csontzene - Nietzsche, a Dionüszosz

  • .
  • 2008. augusztus 7.

Trafik

Amennyiben a zsenialitás képes társává szegődni egy teljességgel jó embernek, úgy Haydn birtokában volt ennek. Mindig egyenesen ama határig megy, melyet a moralitás az intellektusnak állít; csupa olyan zenét csinál, amelynek "nincs múltja" - írja Nietzsche, még egészséges korszakában.
A múltnélküliség ebben az esetben persze nem annyit jelent, hogy hagyománytalanság, a tradíció vagy az előzmények hiánya. Nietzsche arra gondol, hogy - mint egy nőnek, akit a XIX. században tisztességesnek szoktak nevezni - Haydn művészetének nincs a múltból származó takargatnivalója; naiv, gyermeki tisztaságában, a feddhetetlen és támadhatatlan moralitás teljes tudatában és büszkeségével léphet a befogadó elé. Nem a gyermeki együgyűségről van szó, melyet még az olyan jeles zenetudósok, mint Franz Brendel is a zeneszerző lelkületének tulajdonítottak; szerinte Haydn olyan gyermek, aki a szakadék szélén játszik, mit sem tudva a meredélyről. Mindez persze azért kell Brendelnek, hogy annál nagyobb fényben ragyogjon Mozart és mindenekelőtt Beethoven művészete, aki ebben a kicsit hegeliánus felfogásban a Muzsika tette és értelme, azaz a Világszellem végső lakhelye. Stb. Ma már sokkal árnyaltabban látjuk a három nagy közötti viszonyt, és Haydn különös, lassan érő zsenije megkapja a rangjához méltó elismerést. Géniusza furcsaságát, rejtőzködő, ám folyvást ironikus-önironikus jellegét ismét Nietzsche egy korántsem Haydnra vonatkozó szövegével magyarázzuk most, mely érdekesen korrespondeál a zeneszerző önértékelésével, aki azt írta magáról, hogy mivel Eszterházán voltaképpen teljes elszigeteltségben élt, elzárva a kor művészeti irányaitól, divatjaitól, "kénytelen voltam originális lenni". Egyfajta fogság volt ez - noha aranyketrec kissé -, és a megszabadulást Nietzsche a zseni általános vonásaként tünteti fel: "A fogoly elméssége, mellyel szabadulása eszközeit kutatja, minden apró előny hidegvérű és hosszadalmas kihasználása arra taníthat, alkalomadtán milyen fogódzóhoz folyamodik a természet, hogy létrehozza a zsenit (...), börtönbe zárja, és a végsőkig arra ingerli, hogy kiszabadítsa magát. Vagy egy másik kép: ha valaki eltéved az erdőben, és rendkívüli energiával törekszik valamilyen irányba a szabadba, néha új utat fedez fel, melyet senki sem ismer: így keletkeznek a zsenik, akiknek eredetiségét utólag dicsérik."

Aki a börtönéből kiszabadult Haydnt akarja hallani, megint kénytelen Eszterházára fordítani lova fejét, ahol ismét Vashegyi György a napok lovagja, az Orfeo Zenekar élén a hat úgynevezett párizsi szimfóniát viszi a tükrökkel agyondíszített termekbe (augusztus 15-16-17., minden alkalommal 19.30). És ne feledkezzünk meg egy ugyancsak itteni koncertről, melyen Zádori Mária énekel, és Haydn mellett a nagy kortárs, C. Ph. E. Bach, azaz a legjelentősebb Bach fiú műveit is hallhatjuk (augusztus 8-án, 19.30).

És ha valaki pedig mégis a nyavalyás Budapesten marad, és végigvonszolva magát a macskahúgyos utcák során át a legközelebbi restaurációig, fekete ruhás suhancok egy csoportjával találja magát szemközt, vigasztalásul gondoljon megint Nietzschére, aki 1889 eszelős januárjában ezt írta Torinóból Franz Overbeck nevű barátjának: "Éppen agyonlövetek minden antiszemitát." Rendben van, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a kijelentés súlyát némileg enyhíti az aláírás: "Dionüszosz".

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.