuzsa, aki már a 2001-es bemutatón is a cselekményt kibonyolító Bozsena grófnő szerepében feszegette a harsányság határait. Vagy éppenséggel Faragó András (Populescu), aki ez alkalommal is filléres poénokat és egy az igénytelenségig mellékes szerepet húz fel a derűsen kihízott jelentékenység nívójára.

Egyebekben kiadós és számottevő részben ismerős operettbőség válik érzékletessé a színpadon. Kálmán változatos táncritmusokat idéző számaihoz a keringőtől a kongói botoló táncig sok mindent kínál Lőcsei Jenő ügyes koreográfiája; a Gyarmathy Ágnes által tervezett díszletkastélyban nemhogy rejtekajtó, de egy komplett rejtekbár is akad, míg a báli jelenetben némiképp zavarba ejtő módon egymást érik a színpadon a lelkészek és a postatisztek, meg persze cigányok, ahogyan az kell. A bonviván és a primadonna kissé távoli (tőlünk és egymástól egyaránt), a táncos-komikus és a szubrett pedig már-már a túlzásig eleven (a saját gyereklányságát túlmórikáló Dancs Annamari különösen), ám ez jószerint mellékesnek tűnik, hiszen az előadás mindvégig jól elműködik. Bár közben kétségkívül kicsit furcsán érezheti magát a kritikus, ha épp nincs ringó vállú csengeri violája, és hozzá még büszke bálkirály sem volt egykor.

Budapesti Operettszínház, október 20.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.