kertész lesek - PAUSA

  • .
  • 2009. október 15.

Trafik

Ha egy szóval akarnánk jellemezni a Liszt Ferenc téri vendéglátást, az "összemosódik" tökéletes választás lenne. Különösen jellemző ez az Ady-szobortól bal kézre eső szakaszra, ahol már annyira egymásba érnek a teraszok, hogy a vendég voltaképpen azt sem tudja, éppen melyik étterembe/kávézóba váltott jegyet.
Ezek a helyek úgy olvadnak bele a tájba a sportközvetítéses plazmatévéjükkel, reklámfeliratos kerti bútorukkal, a melegítőoszlopokkal, formatervezett hamutartókkal, hogy cseppet sem lepődünk meg azon, hogy a felszolgáló azzal hárítja el közeledésünket: "bocsánat, de én nem itt dolgozom".

A Pausa nevű étterem tipikus példa. Még sosem hallottunk róla, lehet, hogy évek óta itt áll, de az is lehet, hogy csak idén nyártól. Mondani sem kell: véletlenül ültünk a teraszára.

De miután megtalál egy szimpatikus fiatalember, az "itt dolgozó" felszolgáló az étlappal, a választékot látva már cseppet sem bánjuk, hogy éppen ide vetődtünk. A többféle ízesítésű limonádé (750 Ft) közül dinnyéset választunk, "édes-frissessége" jól ellensúlyozza a mexikói csirkeraguleves (790 Ft) kegyetlen - de éppen ettől izgalmas - fűszerezését. Ezt követően penne arrabiatával (1350 Ft) folytatódik a "csipkelődés", ami viszont már örömteli meglepetést is okoz. Végre találtunk egy helyet, ahol a mérges (olaszul: arrabiata, vagyis szó sincs arabokról) tésztát úgy tűnik, nem Erős Pistával bolondítják meg, így aztán az íze is teljesen más, mint általában idehaza. Ha "zsinórmértéket" használunk, talán a "selymes szögesdrót" illene rá, a megszokott "paprikás cukorspárga" helyett.

Az omlós báránycomb (2790 Ft) viszont zavarba hoz. Lehet, hogy tévedünk, de a tányéron lévő inkább száraz, mint omlós hússzeletek az édeskés szósszal egyáltalán nem emlékeztetnek se combra, se bárányra. És ha még hozzátesszük az egyébként kifogástalan burgonyafánkot (390 Ft), már az is világos, milyen étel van a tányéron. Szerintünk ezt hívják vadasnak. Persze mi is tévedhetünk. Bárány volt az, csak bőgött.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."