Helyszínelők - A betonteknő

  • Linder Bálint
  • 2009. november 12.

Tranzit

Ki tolja a talicskát? Meglesz-e a trükkös? Kamuzik-e a tachográf? Egy járőr és a baleseti helyszínelő napja az M0-s legdurvább szakaszán.
Ki tolja a talicskát? Meglesz-e a trükkös? Kamuzik-e a tachográf? Egy járőr és a baleseti helyszínelő napja az M0-s legdurvább szakaszán.

"Grízes nap a péntek" - biztat reggel Bori Zoltán főhadnagy, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztály autópálya alosztályának vezetője. Mire lekörmöljük a titulusát, vége az eligazításnak, és beszállhatunk kísérőink mögé a százhetven lóerős Skoda márkájú rendőrautóba. A járőr és a baleseti helyszínelő, Nagy Róbert és Puskás József már berámolta a csomagtartóba a fényképezőgépet, az állványt és a talicskát, a baleseteknél használt, keréken gördülő távolságmérőt is. A szigetszentmiklósi csapat az M6-os autópálya egy részét és az M0-s déli szektorát felügyeli, összesen mintegy száz kilométernyi aszfalton intézkednek közlekedési és bűnügyi események fennforgásakor. "Ez a legbetyárabb szakasz" - int búcsút a főhadnagy. A "kétszer két sávos betonteknőben" a legsűrűbb a forgalom az egész országban, ráadásul az orrunk előtt óránként elhaladó nyolcezer jármű kétharmada tehergépkocsi. A gyűrűnek e szakaszán a rendőrök szerint

több konstrukciós hiba is

növeli a kockázatot: kevés és keskeny a sáv, nincs leállósáv, több helyen rossz a kanyarvezetés, a felhajtók pedig túl rövidek. A sofőrök tipikus hibáival - szabálytalan sávváltás, rövid követési távolság, sebességtúllépés - együtt ez tájjellegű baleseteket eredményez: gyakori a sokszereplős, "látványos" és hosszú dugókat okozó ütközés. József számára ez mégis szinte megváltás a budapesti évek után: ott reggel nyolc körül általában túl volt két riasztáson. Négy-hat ezer balesettel a háta mögött kevés meglepetésre számít: volt hét halálos áldozattal járó helyszínelése, járőrkocsiját próbálta már elbóbiskoló sofőr leszorítani. "Vonzom az eseményeket. A szomszéd reggel csak kinéz az ablakon, és ha látja, hogy szolgálatba megyek, aznap már autóba se ül."

Épp tankolunk, amikor jön az első riasztás. A hír szerint "trükkösök" dolgoznak néhány kilométerrel arrébb; olyan bűnözők, akik az autóst valamilyen ürüggyel megállítják, és figyelmét elterelve elviszik a táskáját. Bevágódunk az autóba, és alaposan belehúzunk, elfehéredő ujjpercekkel szorítom a majrévasat. A kocsiban is fülsiketítő a sziréna, néhányan mégis megpróbálnak a külső sávból elénk vágni, egy különösen érdekes mutatványt József a hangosbeszélőn méltat. A megjelölt helyen egy szerb rendszámú Mercedes, egy román BMW és öt ember álldogál az út szélén, éppen valami gazdát cserél. "A sapka rendőr nélkül nem sapka" - dünnyögi maga elé József, ahogy kiszálláskor igazít egyet a láthatósági mellényen és a fehér fejfedőn. Középkorú, ijedt arcú szerb férfi és egy teljesen gömbölyű, mosolygós, agilis kis ember marad középen, a BMW utasai - két asszony és egy fiatal férfi - sietve visszaülnek az autóba. Az igazoltatást lefotózzuk, vigyázva, hogy arc ne látszódjon, az egyik asszony mégis megdühödik, és a rendőr orra előtt hadonászva kiabál, párja alig győzi lecsillapítani. "Capcarap volt? Táska oké?" - fordul József a szerbhez. "Semmi vész, csak kifogyott a kolléga benzine" - magyarázza kézzel-lábbal a férfi, a másik ezt németül megerősíti, majd versenyt győzködik a járőröket, hogy lyukra futottak. A BMW motorja azonban eközben is jár, Róbert pedig a műszerfalon azt látja, hogy a tank félig van. Maffioso AlCapone - ez a román férfi családneve útlevele szerint. AlCapone felhúzza a vállát, széttárja karját, és szomorúan bólogat: a sajátos névválasztás miatt bizony gyakran van problémája egyenruhásokkal. Majd villant egy igazolványt, elmondása szerint utasaival egy román tévéstáb tagjai. Nem tudni, hogy a szerb férfi potenciális áldozat, vagy együtt vannak, esetleg aranynyal csencseltek, netán tökéletesen ártatlanok. Mivel tettenérés nem volt, az adatok felvétele után továbbmegyünk, a kanyarból még látjuk, ahogy a BMW a megjelölt útirány helyett másfelé kanyarodik. Megreccsen a rádió, újabb gyanús kocsikat láttak a közelben, de mi ott már senkit sem találunk, betérünk a közeli benzinkúthoz egy kávéra.

