Képregény

Rocksztár leszek, mama!

  • Baski Sándor
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

Németh András webcomicjának fõhõse egy 29 éves, munka nélküli, anyjával élõ hobbirocker, aki, amint azt a frappáns cím is jelzi, még nem adta fel a célt, hogy egy szép napon ingyen kapja a szexet és a drogot is. Johnnyt nem érdekli az sem, hogy manapság sztárrá legkönnyebben a tévés tehetségkutatók és a YouTube segítségével lehet válni, õ marad az oldschool módszernél: bandát toboroz a helyi kocsmában, majd demókazettát (!) küld az Aurórának és a Prosecturának. A terv beválik, az "cskavast meghívják elõzenekarnak a turnéra. A siker kapujában azért tornyosul még néhány jelentékeny akadály, Imikének, az emós gitárosnak például nem tetszik a banda kissé nyers stílusa, Eki, a dobos idegbetegséggel küzd, Johnnyt pedig azzal zaklatja az anyja, hogy keressen valami rendes munkát.

A fenti, sûrûnek tetszõ szinopszis ellenére a heti három alkalommal jelentkezõ képregény egy-egy epizódjában nem sok minden történik. A Rocksztár leszek, mama! valójában a folytatásos képregények és a Garfield-féle stripek ötvözete, vagyis a képsorok önállóan is fogyaszthatóak, miközben azért - ha lassan is, de - halad a sztori elõre. A gyakorlatban mindez úgy néz ki, hogy Johnny és a haverok a kocsmában, a buszmegállóban és a próbateremben múlatják az idõt, épületes eszmecseréket folytatva a zenérõl, a nõkrõl meg az eljövendõ orbitális sikerekrõl. A képi világ sincs éppen túlbonyolítva: az elõre gyártott panelekbõl összeszerelt figurák a hasonló hátterek elõtt állnak, és csak a mimikájuk változik.

Nagyobb terjedelemben könnyen egysíkúvá válhatna ez minimál stíl, pár soros stripként viszont mûködik, pláne, hogy ez az "ingerszegénység" tökéletesen kompatibilis Johnny zenei és életfilozófiájával. A poénok között vannak ugyan gyengébbek is bõven, a kocsmai dialógusok ellenben kellõen élethûek - már csak az a kérdés, tud-e Németh változtatni a formulán, ha majd fáradni kezd a történet.

http://rocksztarleszekmama.blog.hu

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.