kertész lesek - PAUSA

  • .
  • 2009. október 15.

Trafik

Ha egy szóval akarnánk jellemezni a Liszt Ferenc téri vendéglátást, az "összemosódik" tökéletes választás lenne. Különösen jellemző ez az Ady-szobortól bal kézre eső szakaszra, ahol már annyira egymásba érnek a teraszok, hogy a vendég voltaképpen azt sem tudja, éppen melyik étterembe/kávézóba váltott jegyet.
Ezek a helyek úgy olvadnak bele a tájba a sportközvetítéses plazmatévéjükkel, reklámfeliratos kerti bútorukkal, a melegítőoszlopokkal, formatervezett hamutartókkal, hogy cseppet sem lepődünk meg azon, hogy a felszolgáló azzal hárítja el közeledésünket: "bocsánat, de én nem itt dolgozom".

A Pausa nevű étterem tipikus példa. Még sosem hallottunk róla, lehet, hogy évek óta itt áll, de az is lehet, hogy csak idén nyártól. Mondani sem kell: véletlenül ültünk a teraszára.

De miután megtalál egy szimpatikus fiatalember, az "itt dolgozó" felszolgáló az étlappal, a választékot látva már cseppet sem bánjuk, hogy éppen ide vetődtünk. A többféle ízesítésű limonádé (750 Ft) közül dinnyéset választunk, "édes-frissessége" jól ellensúlyozza a mexikói csirkeraguleves (790 Ft) kegyetlen - de éppen ettől izgalmas - fűszerezését. Ezt követően penne arrabiatával (1350 Ft) folytatódik a "csipkelődés", ami viszont már örömteli meglepetést is okoz. Végre találtunk egy helyet, ahol a mérges (olaszul: arrabiata, vagyis szó sincs arabokról) tésztát úgy tűnik, nem Erős Pistával bolondítják meg, így aztán az íze is teljesen más, mint általában idehaza. Ha "zsinórmértéket" használunk, talán a "selymes szögesdrót" illene rá, a megszokott "paprikás cukorspárga" helyett.

Az omlós báránycomb (2790 Ft) viszont zavarba hoz. Lehet, hogy tévedünk, de a tányéron lévő inkább száraz, mint omlós hússzeletek az édeskés szósszal egyáltalán nem emlékeztetnek se combra, se bárányra. És ha még hozzátesszük az egyébként kifogástalan burgonyafánkot (390 Ft), már az is világos, milyen étel van a tányéron. Szerintünk ezt hívják vadasnak. Persze mi is tévedhetünk. Bárány volt az, csak bőgött.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.