József az érkező-induló autók szinte mindegyikére vet egy-egy pillantást. Ha szembeötlő műszaki hiányosságot észlelne, itt is feltartóztatná őket, mint nemrég azt a Zsukot, amelynek olyan ferde volt a hátsó tengelye, hogy a sofőr alig bírta egyenesben tartani. "Hálásan nézett, amikor a forgalmit bevontam, véget értek a szenvedései." Ennél gyakoribb, hogy a vezetők nem akarják vállalni a felelősséget. "Tipikus történet: múltkor valaki nem volt bekötve, és nem égett a lámpája. Megállítom, elmondom neki a szokásos locsolóverset, amit fél füllel hallgat. Szorítja a kormányt, és nézi vadul a szembesávot. Egyszer csak felordít, és mutogatni kezd: annak se ég,

azt miért nem

állítja meg? Ha a balesetnél gajra megy a kocsi, az emberek kiborulnak, hogy mi lesz a megélhetésükkel, a családdal autó nélkül, és hogy mondják el ezt az egészet otthon. Egy rövid ideig magukat, aztán egyre inkább mindenki mást hibáztatnak. Sokszor úgy kell őket szétválasztani." Balesetek helyszínén a kíváncsiság sem veszélytelen. "A szembesávban általában mindenki befékez, hogy alaposan megnézhesse a károkat. Ha elég sokat bámészkodnak, mehetek át hozzájuk is, mert tuti összekoccannak." A gyűrűn épp az a művészet, hogy a helyszínelés ne csak alapos, de villámgyors is legyen.

Amikor visszaérünk a bázisra, riasztást kapunk, hogy négy teherautó ütközött a 28-as kilométernél, az M5-ös felhajtója közelében, a délelőtt tízre tervezett autószemle elmarad. Nekirugaszkodunk, de nem jutunk messze, elnyel az a hatalmas dugó, ami a kilométerekkel előrébb történt baleset miatt alakult ki. Szirénázunk, villogunk, mégis ötvenméterenként elakadunk, és sehol nem tudunk átmenni a kiürült szemközti oldalra. "Centrál, centrál, középre nyissanak" - kérik a rendőrök hangosbeszélőn a sofőröket, alig néhányan reagálnak. "Beállt, mint a szög" - zúgolódik valaki a rádión. Ha lenne leállósáv, nem volna gond lehúzódni, vagy nekünk egérutat nyerni, így viszont sokan moccanni sem tudnak, többen már kiszálltak körülnézni. "Bulgárise sofjör, ágyin méter, szicsász!" - rendelkezik József, a teherautók jó része külföldi. Beér minket egy Kolbász névre hallgató autómentős, a szembesávban egy tűzoltó húz el, majd maga Batman robog el mellettünk - tetőtől talpig fekete bőrben motoros mentős szlalomozik előre. "Mi érünk oda legutoljára" - bosszankodik Róbert. József sem sokáig bírja cérnával, kiszáll, és futólépésben haladva tereli szét az autósokat, a kézmozdulatokat és a mimikát egy saint-tropez-i csendőr őrmester is megirigyelné. Hiába, ez így is túl lassú, újra és újra beszorulunk. Gyalog folytatjuk, Róbert hozza az autót, mögé felzárkózott még egy járőrkocsi. Bő tíz perc, és itt a helyszín, ami nem sok jót ígér: az úton szétfolyt gázolaj és leszakadt kasznidarabok, elszabadult alkatrészek hevernek szanaszéjjel. Átlépünk egy cipőt és egy uzsonnamaradványt. Jobbra, az árokban egy oldalára dőlt kamion pihen, a jármű és sofőrje is egyben. Kicsit előrébb egy másik ferdén áll az úton, a széle roncsolt, de nagyjából ép, ahogy a vezető is. Legelöl a két főszereplő: egy összezúzott fülkéjű kamion és a pótkocsis teherautó, amibe belerohant.

A kék utastérhez érve előbb egy véres kezet látunk, aztán egy szempár pislog ránk az oxigénmaszk mögül. A sofőr a péppé zúzódott fülkébe szorult, de él, és magánál van. Körülötte a roncsra felkapaszkodott mentősök ügyködnek, a katasztrófavédelem és a tűzoltók próbálják kiszabadítani, hogy a helikopter elszállíthassa. József nyomokat rögzít. Elsőként megállapítja az ütközések helyszínét, ami nem túl nehéz, mert az egyik kamion orra beleszántott a betonba. Tolja a talicskát, méricskél és jegyzetel, az egész szörnyű csendélet a kocsik és maradványok helyzetével végül egy koordináta-rendszerbe kerül. Róbert a résztvevők személyazonosságát és a gumik típusát, állapotát rögzíti, koordinál és leltároz. Kiderül, hogy egy csomó pénz maradt a ledarált fülkében, amit elő kell bányászni, hogy a pórul járt sofőr később biztosan visszakapja. Kihallgatják a résztvevőket és szemtanúkat, közben a tűzoltóknak sikerül kioperálniuk a férfit a roncsok közül. Lefektetik a földre, amikor egy csövet nyomnak bele, szívszaggatóan jajgat a fájdalomtól. Két keze, két lába és a bordái biztos eltörtek, állapotát a mentősök súlyosnak ítélik. "Csoda, hogy túlélte" - hüledezik egy tűzoltó. Ha a kamion meg van pakolva, a férfi már halott, a kocsiszekrény az ütközéskor benyomult az üres raktérbe. A pótkocsis hátulja viszont alig deformálódott, a váz merev, és fémporral van megtöltve. A helikopter már felszállt, amikor motoron egy rémült hozzátartozó érkezik, és fordul azonnal a kórház irányába. Elkezdődik a kamionok mentése, mögöttük mindkét irányban beláthatatlanul hosszú autósorok kígyóznak.

