étel, hordó - MARCELLO

  • .
  • 2008. március 27.

Trafik

A Bartók Béla úton, a bűvészbolttal szemben, ahol az ifjú Gasztronauta kis pajtásaival még azon rágódott a hetvenes években, miként szólítsa a megvásárolni kívánt műszart (Az elővarázsolt város, Magyar Narancs, 2008. március 20.), tíz évvel később olasz étterem nyílt.

A Bartók Béla úton, a bűvészbolttal szemben, ahol az ifjú Gasztronauta kis pajtásaival még azon rágódott a hetvenes években, miként szólítsa a megvásárolni kívánt műszart (Az elővarázsolt város, Magyar Narancs, 2008. március 20.), tíz évvel később olasz étterem nyílt. Noha alig pár négyzetméteren, egy pincében, mégis a legnépszerűbb környékbeli vendéglátóhellyé nőtte ki magát. Sorbanállás volt, s kizárólag előzetes asztalfoglalás után találkozhatott itt a lágymányosi közönség a frutti di mare, a quattro formaggi és még sok más dallamos, ámde kimondhatatlan talján kifejezéssel. Ne feledjük: akkoriban - a nyolcvanas évek vége felé járunk - az olasz konyhát kizárólag az Utasellátó, néhány balatoni büfés, a közértekben kapható mirelit pizza és a Dolly Roll Vakációóóó!!! című lemeze jelentette Magyarországon.

Szinte törvényszerű, hogy a Marcello kultikus hellyé változott. Átvitt és valóságos értelemben is az "underground gasztronómia" szentélyeként kezdték emlegetni a szerencsések, akik megpizzázhattak a zsebkendőnyi asztaloknál. Ráadásul az enteriőr is teljesen eltért a szokásos hazai pincedivattól. A látványkonyha mellett kórházi tisztaságú téglaberakások, sárgaréz csövek, valóságosnak ható művirágokÉ Ma már tudjuk, hogy mindez a korabeli Quelle-katalógusok olcsó belsőségeit jelenti, de azokban az időkben - nevezzük az útkeresés korának - maga volt a megtestesült modernizmus.

A Marcello népszerűsége azóta is töretlen. Falat bontottak, hogy bővítsék a férőhelykínálatot, sőt nyaranta terasz is üzemel. A berendezés azonban nem változott, ráadásul jelentős ételszag fogad, ám úgy tűnik, ez nem riasztotta el az évtizedes vendégkört. Szinte telt ház van nemzeti ünnepünkön, pedig már jócskán túl vagyunk az ebédidőn. A valaha fő attrakciónak számító pizza- és pasztakínálat most is jelentős, de emellett olyan meglepő fogással is találkozhatunk, mint a gulyásleves. Mi persze, dédapánkhoz hasonlóan, inkább az olasz fronton vitézkednénk. A párhuzam annyiban telitalálat, hogy az előételnek megrendelt caprese mozzarella (980 Ft) inkább Doberdó: a közértből származó nedves labdacson sem az ízetlen paradicsom, sem a rengeteg hagyma nem segít, legfeljebb az olajbogyó. Vagyis mindez, az ormótlan pirítóssal megfejelve inkább egy korhadt házibulit követő reggel keselyűzésére emlékeztet. Szerencsére a maradék sör elmarad, mi pedig a folytatásban - pesztós raviolival tálalt fogasfilé (2880 Ft) - reménykedünk. Ámde ezúttal is mellényúlunk. A ravioli gyári kiszerelésűnek látszik, ilyen egyforma csomagokat csak robot képes előállítaniÉ Ha mégsem az lenne, gratulálunk a szakácsnak, s egyúttal bízunk abban, hogy eljön az idő, hogy nemcsak a forma, a tartalom is ilyen tökéletes lesz. A fogasból viszont csak a szálkákra emlékszünk, a három, elénk tett kis papucs semlegesebb, mint Svájc.

Vigaszágon még befut egy tiramisu (690 Ft). A két oldalán vaskos tejszínhab díszítés szalad, akár a sarokházon, s ezzel mindent elmondtunk róla. Szedelőzködéskor abban maradunk, hogy legközelebb pizzát rendelünk. Feltéve, ha lesz legközelebb...

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."