tévésmaci - A ravasz fóka

  • .
  • 2010. október 28.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a május 1-jei felvonuláson menetelt a többiekkel, a Telefongyárban volt a találkozó. Az udvaron irodista nők dús karéja tette-vette a rissz-rossz formáját, a sörcsap mellett a szakszervezeti bizalmi és a függetlenített párttitkár kedélyeskedett, még tíz perc volt az indulásig.
Az útiterv szerint a Hungárián - szigorúan a járdán haladva - kiballagtak volna a már lezárt Thököly útra, és hopp, oda is érnek a Május 1. útra. Tudod, a mai (meg a régebbi) Herminára - évtizedek múlva, amikor "mafa úr Sztupa és Troché visszaemlékezéseit rendezi sajtó alá, kezébe akad egy cetli, afféle sajtcédula, amin az áll rosszul kihegyezett, vastagon és tompán fogó ceruzával felfirkantva, hogy "Miért Május 1.? A kivonulás miatt?". Tehát, hogy a komcsik azért keresztelték volna a Herminát így át, mert onnan startolt a menet. Hm, a komcsik tényleg furcsa népek voltak, gondolja "mafa úr, de nem sokat hederít rájuk, hisz ő már tudja, hogy az útitervet mindenki - de legfőként Sztupa és Troché meg a telefongyári dolgozók - a hajára kenhette, nem lett belőle semmi. Mert pont négy és fél perccel az indulás előtt, amikor a párttitkár még elszaladt gyorsan brunyálni egyet, nos, megszólalt a telefon. A telefongyár közepén, egy hatalmas vitrinben állt egy óriási - régi típusú - telefonkészülék. Nem is annyira régi típusú, olyan kicsit szögletes fajta, ami az ötvenes években számított modernnek. Ott állt az üveg alatt, marha nagy volt, és most szabályos időközönként iszonyú hangosan felcsengett. Ez meglepett mindenkit, senki nem hitte, hogy tud csengetni: sokan szobornak tartották, kevesebben kisplasztikának (bár annak elég nagy volt). Cseng, fel kéne venni - néztek egymásra a sörhab bajszú dolgozók.

Mi meg nézzünk a tévére, a héten totál ősleletek lesznek csak benne!

Pénteken (29-én) délután három előtt pár perccel kezdődik a Filmmúzeumon a Boldog karácsonyt kívánnak a polipok. Önök nyilván nem tudják, noha tényálladék, hogy nevezett műalkotás (a jópofa Pavel Zednícekkel és a később first ladyvé és így Havlovává előlépő Dagmar Veskrnovával a főszerepben) folytatása a Polipok a II. emeletről című (tévésorozatból eszkábált) filmnek, melyet a Tau bácsi omnipotens alkotója (Jindrich Polák) jegyez.

Szombaton valami hideg üveghez nyomom a homlokom.

Vasárnap, mert pénteken a Filmmúzeumon felejtettem a tévét, háromszor kimaradok a dobásból, és este tízkor megnézem a Nikita amerikai remake-jét Bridget Fondával. Bírnám én, ha tényleg Bridget Fondával nézném? Meg esetleg egy pizzával.

Hétfőn végre áthasítunk a közismert RTL Klubra, ahol 13.35-kor kezdik zúzni William Wyler ugyancsak antik darabját arról, hogy Hogyan kell egymilliót lopni - Audrey Hepburn és Peter O'Toole mellett döntő szerepben Eli Wallachhal. Hatkor a Cinemaxon Takeshi barátocskánk, a Kitano Akhilleusz és a teknős című sajátságos vidámkodása - állítólag sokan szeretik az ilyet.

Kedden önök is éneklik velem, hogy If I were a rich man, Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum. All day long I'd biddy biddy bum. If I were a wealthy man. I wouldn't have to work hard. Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum. If I were a biddy biddy rich, Yidle-diddle-didle-didle man. S közben (17.30-tól) együtt nézzük az MGM-et és Topolt. Jutalmul este kilenckor visszamehetnek a Filmmúzeumra, ahol valami Hitchcock nevű Frédi várja rajongóit a Félelem a reflektorfényben c. röpdolgozatával (Rémület a színpadon) és Marlene Dietrichhel. A médiaegyensúly jegyében egy kis tv2: éjjel fél három előtt Szép napok, Mundruczó ígéretes korszakából.

Szerdán még egy Eli Wallach, a Kallódó emberek, dettó MGM, dettó kilenc (múlt öt perccel).

Csütörtökön (november 4-én) Kolorádó Kid az egyesen 21.35-kor. Az e rovatban is sokat emlegetett (például mint Takeshi barátocskánk őszinte híve) Vágvölgyi B. András filmje valamiféle látkép az elmúlt ötven évünkről, benne például kultúrafogyasztási szokásainkról - sokan persze csak az ötvenhatos sztorit látják benne. Nézzék inkább moziban: semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.