"Járom az egész EU-t, de esküszöm, ezen a szar úton van a legtöbb baleset, két kamion alig fér el. És itt nincs kis ütközés. A károk árából már egy normális utat lehetett volna építeni" - dühöng az a kamionos, akinek az úton srégen áll a járműve, és az ijedtségen kívül semmi baja. "Megáll a sor előttem, én meg lassítok. Hallok egy csattanást, nézek a tükörbe, és látom, hogy ezek ketten jönnek, mint a golyó, már egymásba ragadva. Elrántom a kormányt, elhúznak mellettem. Épp csak súroltak." Megtalálja és felveszi a földről az elszállított sofőr kocsijának tachográfját (teherautókba szerelt elektronikus érzékelő, amely számos adatot rögzít; ez alapján ellenőrzi a rendőr például, hogy a sofőr többet vezetett-e a megengedettnél. - L. B.). Az ütközés pillanatára hetven kilométer per órás sebességet mutat, de a forgalomhoz képest ez is sok. "Ez a dög a legnagyobb ellenség.

Emiatt nyomja a gázt a legtöbb kolléga, hogy odaérjen, mielőtt lejár az idő - prüszköl a sofőr. - Ezerféle módon buherálják a tachográfot, hogy többet mehessenek, és versenyben maradhassanak" - egészíti ki egy rendőr. Már az utat takarítják, a gázolajat felszívó perlitet az arcunkba fújja a szél, egy egyenruhás és két kamionmentő öngyújtókkal rekonstruálja az esetet. Megegyeznek, hogy tipikus "utoléréses" balesetről van szó; piaci versengés és rossz út ide vagy oda, a nyomokból ítélve legalább két teherautós nem tartotta a követési távolságot. Az, aki kórházba került, és amelyik az ütközés helyett az árkot választotta. Ha az első sofőr vétkesnek bizonyul, a hosszú lábadozás után kereshet új munkát is, a jogsiját egy időre biztos elveszik. A pótkocsis sofőrjének még mindig remeg a hangja. "A sor végével én is lassítok, nyúlok az elakadásjelző után, amikor tisztán látom, hogy jön a kolléga, és

nem fog megállni

Szörnyű érzés volt. Próbáltam sávot váltani, de akkor már durr!, jött nekem, és tolt. Be voltam kötve, semmi bajom, de a fülkében minden szétrepült. Kiugrottam, megnéztem él-e, akkor látom, hogy az eleje teljesen rá van gyógyulva az enyémre. Tisztára roszszul lettem" - sóhajt cigarettára gyújtva a férfi, aki telefonon már beszélt a családdal és a főnökével is.

Egy rendőr irigykedve mondja, hogy máshol a követési távolságot semmibe vevő sofőröket menet közben lekapcsolják, így sok baleset megelőzhető. "Egy német kolléga elmesélte, hogy megy. Kiállnak az útra, a mérőeszköz megállapítja a sebességét és a két kocsi közötti távolságot, a kamera leolvassa a rendszámot. Megnézik az adatbázisban, mekkora a jármű legnagyobb megengedett össztömege, és kiszámolják, hogy mekkora távolságot kéne hagynia. Egy perc alatt kész a határozat, akkor szépen leállítják, és átadják a háromezer eurós büntetést. A másik a külföldi fuvarosok. Ha megbírságoljuk, nem a helyszínen kell fizetniük, behajtani meg nem tudjuk." Végre elindul a forgalom mindkét oldalon. Kísérőink is végeztek, irány a központ, a párosnak ebéd után a jelentést kell legépelnie. Kérdezzük az alosztályvezetőt, miként lehetne csökkenteni szerinte a balesetek számát, amíg nem korszerűsítik az utat. "Több rendőr, ellenőrzés és szankció. Nálunk tavaly az Állami Autópálya Kezelő lobbizásának köszönhetően emelték a létszámot, és új eszközöket kaptunk. Most huszonegyen vagyunk, ami a túlszolgálattal együtt már jó, de úgy harmincöt lenne az ideális. De csak a napi plusz két járőr meg a több helyre telepített fix sebességmérő kamera miatt idén szeptember végéig a tavalyi év első kilenc hónapjához képest hatvan százalékkal kevesebb baleset volt. Itthon ez működik."

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.