mi a kotta? - Egy finom angol úr

  • .
  • 2011. május 26.

Trafik

"Itt Liszt, a Franz, de ő okos Él s nem fekszik véres-fehéren Nem ölte meg horvát, orosz Magyarországon, künn a csatatéren. Lehullt a végső bástya is Magyarország vértől piros már - De Franz sértetlen, a hamis És szablyája - szekrénybe rozsdál." A magyar szabadságharc bukását követően párizsi matracsírjából imigyen ítélkező Heinrich Heine nemcsak e csípősen gonoszkodó sorokkal, valamint a Lisztománia kifejezéssel került közel Liszt Ferenc életművéhez. Liszt ugyanis Heine több versére is dalt komponált, s ezek közül s általában a zeneszerző német nyelvű dalköltészetéből e hét végén Rost Andrea előadásában hallhatunk majd egy fél csokorra valót.
A Simon Izabella és Várjon Dénes kíséretével felhangzó dalest a zongorista házaspár jóvoltából azután négykezes Debussy-programmal bővül, szóval kétszeres okunk lesz szombaton a Fesztivál Színházat fölkeresni (május 28., hét óra). A nagyszerű szoprán két nappal később immár Kocsis Zoltán partnereként hallatja majd a hangját, méghozzá egy nemes ügyért, hiszen hétfőn Kocsis évek óta hagyományszerűen megrendezett jótékonysági hangversenye ígérkezik, melyet a karmester-zongorista-zeneszerző a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat javára ad (Nemzeti Hangversenyterem, május 30., nyolc óra).

Ajánlónk címe ezen a héten a My Fair Lady magyar librettóját idézi, s voltaképpen akár egy újabb fordulatot is kölcsönözhetnénk onnan ("Lenn délen, édes éjen"), hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar soros három bérleti estjét Edward Elgar Délen című húszperces koncertnyitánya indítja majd (Nemzeti Hangversenyterem, május 27. és 28., háromnegyed nyolc, május 29., fél négy). Elgar tőrőlmetszett angol gentleman volt, golfozó, horgászó, sárkányt eregető úriember, aki olyannyira kedvtelve kerékpározott, hogy manapság még az egyik köztéri szobra is Sunbeam márkájú drótszamarának dűlve mutatja a babérkoszorús komponistát (képünkön). A Délen az Elgar família jól sikerült olaszországi üdülésének állít hangzó emléket: 1903-04 telét ugyanis a tengerparti ligur városkában, a temperáltan mediterrán hangulatú nyitánynak témát és alcímet kölcsönző Alassióban töltötték Elgarék. A Fesztiválzenekar koncertjein, melyeknek dirigense egy jelenkori brit lovag, Sir Mark Elder lesz, a nyitány nyomában előbb Mozart No. 12-es A-dúr zongoraversenye (a nagy tehetségű Jonathan Biss szólójával), majd pedig Richard Strauss - sok kortársa által nagyképű gesztusként azonosított - Hősi élete vonul a dobogóra.

Az elkövetkező napokat két Várdai István-koncert teszi még izgalmasabbá. A fiatal gordonkás előbb a Magyar Rádió Márványtermében ad majd szólóestet Bachtól Gaspar Cassadóig bebarangolva a legemberibb hangszer irodalmát (március 26., hat óra), másodjára azután Baráti Kristóf társaságában fog nekilátni Johannes Brahms Kettősversenyének, az MR Szimfonikusok nagyjából egysaroknyira merészkedő kiruccanásán (Olasz Kultúrintézet, május 28., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.