tévésmaci - A sül nyitja a kolbászfesztivált

  • .
  • 2008. november 13.

Trafik

Amíg a nagy vasútvonal megépült az egyik óceántól a másikig, a pályamunkásokkal nem volt semmi gond. Hozzáértéssel és szorgalmasan végezték a munkájukat.
Sokan voltak és hatékonyak. Ám az építés befejezése után szétszéledtek, és az ördög tudja, mivel foglalták el magukat. A vasútnál alig maradt közülük valaki. Pedig a pályafenntartás számított rájuk. Akik néhányan mégis maradtak, motiválatlannak és ügyetlennek mutatták magukat. Troché előmunkás volt, Sztupa a fegyveres őrség szakaszparancsnoka. Vigyázni kellett a vasutat az indiánoktól és a fémtolvajoktól. A perzselő nyári napon Troché csapatával két arizonai állomás (Piedra és Sentinel) között cserélt talpfát. A pályamunkások sehogyan sem boldogultak. Véget ért a déli pihenő, Troché újra munkába parancsolta az embereit. Ám a távolban előbb egy, majd több mozgó pontra lett figyelmes. Szólt az őrnek hátrahagyott vörös hajú sihedernek: - Hé, Paddy, nem árt résen lenni! - A távolba mutatott. - Nyugi, főnök, azok a mieink. - Valóban, Sztupa érkezett három lovasával. Lendületesen leugrott a lováról, és három lépéssel Troché előtt termett. Átölelték egymást. - Hogy haladtok? - Látod, sehogy. - Lusta banda! - rikkantotta Sztupa. - Mutassuk meg nekik, hogy kell talpfát cserélni. Fölgyűrte az ingét, és kikapta az egyik bámészkodó kínai kezéből a csákányt. Belenézett az arcába, és szótagolva, erősen artikulálva annyit mondott: - Először kivágjuk a sípot! Mi meg bekapcsoljuk a tévét.

Pénteken (14-én) már kora délután megbizonyosodhatunk, hogy Helsinkiben a hajléktalanok lakályos tengerparti konténerekben élik életüket, legfőbb elfoglaltságuk a konyhakert és a rockandroll. Kedvencemen, a filmplü2-n tép szét minket 14.25-kor Hannibál - Aki Kaurismäki A múlt nélküli ember c. filmjében. Felteszem persze, Sztupa és Troché már 13.55 óta a Vera Cruz c. westernt nézi az MGM-en. A csajok már délelőtt (11.30-kor) elintézték az Irma, te édest ugyanott. Én este nyolckor jövök újra a filmplü2-re, a Gosford park egy "öregember" nevű híres öreg rendező szüleménye. A nap leghülyébb címe kétségkívül az m1-en 23.15-kor kezdődő spanyol-argentin thrilleré. Az milyen már, hogy Szökött becsület?

Szombaton megolajozom a vombatom, hogy eszébe ne jusson az m1-en 12.30-kor megnézni A nagyrozsdási eset c. 1957-es magyar filmet. Este negyed kilenckor fiatalkorunk kedves emléke, a Butch Cassidy és a Sundance kölyök Paul Newmannel és Robert Redforddal. Éjszaka ereszd el a hajamat: a távol-keleti véres baromságok hívei a filmplü2-n nézik 22.45-től az Oldboyt. Aztán 23.05-kor pedig szégyenlősen átkapcsolnak a tv2-re, ahol az egyfilmes (El Mariachi) Roberto Rodriguez sokadik nagyon kísérleti filmjét, a Grindhouse - Terrorbolygót adják.

Vasárnap csak éjszaka tévézünk, úgyis a tv2-n hagytuk a készüléket, így a kedves mama 23.25-kor megnézi a Hetediket. 23.45-kor bejön a papa, és átkapcsol a Dunára, ahol a mérhetetlenül unalmas görög Túsztörténet c. film veszi kezdetét. - Ne csináld, papa! - mondja a mama. - Légy észen, mama! A Fipresci rajtunk tartja a szemét! 1.35-kor befut Hugi, és az RTL-re kapcsol, ahol a hét második leghülyébb címe, a Hosszú, fájdalmas csók (amerikai thriller) kezdődik. 5 perc múlva Öcsi magához ragadja a pilinckát, és a tv2-n megnyitja A kis Buddhát.

Hétfőre teljesen belejöttünk az éjszakai tévézésbe. A filmplü2-n 1.15-kor nézzük meg a Mint hal a vízből c. francia krimit. És én már nem mondok semmit a hülye címekről. Ellenben kedden egyáltalán nem fogom megnézni a tv2-n 1.05-kor az Utolsó vacsora az arabs szürkénél c. időskori Jancsó-kabarét. Szerdán a DunaTV-n 22.30-kor Róma nyílt város, olasz, 1945-ös ff film.

Csütörtökön a kedvencem az MGM-en 20.30-kor az Aranylúd akták c. angol thriller 1969-ből. Addigra persze már túl vagyok a Vissza a jövőbe 2-n (Tv2, 12.45), az Egy szöszi szerelmén (Filmmúzeum, 14.00) és A vád tanúján (MGM, 18.30) is. De még előttem állnak A háború kutyái dettó az MGM-en 22.30-kor. Elzavarom őket.

És mindenkit elzavarok a tévé elől. Mars!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.